کلاهبرداری «کینگ‌مانی» با روش پانزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی این سال‌هایی که تاکنون گذشته است، بسیاری از رمزارزهایی که وارد بازار شده‌اند کلاهبرداری از آب در آمدند که بعضی از افراد خودسرانه و بدون هیچ اطلاعاتی اقدام به خرید این رمزارزها می‌کنند. متاسفانه این بار نیز برخی از کاربران ایرانی به این موضوع اعتماد کردند و این ارز دیجیتال را خریداری کردند و به دام کلاهبرداران افتادند. طبق گزارشی که تهیه شد حدود ۷۰ درصد از کاربران سایت رسمی «کینگ‌مانی» ایرانی هستند. البته این موضوع جای صحبت دارد چرا که یکی از حامیان این ارز دیجیتال در ایران یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است.


چندی پیش در مدت بسیار کم قیمت این ارز دیجیتال از حدود ۱۴ دلار به صورت شارپی به ۱۰۰ دلار رسید و این موضوع باعث شد که عده بیشتری به این ارز دیجیتال رو بیاورند. افراد در دفاع از این پروژه آن را با ارزها و پروژه‌های بزرگ مقایسه کردند و مدعی‌اند که می‌توان این ارز را در صرافی و کیف پول مربوطه به بیت‌کوین تبدیل کرد. بسیاری از کاربران اذعان داشته‌اند که تمام سرمایه خود را به بیت‌کوین و یا بالعکس از بیت‌کوین به کینگ تبدیل کرده‌اند اما اجازه خروج و انتقال به آنها داده نمی‌شود. خیلی از افراد با این نظر که این ارز با بیت‌کوین شباهت دارد خود را توجیه می‌کنند. اما باید بدانند که درست است که بیت‌کوین نیز در بدو ورود توجهات بسیاری را به خود جلب کرد اما بیت‌کوین با یک وایت پیپر کامل و عملکرد شفاف درباره اهداف ارائه شد. اما این ارز برای اینکه به خود اعتبار ببخشد حداقل باید اطلاعات بیشتر ارائه و شفاف‌سازی بیشتری انجام دهد. در حال حاضر بررسی تمام جهات این پروژه از دیدگاه بسیاری دیگر از کارشناسان تنها یک پروژه کلاهبرداری محسوب می‌شود.

خلق یک کوین ۲۰ دقیقه زمان می‌برد

در همین راستا عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: در حقیقت بلاکچین، تکنولوژی‌ای است که هر کسی می‌تواند کوین یا توکنی را بر اساس آن تعریف کند و بعد از آن بر مبنای سپیدنامه در کنار موضوعات فنی بها بگیرد که یکی از آنها «بیت‌کوین» و دیگری «کینگ‌مانی» می‌شود. بخشی از توکن‌ها یا کوین‌ها ارزش ذاتی دارند و متعلق به هیچ جایی نیستند و بخشی دیگر، توکن‌های کاربردی هستند که بر مبنای کاربرد و استفاده از آن ارزش پیدا می‌کنند. یک توکن یا کوین را همانند «کینگ‌مانی» می‌توان ظرف ۲۰ دقیقه خلق کرد و ارزش این کوین را معادل‌سازی کرد. در مورد پروژه «کینگ‌مانی» این‌گونه است که ارزش این کوین را به کاربرد آن متصل کرده‌اند در حالی که انتشار آن را بر مبنای سرویس و خدمت گذاشته بودند و از آن طرف هیچ‌گونه کاربرد و ارزش واقعی برای این کوین وجود نداشته است و صرفا با تبلیغات و وعده باعث می‌شدند تا افراد این کوین را خریداری کنند و با روش‌های تبلیغاتی ارزش این کوین را بالا و پایین کنند. در حالی که نه ارزش واقعی و کاربردی داشته و نه همانند بیت‌کوین ارزش ذاتی ناشی از غیرمتمرکز بودن داشته، چرا که متعلق به شرکتی به اسم «بادران» بوده است.

آشتیانی در ادامه افزود: وقتی که این سه موضوع کنار هم قرار بگیرند؛ یعنی نه غیرمتمرکز است، نه ارزش واقعی دارد و نه کاربردی برای آن تعریف شده است در نتیجه این توکن یا کوین پوشالی را به وجود می‌آورد و بازی‌های قیمتی آن صرفا کارهای مارکتینگ و عملیات دست کاری بازار است که باعث تغییر قیمت آن می‌شود که «کینگ‌مانی» هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در یک خلأ قانونی در این حوزه به سر می‌بریم که علت آن هم این است که هنوز دارایی‌های دیجیتال در کشور ما به رسمیت شناخته نشده است. یک اتفاق بزرگی که من را  در خصوص پروژه «کینگ‌مانی»، خوشحال کرده این است که مردم سکوت نکردند. مردم نباید از این افراد بترسند و با وعده‌های پوچ آنها فریب بخورند. مردم باید با پافشاری و شفافیت حق خودشان را مطالبه کنند. وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که ناشر این کوین که با وعده پرداخت سود، نوعی از خالی فروشی را انجام داده است که تحت هر متر و معیاری جرم محسوب می‌شود و مردم با پیگیری از مراجع قضایی می‌توانند حقوق خودشان را دریافت کنند.

هر شرکتی که وعده سود ثابت می‌دهد اولین نشانه کلاهبرداری آن است

عباس آشتیانی در ادامه برای در امان ماندن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران به «جهان‌صنعت» گفت: هر گونه وعده پرداخت سود، وعده رشد قیمتی، وعده درآمدزایی از محل جذب افراد به صورت بازاریابی شبکه‌ای، علامت قطعی کلاهبرداری و غیرقابل پذیرش است. از آنجایی که این حوزه نوین سرمایه‌گذاری برای همه جذابیت خاص خودش را دارد. بسیاری از افراد با تکنولوژی بلاکچین، کوینی را به وجود می‌آورند و با ادعای مختلف این حوزه را گسترش داده و تبلیغ می‌کنند. انجمن بلاکچین به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی بارها در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و بیانیه‌های مختلفی را ارائه کرده است. از جمله ویژگی‌های که مردم باید برای در امان ماندن سرمایه‌های خود به آن توجه کنند این است که باید این حوزه را به عنوان یکی از کلاس‌های جدید دارایی در کنار بازار سهام، کالا و املاک و… بشناسند. هرگز سهم سبدی را در زندگی خود صددرصد در نظر نگیرند و ریسک‌ها، نوسانات، نقدشوندگی و سایر پارامترهای هر نوع از سبدهای مختلف را بشناسند.

آشتیانی در ادامه خاطرنشان کرد: ویژگی‌های خاص این حوزه عبارتند از: نگهداری دشوار و نوسانات شدید قیمتی است که باید به آن توجه کنند. باید به این نکته توجه شود که هر کوینی با فلسفه‌ای ارزشمند می‌شود و الزاما تبلیغات و موضوع مارکتینگ نمی‌تواند منجر به افزایش قیمت یک کوین شود. هرشرکتی که وعده سود ثابت در این حوزه می‌دهد اولین نشانه کلاهبرداری آن پروژه است. مردم باید توجه کنند که سپیدنامه هر کوینی را مطالعه کنند و با آن آشنا شوند. از نشانه‌های دیگری که می‌توان فهمید یک پروژه کلاهبرداری است، موضوع سپیدنامه آن است. بیت‌کوین، رمزارزی است که ارزش ذاتی آن در درون خودش است، ولی ارزش بسیاری از کوین‌ها معادل یک دارایی دیگری اعلام می‌شود و مردم باید به نکته مهم توجه کنند.

او در ادامه افزود: به طور واضح پروژه «کینگ‌مانی» به این صورت بوده است که به ازای پولی که باید پرداخت می‌کرده رمزارز «کینگ‌مانی» را پرداخت کرده است و ارزش آن متغیر بود و همچنین در یک سایتی با روش پانزی ارزش این رمزارز را بالا برده و دستکاری کرده و بعد از مدتی چون قابلیت تبدیل «کینگ‌مانی» را به دارایی و ارزش واقعی آن، مسدود کردند، قیمت سقوط کرد و این دستکاری بازار (روش پانزی) و پرداخت به عنوان دستمزد از موارد تخلف‌های «کینگ‌مانی» است.

همچنین عباس آشتیانی در پایان درخصوص حضور نایب‌رییس فدراسیون فوتبال در بازاررمزارزها گفت: تکنولوژی بلاکچین، یک تکنولوژی زیربنایی است که در فوتبال، صنعت، کشاورزی، اقتصاد، پزشکی و… کاربرد دارد. در هر زمینه‌ای می‌توان از تکنولوژی بلاکچین و مفهوم کوین و توکن استفاده کرد. همان‌طوری که گفتم خلق یک توکن ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و آن چیزی که مهم است ارزش آن است که از کجا می‌آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 257294
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا