هشدار آمریکا به بریتانیا درباره همکاری با هوآوی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گزارش رویترز و به نقل از فایننشال تایمز، این کارشناس گفت: «هدف چینی ها این است که تنها اطلاعات بریتانیا را بدزدند، حالا چه در زمینه انرژی هسته ای چه اطلاعات «MI6» یا «MI5». اوبرایان تصریح کرد: خبر اینکه در بریتانیا برخی افراد هستند به دنبال همکاری با هوآوی هستند، ما را شوکه کرده است. تصمیم در مورد «۵G»، یک تصمیم در سطح ملی است. اوبرایان افزود: «مردم در اروپا، ژاپن، نیوزلند و استرالیا پی به نگرانی های ما برده اند و می دانند که همکاری با هوآوی چه خطراتی در بر دارد».

ایالات متحده به کشورها فشارها می آورد تا اجازه ندهند هوآوی به شبکه ارتباطی­شان از طریق «۵G» دسترسی پیدا کند. آمریکا، چین را متهم کرده است که پکن از طریق هوآوی در پی جاسوسی از کشورها است.

در ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، یک فرمان اجرایی را امضا کرد که هر نوع همکاری شرکت های آمریکا با شرکت هوآوی را ممنوع کرد و گفت که این شرکت ها حق ندارند که از تجهیزات این شرکت چینی استفاده کنند.

دولت ترامپ همچنین در همان ماه، شرکت هوآوی را در لیست سیاه این کشور قرار داد و گفت که به دلایل امنیتی این شرکت در این لیست قرار گرفته است.

پرسش اساسی این است که آیا تجیهزات «۵G» می تواند دری برای جاسوسی چین باز کند یا نه؟ کشورهای موسوم به ۵ چشم، یعنی ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند کشورهایی بودند که قرار بود بخشی از تامین تجهیزات خود را به این شرکت چینی واگذار کنند، اما فشارهای دولت فعلی آمریکا موجب شده است در کارهای این شرکت چینی وقفه پیش آید. البته بریتانیا نسبت به سایر کشورها کمتر درگیر این پروژه بوده اما کارشناسان می گویند که حضور چینی ها در مناطق حساس باید ممنوع شود. چنین حساسیتی در مورد مناطق کم اهمیت دیده نمی شود. به همین منظور روزنامه دولتی «South china morning» خبر داد که وزیر صنعت ایتالیا گفته است که ایتالیا باید از تجیهزات شرکت هوآوی در توسعه شبکه «۵G» بهره ببرد. در مقابل اما آمریکا به ایتالیا فشار آورده است که نباید رم اجازه دهد، چین به توسعه این شبکه در آن کشور اقدام کند. در این راستا آمریکا لابی­های سنگینی آغاز کرده است تا مانع همکاری دو کشور شود. با این حال استفانو پاتونلی، وزیر صنعت این کشور که عضو حزب دست راستی جنبش پنج ستاره ایتالیا است، گفت: « ما قانون تامین امنیت ملی را در نظر داریم و هوآوی نیز در پی جاسوسی از این کشور نیست». این در حالی است که هفته گذشته پارلمان این کشور نسبت به عقد قرار داد با هوآوی هشدار داده و آن را خلاف امنیت ملی این کشور خوانده است. گروه تلکام ایتالیا که بزرگترین شرکت این کشور برای توسعه شبکه ارتباطی «۵G» است، بنابر قانون می تواند که تجهیزات خود را از بیرون کشور تامین کند و این شرکت ایتالیایی، هوآوی را به عنوان یکی از شرکت ها برای همکاری در نظر دارد. یکی از دلایل اشتیاق به کار ایتالیایی ها با هوآوی قیمت بهتر این شرکت نسبت به رقبا است. 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 74918
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا