طرح «میدان مشق تهران» نهایی می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی دارابی در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: همه ما باید برداشت مشترک و واحدی از موضوع میراث‌فرهنگی داشته باشیم. فصل مشترک کار ما موضوع میراث‌فرهنگی است، موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنیم صرفا میراث ملموس و ناملموس نیست بلکه سخن از هنرمندی انسان‌ها است.

دارابی گفت: معاونان میراث‌فرهنگی خط مقدم وزارت میراث‌فرهنگی هستند و از نظر من آنها فرماندهان و عالی‌ترین مقام میراث‌فرهنگی در استان‌ها محسوب می‌شوند. میراث‌فرهنگی در حفظ حقوق عامه مهم است، ما متولی حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی هستیم در عین حال که حفظ حقوق عامه و حل مشکل آنها در وظایف ما خودنمایی می‌کند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: برخی از افراد میراث‌فرهنگی را با توسعه پایدار در تزاحم می‌دانند و موضع‌گیری‌های نادرست دارند، در حالی که میراث‌فرهنگی موجب توسعه پایدار است، رکن اصلی توسعه و بالندگی در برنامه توسعه هفتم، میراث‌فرهنگی است و در طرح آمایش سرزمینی باید نسبت‌مان را با این مقوله تعریف کنیم.

* رفع تزاحم‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی

دارابی اضافه کرد: خوشبختانه قوانینی برای نخستین بار در این حوزه به عنوان صیانت از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کمیسیون مجمع تصویب شده‌، مصوبات سیاست‌های کلی نظام جزو گفتمان مسلط برنامه توسعه هفتم است. همچنین پیش‌نویس احکام توسعه هفتم تهیه شده است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: میراث‌فرهنگی مترادف با انحصار نیست، ما بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، در سیل اخیر یزد کارگروه‌هایی متشکل از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های حامی‌ میراث فرهنگی تشکیل شد که به سرعت گزارش میدانی از وضع موجود و میزان خسارت از بافت تاریخی و شهر یزد ارائه کردند و این موضوع نشان‌دهنده نقش گروه‌های مردم‌نهاد است.

وی افزود: قوانین خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی داریم، همه معاونان باید به این قوانین اشراف داشته باشند، هنر بزرگ در حوزه میراث‌فرهنگی داشتن ابتکار عمل به موقع است. معاونان باید به رفع تزاحم‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی بپردازند که انجام آن شجاعت، جسارت و مسوولیت‌پذیری می‌خواهد. معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها به مواردی که در حوزه حقوق عامه و میراث‌فرهنگی وجود دارد توجه و سازوکارهای رفع مشکلات مردم را روشن کنند تا بتوانیم به هیات دولت ارائه کنیم.

* افزایش سواد میراثی جامعه

دارابی اظهار داشت: باید نوع نگاه به میراث‌فرهنگی در کشور تغییر کند، معاونان باید به کار در حوزه میراث‌فرهنگی اشراف داشته باشند و دیگران را هم متوجه اهمیت این حوزه کنند. حصاری بین خود درست کردیم و فقط می‌گوییم ما بهتر از همه متوجه هستیم که این به معنای انحصارطلبی نیست بلکه باید با سعه‌صدر همه را درگیر کار کنیم و سواد میراثی جامعه را بالا ببریم. همه باید بدانند میراث‌فرهنگی کار لوکس و خارج از زندگی روزمره نیست. معاونان میراث‌فرهنگی باید در این زمینه تلاش کنند و برای انجام کاری پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشت.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی را اعتبار نه یک‌جامعه، بلکه تاریخ یک‌ملت عنوان کرد و بر اهمیت حفظ آن توسط متولیان تاکید کرد و گفت: معاونان در صدور ارزش‌ها و فرهنگ‌ها تاثیرگذار هستند، باید زمینه را برای معرفی تمدن کهن هفت هزار ساله کشورمان فراهم کنیم.

* طرح میدان مشق در حال نهایی شدن

راه‌اندازی ۳۵ موزه جدید از سال گذشته تا کنون، برگزاری دو نشست با متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی و اطلاع از چالش‌های وضع موجود، برگزاری نخستین دوره چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی و تقدیر از ۱۲ پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی، اقدام برای دوازده پرونده ثبت جهانی، پرداخت حقوق کارمندان پایگاه‌ها از ردیف بودجه جاری، بازنگری در ترکیب شوراهای تخصصی و وظایف آنها، گرفتن موافقت رییس‌جمهوری برای ۳۵۰ پست امین اموالی اقدامات انجام‌شده‌ای هستند که دارابی به آنها اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به پیگیری طرح میدان مشق که از سال ۸۲ آغاز شده بود، افزود: با پیگیری‌هایی که از سوی مهندس ضرغامی و بنده انجام شد طرح میدان مشق در جلسه هیات دولت مطرح شد و در حال نهایی شدن است.

(میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده ‌است. این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره پهلوی اول به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.)

وی همچنین امضای تفاهم‌نامه با دیگر دستگاه‌ها را فرصتی بی‌نظیر دانست و بر استفاده از این ظرفیت‌های ایجاد شده تاکید کرد.

دارابی با اشاره به انتظارات از معاونان میراث‌فرهنگی در استان‌ها، ادامه داد: اینجا میدانی است که نیاز به شجاعت دارد و با محافظه‌کاری نمی‌شود اقدام‌ جدی انجام داد. حضور فعالانه در فضای مجازی، نهضت تولید محتوا و ارتباط با رسانه‌ها به شکل جدی باید مدنظر قرار گیرد.

* توجه ویژه به میراث فرهنگی

دارابی بیان کرد: معاون میراث‌فرهنگی مسوول و فرمانده اصلی میراث‌فرهنگی در استان‌ها است. آنها باید با مسوولان شهرستان‌ها وارد گفت‌وگو شوند و آنها را نسبت به اهمیت کار توجیه کنند.

بیش از ۷۰ درصد بودجه وزارتخانه به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص دارد. معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها باید بتوانند از منابع استانی و مسوولیت اجتماعی دستگاه‌ها به شکل گسترده استفاده کنند. باید مسوولیت اجتماعی را مطالبه و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: معاونان میراث فرهنگی استان‌ها باید مدیریت بحران را بازتعریف کنند و پیشگیری‌های لازم را برای وقوع حوادث طبیعی داشته باشند. در بافت تاریخی یزد دیدیم که ساخت‌وسازهای غیر درست به این بافت تاریخی صدمه زده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: تا سال ۱۴۱۱ برنامه‌هایمان برای ثبت جهانی مشخص شده است. باید با کمک معاونان میراث‌فرهنگی بهترین آثار را برای ثبت جهانی انتخاب کنیم معیار ما برای ثبت جهانی شاخص‌های یونسکو است.

دارابی گفت: معاونان میراث‌فرهنگی باید برنامه‌های خود را بر اساس رویداد و ماهیت‌محور در نظر بگیرند. برای برگزاری نشست‌های علمی‌پژوهشی باید معاونان میراث‌فرهنگی پرچم‌دار باشند. در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده پنج، شاخص‌ها و معیارهای معماری ایرانی اسلامی را مطرح کردیم. پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری فرصت مهمی برای معاونان میراث‌فرهنگی است که باید از این ظرفیت استفاده و تفاهم‌نامه همکاری امضا کنند.

* پروژه‌های مرمتی مشترک با کشورهای همسایه

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما این است که در مرحله نخست با کشورهای همسایه و جهان اسلام و در مرحله بعد با سایر کشورها در حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت پروژه‌های مشترک داشته باشیم. نظام‌نامه‌ای در این باره در حال تهیه است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: امسال بودجه ویژه‌ای را برای موزه منطقه‌ای در نظر گرفتیم. هفته گذشته قرار شد که کارگروه مشترکی میان وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی برای بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شود. استان‌ها اولویت‌های بودجه‌ای خود را مشخص و به ما اعلام کنند. باید اولویت‌بندی کاری خود را بر اساس اقلیم تعریف کنند، در حال حاضر تخصیص اعتبار فعلی در حوزه میراث‌فرهنگی، استان‌محور است که معاونان باید در این زمینه مطالعه کنند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 283726
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا