رکود گردشگری ایران در تعطیلات کریسمس

به گزارش جهان صنعت نیوز: در طول سال های اخیر اما ایران هر روز آبستن حوادثی پرتنش بوده است و همین امر رکود در عرصه گردشگری ورودی را به موضوعی ادامه دار تبدیل کرده است. خروج آمریکا از برجام، شهادت حاج قاسم سلیمانی و به دنبال آن مساله هواپیمای اوکراینی، همه گیری کرونا و امروز بحث ناآرامی های اجتماعی مجموعه عواملی بوده اند که به شدت گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار دادند و مانع ورود گردشگران بین المللی به کشور شده اند.


در روزهای جاری به سبب شرایط داخلی ایران و نا آرامی های موجود از یک سو و هشدار کشورها در خصوص وضعیت ایران از سوی دیگر، میزان گردشگران ورودی به شدت کاهش یافته و به نزدیک صفر رسیده است. لغو گسترده تورهایی که از ماه ها قبل رزرو شده بود نشانی از این امر است.

به گفته ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران در ماه‌های گذشته اندک رزروهایی برای سفر به ایران انجام شده بود اما اتفاقات اخیر سبب شد تا همان رزروهای اندک نیز لغو شود و احتمال ورود تورهای خارجی در آینده نیز بسیار کم است.

اخبار منتشر شده از ایران در عرصه بین المللی خبر از رکود گردشگری کشور در تعطیلات ژانویه داده است. رییس جامعه تورگردانان ایران نیز بر این مساله تاکید داشته و می گوید: «نه‌تنها در زمان کنونی خبری از تورهای ورودی نیست، بلکه برای ماه‌های آینده نیز هیچ رزروی نداریم. حدود ۳ سال است که نمی‌توانیم در تعطیلات ژانویه گردشگر داشته باشیم. تصور می‌کردیم که بتوانیم برای سال نو ۲۰۲۳ میلادی تعدادی تور ورودی داشته باشیم اما این امر محقق نشد و حتی برای تعطیلات ژانویه ۲۰۲۳ میلادی نیز رزرو ورودی نداریم».

در شرایطی که کشورهای اروپایی با صدور هشدار به شهرواندانشان مانع شکل گیری جریان سفر به ایران شده اند، شهروندان روسیه و چین نیز تمایلی به حضور در ایران نشان نمی دهند.

پورفرج رییس جامعه تورگردانان با اشاره به وفادار نبودن کشورهای شرقی همچون چین به تعهداتشان در قبال ایران، می‌گوید: «در حال حاضر نه‌تنها از اروپا، بلکه از چین و روسیه نیز درخواستی برای سفر به ایران نیست. بیشترین تعداد تورهای ورودی ایران از کشورهای اروپایی و آمریکاست اما در حال حاضر، اخبار منفی از ایران به اندازه‌ای‌ است که تورها سفر خود به ایران را لغو می‌کنند. در این بین کشورهای شرقی مانند چین هیچگاه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، این در حالی است که ایران برای چین و روسیه هزینه می‌کند اما آن‌ها به فکر منافع خود هستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. تورهای گروهی نیز از روسیه به ایران نیامدند.»

نگاهی به وضعیت فعلی مشخص می کند که ایران باید برای عبور از بحران موجود در عرصه گردشگری به دنبال راهکاری مسالمت آمیز و فوری برای عبور از ناآرامی های اخیر باشد. از سوی دیگر رویکرد چین و روسیه نیز نشان داده که لااقل درحوزه گردشگری این دو قدرت شرقی شرکای قابل اعتمادی برای ایران محسوب نمی شوند و باید به فکر انتخاب جایگزین هایی مناسب برای آنان بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 310411
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا