وعده‌ پوچ دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز: در دهه‌های اخیر سهم افزایش بهره‌وری در رشد اقتصادی در کانون توجهات قرار گرفته است. تجربیات جهانی حکایت از آن دارند که فضای مجازی توانسته ضمن ارتقای بهره‌وری و کارایی به خلق فرصت‌های جدید و ایجاد ارزش‌افزوده منجر شود. اما در کشور ما با توجه به اینکه یکی از وعده‌های ابراهیم رییسی رونق اقتصاد فضای مجازی بود آنطور که باید به آن توجه نشد و این حوزه به دلیل وجود مشکلات و موانع نتوانست جایگاه ارزشمندی را برای خود به دست آورد.

اقتصاد اینترنتی که از آن به عنوان اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد جدید یاد می‌شود، همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی شامل خرده‌فروشی، حمل و نقل، سرویس‌های مالی، تولید، آموزش، بهداشت، رسانه و غیره را تحت تاثیر قرار داده و قسمت اعظم کسب‌وکارها در این اقتصاد بر پایه فناوری‌های دیجیتالی است. با این حال اقتصاد دیجیتال در کشور ما به دلیل نبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری و قوانین و مقررات مناسب شکوفا نشده است.

با توجه به اینکه عیسی زارع‌پور یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دیجیتال و رونق کسب‌وکارهای نوآفرین دانسته اما به گفته کارشناسان نه تنها شاهد توسعه‌ای در این حوزه نبودیم بلکه با توجه به وضعیتی که در این حوزه وجود دارد توسعه در این بخش تبدیل به رویا شده است.

یکی از ضعف‌های بزرگ، کیفیت و سرعت اینترنت است

در همین خصوص رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌‌و‌کارهای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به اینکه یک سال از دولت آقای رییسی می‌گذرد، کار مثبتی که در این بخش انجام شده ایجاد کمیسیون اقتصادی دیجیتال است. این اقدام مثبت است البته در صورتی که این کمیسیون بتواند به طور مستمر جلسات برگزار کند و ارتباط خوبی با اکوسیستم داشته باشد. رضا الفت‌نسب در ادامه افزود: همچنین وضعیت سرعت اینترنت ما به شدت کاهش پیدا کرده و اگر اینترنت با اختلالاتی مواجه شود، اتفاق خوبی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی نخواهد افتاد و دچار اختلالات شدیدی خواهیم شد. به این دلیل که کسب‌و‌کارهای مجازی در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و همانند جاده‌ای است که چاله‌های بسیاری دارد و زمانی که ماشینی در حال حرکت است نمی‌تواند مسیر خود را به خوبی طی کند و دیر می‌رسد. یکی از ضعف‌های بسیار بزرگ، کیفیت و سرعت اینترنت است که باید اصلاح شود.

عدم استفاده از بخش خصوصی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث عدم استفاده از بخش خصوصی در موضوعات مربوطه است و بخش خصوصی نتوانسته تعاملی را با دولت انجام دهد که این موضوع به خود دولت برمی‌گردد. یعنی دولت باید فضایی را به وجود آورد که بخش خصوصی را به مشارکت بطلبد و از نقطه نظرات بخش خصوصی استفاده کند و این هم یکی دیگر از نقاط ضعفی است که دولت فعلی دارد.

به زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیاز است

همچنین کیوان نقره‌کار فعال فضای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: برای توسعه کسب‌و‌کار در فضای مجازی به المان‌ها و محرک‌های مختلفی نیاز است. اگر بخواهیم این حوزه رونق پیدا کند باید کسب‌و‌کار‌هایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند، کسب‌و‌کار خودشان را گسترش دهند. همچنین کسب‌و‌کارهای سنتی هم به این حوزه بپیوندند و مردم هم در نهایت به این دو گروه اعتماد کنند تا سرویس، خدمات و محصول دریافت کنند. وی افزود: اگر اتفاقی رخ دهد که برای هر کدام از این سه گروه؛ گروهی که در حال حاضر کسب‌و‌کار دیجیتال دارند، گروهی که می‌خواهند به این عرصه اضافه شوند و گروهی که می‌خواهند از این سرویس‌ها و خدمات استفاده کنند، اعتمادی ایجاد نشود نمی‌توانیم به رونق اقتصاد دیجیتال دست پیدا کنیم.

قوانین و مقررات باید با سرعت تکنولوژی و متناسب با‌ آن صورت گیرد

مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات در ادامه گفت: برای اینکه این اعتماد حاصل شود به زیرساخت‌ها نیاز داریم که یکی از این زیرساخت‌ها، زیرساخت‌های سخت‌افزاری است. یعنی اگر ما مدام با قطع و وصل، سرعت بالا و پایین و عدم دسترسی‌ها به سایت‌های مختلف مواجه باشیم باعث می‌شود بخشی از این گروه‌ها نگران شوند و به این سمت نیایند. وی در ادامه گفت: یکی دیگر از این موارد قوانین و مقررات است. قوانین و مقررات باید با سرعت تکنولوژی و متناسب با آن شکل بگیرد. اگر کسب‌و‌کاری می‌خواهد در این فضا حضور پیدا کند و قوانین درست، متناسب و حمایت‌گر وجود نداشته باشد نمی‌تواند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهد. متاسفانه در این زمینه ضعف‌های بسیاری داریم و قانونگذاری مناسبی در این زمینه انجام نمی‌شود. وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد تا زمانی که نتوانیم اطمینان لازم را در این سه گروه ایجاد کنیم که تا به حال هم موفق نشدیم، در این حوزه آن‌طور که باید به این موفقیت‌ها دست پیدا نکردند و اگر همین طور پیش رود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد و رونقی را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 279744
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا