آیا شعبه دوم موزه ایران باستان در جوار حرم امام‌خمینی  ایجاد می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی اما با انتشار خبری در خبرگزاری صداوسیما، شایعات قبلی رنگ واقعیت به خود گرفت و اعلام شد قرار است راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین حرم امام‌خمینی با سرمایه ۲۵۰میلیارد تومانی در دستور کار قرار گیرد.


بر اساس خبر این خبرگزاری آثار دوران پارینه‌سنگی تا قاجار به حرم امام‌ برده می‌شوند و در این مکان در واقع به نوعی شعبه دوم موزه ملی ایران ایجاد می‌شود.

سوالی که مطرح می‌شود اما این است که اگر واقعا این میزان بودجه در وزارت میراث برای امور موزه‌ها وجود دارد چرا همین موزه‌های موجود تعمیر نشده و وضعیت خدمت‌دهی آنها بهبود پیدا نمی‌کند.

از سوی دیگر موزه‌ها به لحاظ پروتکل‌های امنیتی نیز نیاز به تامین شرایط خاصی دارند که مشخص نیست در خصوص وضعیت امنیتی حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) این بررسی‌ها صورت گرفته باشد.

 فراموش نکنیم که در تمام دنیا نیز موزه‌ها معمولا در مناطق تاریخی و مرکزی شهرها ایجاد می‌شوند تا دسترسی مردم به آنها راحت باشد اما احداث موزه در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت، امکان دسترسی گردشگران که عموما در هتل‌های مناطق شمالی و مرکزی تهران مستقر می‌شوند را بسیار سخت می‌کند.

همچنین مشخص نیست بر اساس چه کار کارشناسی صورت گرفته، قرار است در حرم امام موزه ایجاد شود. از سوی دیگر نگاهی به موزه رضوی که در جوار حرم مطهر امام رضا ایجاد شده است مشخص می‌کند که این موزه بیشتر دربردارنده آثاری همچون نسخ خطی قرآن و کتاب‌های مذهبی است که به خوبی با محیط حرم امام هشتم مطابقت دارد اما نمایش آثاری از دوره باستان تا قاجار در حرم امام خمینی هیچ سنخیتی با مزار مبارک ایشان ندارد.

راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین حرم امام‌خمینی

به تازگی خبرگزاری صدا و سیما با نقل خبری از خبرگزاری  «صدای میراث» اعلام کرد در دیدار حسن خمینی، نوه امام‌خمینی، در ارگ آزادی تهران با علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری، دو طرف توافق کرده‌اند تا شعبه دوم موزه ملی ایران را در زیر حرم امام‌خمینی راه‌ بیندازند.

این خبر اضافه می‌کند محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی گفت: راه‌اندازی این موزه، در گام اول، ۲۵۰میلیارد تومان هزینه دارد و قرار است در روزهای آینده در قالب یک تفاهمنامه رسمی اعلام شود. بنا بر این توافق، «بیش‌ از دو تا سه‌هزار اثر باستانی»، ازجمله «بخشی‌ از آثار دوره پارینه‌سنگی تا دوره قاجار که در کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران به دست آمده به زیرزمین حرم امام‌خمینی برده می‌شود تا به ‌نمایش درآیند.

بنا بر گزارش این وب‌سایت تخصصی میراث‌فرهنگی، «مسیر گردشگری قم، نجف، جماران و حرم امام‌‌خمینی، یک بازارچه دائمی فروش صنایع‌دستی و همچنین شعبه دوم موزه ملی ایران به‌ بزرگی ۴۰ هزار مترمربع زیر حرم» ساخته خواهد شد.

ایجاد موزه در مجاورت حرم فعلا در دست بررسی

جهت اطلاع از چند و چون و دلایل ایجاد شعبه دوم موزه ایران باستان در جوار حرم امام‌خمینی(ره) با  محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی تماس گرفتیم که وی در خصوص جزئیات این موضوع به «جهان‌صنعت» گفت: ساختمانی با وسعت ۲۵هزار متر در مجموعه شهر آفتاب و در مجاورت حرم امام‌خمینی‌(ره) به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده تا روی آن مطالعه و برای آن کاربری پیدا کند. از نظر ما اگر اعتبار لازم باشد و آن استانداردهایی که لازم است وجود داشته باشد می‌تواند یک پیشنهاد مورد بررسی باشد تا برای آن یک کاربری فرهنگی داشته باشیم.

وی افزود: مطالعات این کار بر عهده موزه ملی گذاشته شده اما این پروژه در حد مطالعه است و باید ببینیم چه نوع کاربری‌ای می‌تواند داشته باشد. اما از دیدگاه من اگر بتوانیم در یک فضای ۲۵هزار متری که با استانداردهای ساختمانی ساخته شده و وضعیت استانداردی دارد یک کاربری فرهنگی داشته باشیم و به فعالیت‌های موزه‌ای ما کمک کند اتفاق خوبی است. با این نگاه موضوع دارد توسط موزه ملی ایران بررسی می‌شود.

رقم اعتبار موزه در حد پیشنهاد بوده

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی در خصوص تایید یا رد  این نکته که گفته می‌شود اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای ایجاد موزه در جوار حرم امام‌خمینی(ره) در نظر گرفته شده گفت: در خصوص اعتبار پیشنهاداتی مطرح می‌شود که باید بررسی شود چه میزان اعتبار برای تمام کردن این ساختمان و بهره‌برداری فرهنگی آن لازم است. صحبت‌هایی نیز که شده، صحبت‌هایی بوده که بین وزیر میراث فرهنگی و سیدحسن خمینی صورت گرفته و مضمونش این پیشنهاد بوده است.

کارگر در خصوص اینکه آیا فضای در نظر گرفته شده مشخصا در زیرزمین حرم است و یا در شهر آفتاب قرار دارد نیز گفت: یک فضایی هست که بخشی از آن تا جایی که یادم هست در زیرزمین حرم است اما یک فضای مستقلی است که از مترو مسیر مستقیم خود را دارد و دارای ورود و خروج مستقل است.

عدم سنخیت حرم با آثار دوران باستان 

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی در پاسخ این پرسش خبرنگار «جهان‌صنعت» که آیا قرار دادن اشیای تاریخی مربوط به دوران باستان در جوار حرم امام با روح حرم تناسب و سنخیت دارد گفت: بحث دوران باستان نیست. بحث اینکه چه نوع موزه‌ای باشد نیز مطرح نیست و در خصوص اینکه از این مکان چه نوع بهره‌برداری می‌شود هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است یکسری رویدادهای فرهنگی در آنجا باشد. در واقع هیچ نوع سناریوی مصوبی برای این مکان تعریف نشده بلکه موضوع در حال بررسی است و نمی‌دانم چرا این حساسیت ایجاد شده است. امروز اگر حتی ارتش یا شهرداری و یا حتی بخش خصوصی هم به ما پیشنهادی دهد که فضایی در اختیارمان قرار دهند ما استقبال می‌کنیم. هر فضایی که داشته باشند ما بررسی می‌کنیم و در صورتی که برای فعالیت‌های فرهنگی مناسب باشد از موضوع استقبال و بررسی می‌کنیم.

وی افزود: ممکن است در این مکان یک موزه دوره اسلامی ایجاد شود و آلترناتیوهایی وجود دارد اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

فاصله زیاد حرم با محل اقامت گردشگران

یکی از مشکلات اصلی در صورت ایجاد موزه در جوار حرم امام‌خمینی(ره) فاصله زیاد آن تا هتل‌هایی است که گردشگران در آنها مستقر می‌شوند.

«مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی» در توضیح این مشکل به «جهان‌صنعت» گفت: توجه داشته باشید که محل پیشنهاد شده در حرم نیست بلکه در شهر آفتاب است. از سوی دیگر ما در حال بررسی هستیم و هنوز هیچ چیزی در این رابطه مصوب نشده است. این موضوع ابتدا بررسی شده و سپس کار انجام می‌شود، اما بعضی از اتفاقات در خارج از نقطه شلوغی تهران خوب است که بیفتد، چراکه گاها ممکن است ویژگی‌هایی در برخی مناطق باشد که برای یکسری از اتفاقات خوب باشد. باید این موضوع بررسی شود و طبیعتا همه حساسیت‌ها و الزامات در آن بررسی در نظر گرفته می‌شود و در نهایت نتیجه گزارش می‌شود اما هنوز بررسی خاصی صورت نگرفته است.

وی در خصوص کاربری‌های احتمالی که برای این مکان متصور است گفت: ممکن است این محل یک مکانی شود که به عنوان یک مخزن، یعنی مخزنی که همراه با یک نمایشگاه است باشد، ممکن است که محلی برای همایش‌های مختلف شود و یا برای نمایشگاه‌های خاص مورد استفاده قرار گیرد.

کارگر در خاتمه ابراز داشت: قصد قیاس ندارم و صرفا به عنوان مثال عرض می‌کنم که مثلا در کنار واتیکان یک موزه واتیکان وجود دارد و یا در کنار مجموعه حرم امام رضا(ع) یک موزه مربوطه نیز وجود دارد. پس می‌تواند موزه‌های مختلفی شکل گرفته و بیانگر یکسری از موضوعات باشد و ممکن است هم این‌طور نباشد. به هر حال می‌خواهم بگویم هیچ چیزی مصوب نشده و موضوع در حال بررسی است. طبیعتا ما هم هر پیشنهادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*** زیر مطلب اصلی

دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی ابلاغ شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آنها» از سوی وزیر محترم به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد.

به گزارش «جهان‌صنعت» و به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «ولی تیموری» با بیان این خبر گفت: «دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی و نظارت بر آنها» به مدیران کل ۳۱ استان کشور ابلاغ شد تا وحدت رویه‌ای در پرداختن به این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: نظر به تغییرات جهانی و لزوم تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری و با توجه به افزایش گرایش به انواع گردشگری تخصصی و ضرورت ارائه خدمات طبق علایق خاص به گردشگران، این دستورالعمل با هدف بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آنها جهت پیشبرد اهداف گردشگری و نظارت بر فعالیت و عملکرد آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستاییان و کاهش نامطلوب آثار زیست‌محیطی ابلاغ شده است.

تیموری در تعریف گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری کشور گفت: گردشگری کشاورزی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن یک بازدید‌کننده در مزرعه و یا دیگر محیط‌های کشاورزی با اهداف آموزشی و تفریحی و یا گذران اوقات فراغت انجام می‌دهد؛ بنابراین گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی است که در آن، کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آنها، خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیازهای بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند و گردشگران در ازای برخورداری از خدمات مذکور، هزینه‌ای را به کشاورز و خانوار وی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مرکز گردشگری کشاورزی طبق دستورالعمل ابلاغ شده می‌تواند طیف وسیعی از بخش‌ها را شامل شود، اظهار کرد: مرکز گردشگری کشاورزی عبارت است از واحد تولیدی کشاورزی اعم از مزرعه، باغات، گلخانه، ماکیان، دامپروری، شیلات، عرصه‌های تولید در فضای باز و بسته و رویشگاه‌های طبیعی که با توجه به جاذبه‌هایی همچون تولید، استفاده خوراکی، دارویی از محصول و صنایع تبدیلی و فرآوری، امکان بهره‌مندی توسط گردشگران را فراهم می‌کند. بنابراین این مراکز شامل محدوده‌هایی با تقاضای هر فرد حقیقی و یا حقوقی جهت ایجاد کسب‌و‌کار گردشگری کشاورزی به صورت فعالیتی (تجربه‌گرا و بدون نیاز به سازه ثابت) می‌شود که پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می‌کنند.

معاون گردشگری موضوع اصلی دستورالعمل ابلاغ شده را صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در راستای گردشگری کشاورزی فعالیت می‌کنند و نظارت بر فعالیت و عملکرد آنان اعلام کرد و با اشاره به برخی از بندهای آن گفت: شرایط عمومی مورد نیاز برای صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی، بهداشت و ایمنی، رسته‌های فعالیتی مرتبط با گردشگری کشاورزی، مراحل صدور مجوز فعالیت، مدارک مورد نیاز متقاضی، وظایف دارنده مجوز، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری و فرآیند صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی بخشی از شاخص‌های تعریف شده در دستورالعمل مورد نظر به شمار می‌آید.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 127300
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا