احساس امنیت، اصلی انکارناپذیر در جذب گردشگر

جهان صنعت نیوز| مهسا مطهر- تصویر مقصد در گردشگری بسیار حائز اهمیت است، اما در ایران جدی گرفته نشده است‌‌. تصویر مقصد در توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی در هر کشوری نقش بسیار مهم و حیاتی دارد‌‌. به طور کلی گردشگران زمانی که برای مقصدی هزینه کرده و بلیت یا تور خریداری می‌کنند در واقع تصویر و تصور خود را از مقصد خریداری کرده‌اند‌.

بنابراین هنگامی که تصویر ناامنی از کشوری در اذهان جهانیان نقش بندد هر میزان آن کشور امن باشد، باز هم در جذب گردشگران خارجی ناموفق است‌‌. مشابه شرایطی که اکنون در ایران شاهد آن هستیم‌‌.

به طور کلی زمانی که ایران‌هراسی در دنیا رواج پیدا می‌کند ما ‌باید تلاش کنیم تا تصویر قوی و مناسبی از کشور ارائه دهیم و به گردشگران خارجی این اطمینان را بدهیم که ایران در امنیت قرار دارد‌‌. البته تمامی اینها در شرایط کنونی که دولت ترامپ به طور مدام در حال تهدید کردن ایران است بسیار کار مشکلی است‌‌.

اگر در ایران نیز در حوزه گردشگری به خوبی عمل کنیم و تصویر مثبتی از کشور بر جای بگذاریم تصاویر منفی به‌ تدریج در بین تصاویر مثبت حذف می‌شوند‌‌. بنابراین اگر هواپیمایی در کشور سقوط کند اثر مقطعی برجا می‌گذارد‌‌.

نبود احساس امنیت 

اگر تصویر مثبتی از ایران ارائه ندهیم و درباره کشور به دنیا اطلاعات مناسب ارائه نکنیم، در فضای دانش گردشگری جهان حضور نخواهیم داشت و گردشگران با تصوری منفی و این تصویر که ایران مکان مناسبی برای سفر نیست این مقصد را از فهرست خود حذف می‌کنند‌‌. به هر روی ارائه تصویر مثبت و امن در حال حاضر بسیار مشکل است‌‌. ما در صنعت گردشگری دو واژه برای امنیت داریم؛

نخست امنیت و دوم احساس امنیت‌‌. احساس امنیت اگر موثرتر و مهم‌تر از امنیت نباشد کم‌اهمیت‌تر از آن نیست‌‌. مشکل اصلی در حال حاضر آن است که احساس امنیت برای گردشگران خارجی نسبت به ایران وجود ندارد‌‌. هنوز هیچ جنگی رخ نداده و موشکی به کشورمان اصابت نکرده است اما همین که سخن از جنگ به میان می‌آید گردشگران خارجی می‌هراسند‌‌. در صورتی که در ترکیه و پاریس حتی زمانی که حملات تروریستی رخ داد هم گردشگران ورودی آنها را از لیست مقاصد سفر خود حذف نکردند و به این مناطق سفر کردند‌‌.

 با وجود اینکه در ترکیه حوادثی مانند حملات تروریستی، منفجر شدن بمب در فرودگاه و کودتا رخ داده است این کشور همچنان هرساله میزبان گردشگران ورودی بسیاری است و حتی آمار گردشگران ورودی‌اش افزایش نیز یافته است بنابراین اگر با یک تهدید توریست‌های خارجی از سفر به ایران منصرف می‌شوند به دلیل تصویر گردشگری ناامن و نامناسبی است که به آنها ارائه کرده‌ایم‌‌.

 فعال در صنعت گردشگری

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 31381
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا