حال چشمه علی دامغان خوش نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بنای تاریخی چشمه علی دامغان با شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۸۶ و در جلسه هیات وزیران به عنوان‌ منطقه نمونه گردشگری تصویب شد.این مجموعه در محور دامغان به ساری و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی دامغان و بین روستای آستانه و شهر کلاته رودبار قرار دارد.

چشمه علی هر ساله به یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری دامغان و استان سمنان تبدیل می‌شود و با توجه به چشمه جوشان با آب گوارا، درختان سرسبز در کنار رودهای روان و وجود بناهای تاریخی در مجموعه، مورد اقبال بسیاری از گردشگران است.

این بنای تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است که پادشاهان این سلسله همچون آقامحمدخان و فتحعلی شاه از این مکان برای تفریح تابستانی و گذراندن لحظاتی خوش در گرمای تابستان استفاده می‌کردند.

مجموعه چشمه علی دامغان طبق آخرین قراداد از سال ۹۶ الی ۹۸ به صورت اجاره دو ساله از سوی میراث فرهنگی به شهرداری کلاته دامغان واگذار شد. در طول مدت قرارداد، نگهداری از مجموعه و هزینه‌ها توسط مجموعه شهرداری انجام شد و پس از اتمام قرارداد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل شرایط ناشی از کرونا، مجموعه چشمه علی تعطیل شد اما با وجود اتمام قرارداد، مسوولیت نگهداری از مجموعه در اختیار این شهرداری باقی ماند.

پس از گذشت دو سال از شیوع کرونا و تعطیلی مجموعه، همزمان با بازگشایی این مجموعه تاریخی بسیاری از مشکلات ظاهری از جمله نیاز فوری بنا به مرمت و بازسازی احساس می‌شود. فضای سبز نامناسب، نبود امکانات مناسب برای گردشگران و مسافران، فقدان نیروی انتظامات، فراوانی علف‌های هرز و وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی، از جمله مشکلات این مجموعه در راستای این سوءمدیریت است.

علاوه بر مشکلات ذکرشده، بنای تاریخی مجموعه نیز نیازمند مرمت است و دیوار انتهایی ضلع جنوبی مجموعه تاریخی دچار نشست شده و احتمال تخریب آن وجود دارد. با توجه به این مشکلات و به جهت اهمیت حفظ و حراست از این بنا که بدون شک یکی از شناسنامه‌های تاریخی دامغان و استان سمنان است، از مسوولان صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی انتظار داریم تا هر چه زودتر نسبت به تعیین فرد سرمایه‌گذار و مرمت و بازسازی این بنا اقدام کنند.از مسوولان ارشد شهرستان دامغان و استان سمنان انتظار می‌رود تا در سطح ملی این موضوع را مطالبه کند.

واگذاری مجموعه چشمه علی

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: مقدمات واگذاری بنای تاریخی و گردشگری چشمه علی دامغان به اتمام رسیده و به زودی مزایده آن برگزار می‌شود.مهدی قاسمی ادامه داد: بدون شک شرایط فعلی برای مجموعه میراث فرهنگی نیز خوشایند نیست و بارها از طریق شهرستان و استان در این خصوص مکاتبه و پیگیری لازم انجام شده است.

وی اضافه کرد: در صورت وجود متقاضی پس از بازشدن پاکت‌های مزایده و واگذاری مجموعه به سرمایه‌گذار، فرد برنده متولی خواهد بود و موظف به احیا و رسیدگی به این بناست.

وی افزود: میراث فرهنگی از سوی صندوق احیا، در سه مرحله اجازه واگذاری مجموعه به صورت اجاره را داشت و دیگر این امکان وجود ندارد و در انتظار تعیین سرمایه‌گذار هستیم که با توجه به شرایط خوب بازدید مسافران و گردشگران از این مجموعه، افراد متقاضی بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. قاسمی تصریح کرد: مجموعه چشمه علی دامغان، کاروانسرای شاه‌عباسی و خانه‌های میررحیمی و ابراهیمی در شهرستان دامغان از طریق مصوبات هیات وزیران در اختیار صندوق احیا قرار گرفته و ادارات شهرستان و استان هیچ‌گونه دخل و تصرف و یا اجازه واگذاری و بهره‌برداری ندارند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان به سرمایه‌گذار واگذار و طرح‌های مردمی و احیا تهیه و مصوب شد و طی تذکرات صادره و اعلام نارضایتی مردم و مسوولین، سرمایه‌گذار اعلام کرد که به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

برآورد ۱۲میلیاردی برای مرمت

شهردار کلاته رودبار دامغان گفت: طبق بررسی مشاور مورد تایید صندوق احیا و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این مجموعه برای عبور از مشکلات به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار جهت مرمت و بازسازی نیازمند است. جواد بنائیان‌سفید ادامه داد: مجموعه چشمه علی دامغان طبق آخرین قراداد از سال ۹۶ الی ۹۸ به صورت اجاره دو ساله از سوی میراث فرهنگی به شهرداری کلاته واگذار شد. 

وی افزود: در طول مدت قرارداد، نگهداری از مجموعه و هزینه‌های لازم توسط مجموعه شهرداری انجام شد و پس از اتمام قرارداد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل شرایط ناشی از کرونا، مجموعه چشمه علی تعطیل شد اما علیرغم اتمام قرارداد، با هزینه شهرداری دو نگهبان تمام وقت در مجموعه حضور داشتند. بنائیان‌سفید اضافه کرد: در تاریخ ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۰، شهرداری کلاته در پی درخواست خود نامه‌ای به مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان مبنی بر اتمام قرارداد ارسال کرد تا با توجه به اهمیت موضوع نگهداری و حفظ و حراست از مجموعه، جهت واگذاری مجموعه چشمه علی از شهرداری اقدام شود.

وی به آخرین اقدامات درخصوص این مجموعه اشاره کرد و گفت: مجموعه چشمه علی دامغان طبق آخرین پیگیری‌ها تا پایان خردادماه توسط صندوق احیا به صورت مناقصه به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود. شهردار کلاته رودبار دامغان در خصوص شفافیت مالی مجموعه تصریح کرد: دریافت ورودی از گردشگران در طول مدت مدیریت این شهرداری، صرف نگهداری، روشنایی، حقوق کارکنان، نظافت و خدمات شد که با توجه به عدم همخوانی هزینه و درآمد، در مجموع، شهرداری کلاته رودبار از مجموعه ۸۰ میلیون تومان طلبکار است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 268998
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا