نمایش‌ روبات انسان‌نمای «تسلا»

به گزارش جهان صنعت نیوز: «تسلا» در رویداد AI Day از دو نمونه اولیه روبات آینده‌اش رونمایی کرد که البته یکی از آنها قادر به راه رفتن نبود و سرجای خودش حرکات مختلف انجام می‌داد. این روبات فعلا طراحی تکمیل‌شده‌ای ندارد و احتمالا با قیمت کمتر از ۲۰/۰۰۰ دلار عرضه می‌شود.


«ایلان ماسک»، مدیرعامل «تسلا» و «اسپیس‌ایکس» و ثروتمندترین فرد دنیا، چند ماه پیش گفته بود «تسلا» در رویدا ۲۰۲۲ AI Day نمونه‌ای از روبات انسان‌نمای خود را که فعال است و توانایی حرکت کردن دارد، به نمایش می‌گذارد. وعده «ایلان ماسک» سرانجام رنگ حقیقت به خود گرفت و بامداد روز گذشته به وقت تهران، روبات انسان‌نمای «تسلا» به نمایش گذاشته شد. براساس گزارش ورج، «ایلان ماسک» می‌گوید روبات‌ انسان‌نمای «اپتیموس» از نرم‌افزار هوش مصنوعی «تسلا» استفاده می‌کند و مجهز به حسگرهایی است که خودروساز بزرگ آمریکایی برای دستیابی به سیستم کمک‌راننده در خودروهایش مورد استفاده قرار می‌دهد. «ماسک» در بخش آغازین کنفرانس مطبوعاتی بامداد روز گذشته اعتراف کرد سال گذشته «تسلا» موفق به نمایش نمونه نهایی روبات انسان‌نما نشد و فردی را با لباس مبدل روی صحنه نشان داد، اما امسال توانسته است به پیشرفت‌های محسوسی در فرآیند تولید دست پیدا کند.

«ایلان ماسک» می‌گوید روبات انسان‌نمای «اپتیموس» کارکردهای مختلفی دارد، اما تا قبل از برگزاری رویداد ۲۰۲۲ AI Day هرگز نتوانسته بود به تنهایی و بدون مشکل راه برود. «ایلان ماسک» می‌گوید که روبات انسان‌نمای تسلا «احتمالا با قیمت کمتر از ۰۰۰/۲۰ دلار» در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. «ایلان ماسک» می‌گوید تفاوت بین «اپتیموس» و سایر روبات‌های انسان‌نما این است که روبات «تسلا» برای تولید انبوه و توانایی انجام کارهای مختلف ساخته می‌شود. «ماسک» می‌گوید قرار است شاهد تولید میلیون‌ها واحد از این روبات باشیم. آنچه «تسلا» در رویداد روز گذشته نمایش داد، نمونه پیش‌تولید «اپتیموس» بود. به نوشته «تک‌کرانچ»، «ایلان ماسک» می‌گوید این نمونه آزمایشی، بامبل سی نام دارد و در نهایت تبدیل به «اپتیموس» می‌شود. این روبات که هنوز طراحی تکمیل‌شده ندارد، روی صحنه به‌طور خلاصه رقصید. «ایلان ماسک» گفت مهندسان «تسلا» رقص محدودی برای «اپتیموس» در نظر گرفتند تا این روبات انسان‌نما که هنوز تکمیل نشده «با صورت روی زمین نیفتد.» مدل نهایی «اپتیموس» بدون مشکل راه خواهد رفت و تعادل خود را حفظ خواهد کرد. براساس گفته «تسلا»، «اپتیموس» در نهایت می‌تواند محموله‌ای ۹ کیلوگرمی حمل و از ابزارهای مختلف استفاده کند.

«تسلا» در ادامه مراسم چند ویدئو از «اپتیموس» نمایش داد تا توانایی‌های این روبات انسان‌نما در انجام کارهایی مثل برداشتن جعبه را به تصویر بکشد. «تسلا» سپس نمونه دیگری از «اپتیموس» را روی صحنه آورد که بدن آن به‌طور کامل مونتاژ شده بود، اما نمی‌توانست فعالیت کند. این نمونه، «بسیار نزدیک به نمونه نهایی» است. «تسلا» می‌گوید روبات اولیه‌ای که در مراسم ۲۰۲۲ AI Dayنمایش داده شد در عرض تنها ۶ ماه گذشته تولید شده است. روبات انسان‌نمای «تسلا» مجهز به یک باتری ۳/۲ کیلووات‌ساعتی است، از سیستم- روی- چیپ اختصاصی «تسلا» استفاده می‌کند و به وای‌فای و مودم LTE مجهز شده است. براساس گفته یکی از کارکنان «تسلا»، این باتری باعث می‌شود روبات انسان‌نما تا یک روز کار کند. «ایلان ماسک» در مراسم روز شنبه گفت: «اپتیموس تمدن‌های امروزی را به شکلی اساسی دگرگون می‌کند.» او همچنین اعتقاد دارد که روبات انسان‌نمای «تسلا» در زمینه اقتصادی نیز بسیار پراهمیت خواهد بود.

روبات انسان‌نمای «تسلا» نخستین بار در مراسم ۲۰۲۲ AI Day با نام «تسلا بات» به نمایش درآمد. «تسلا» در آن زمان گفت این محصول، روباتی «مهربان» است و احتمالا انقلابی در خط مونتاژ و کسب‌و‌کار تولیدی «تسلا» به‌همراه می‌آورد. «ماسک» بارها گفته است که «اپتیموس» تفاوت‌هایی با آنچه که در رندرهای رسمی دیدیم خواهد داشت. با همه اینها، مدیرعامل «تسلا» همچنان وعده‌های هیجان‌انگیزی درباره «اپتیموس» مطرح کرده است.
«ایلان ماسک» قبلا گفته است که «اپتیموس» مهم‌ترین محصول در حال توسعه «تسلا» محسوب می‌شود. به گفته «ایلان ماسک»، احتمالا کسب‌و‌کار روباتیک «تسلا» در گذر زمان از کسب‌و‌کار خودروی این شرکت پیشی می‌گیرد. در آینده ممکن است «اپتیموس» توانایی پخت‌و‌پز و باغبانی نیز داشته باشد. احتمالا تولید انبوه این روبات از سال آینده میلادی شروع می‌شود.

در روزهای اخیر، شماری از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی هشدار دادند که بهتر است چندان به وعده‌های «ایلان ماسک» اتکا نکنیم. کارشناسان می‌گویند چند شرکت دیگر در مرحله پیشرفته‌تری در مسیر تولید روبات انسان‌نما به سر می‌برند، اما هیچ‌یک از آنها مدعی جایگزینی روبات با انسان برای انجام کار نشده‌اند. تاریخ فعالیت «تسلا» مملو از وعده‌هایی هیجان‌انگیز است که هرگز رنگ حقیقت به خود نگرفتند؛ وعده‌هایی مثل ایجاد شبکه شارژرهای خودرو با اتکا بر انرژی خورشیدی، امکان تعویض باتری خودروهای برقی و تولید شارژرهای روباتیک شبیه به مار نمونه‌هایی از این وعده‌ها است. به همین دلیل ممکن است روبات انسان‌نمای «تسلا» هرگز به محصولی واقعی تبدیل نشود. از طرفی امکان دارد نمونه نهایی «اپتیموس» با آنچه اکنون به نمایش در می‌آید متفاوت باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 292488
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا