«ناهید» در مسیر مدار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ماهواره‌بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰»، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش روز شنبه (۱۴ آبان‌ماه) موتور مرحله اول ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیرمداری قرار گرفت. با عبور از این مرحله در آینده‌ای نزدیک ماهواره «ناهید» سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای «قائم ۱۰۰» در مدار قرار می‌گیرد.


سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین آزمایش این دستاورد بزرگ در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو برگزار شد، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی آمریکا با بسیج تمامی وعده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند. وی تاکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش‌روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش‌رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.

«قائم ۱۰۰» یک ماهواره‌بر تماما سوخت جامد ایرانی است

از سوی دیگر سردار جعفرآبادی درخصوص ویژگی‌های پرتابگر «قاصد» گفت: پرتابگر «قاصد» یک پرتابگر ترکیبی بود که مرحله اول آن با سوخت مایع و مراحل دوم و سوم آن با سوخت جامد بود، وزن قابل حمل «قاصد» محدود بود و به همین دلیل موتور مرحله اول آن با یک موتور سوخت جامد قدرتمند جایگزین شد و به نام ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» نامگذاری شد که یک ماهواره‌بر تماما سوخت جامد ایرانی است.

توسعه ماهواره‌بر «قائم» تا قرارگیری ماهواره با وزن ۵۰۰ کیلوگرمی ادامه خواهد داشت

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب تاکید کرد که نتایج اولین آزمایش ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» نشان می‌دهد که ماهواره با وزن ۸۰ کیلوگرمی را قادر است در مدار زمین قرار دهد، توسعه نسل‌های بعدی ماهواره‌بر «قائم» همچنان ادامه خواهد داشت تا امکان قرارگیری ماهواره با وزن ۵۰۰ کیلوگرمی در مدار زمین فراهم شود. سردار جعفرآبادی تاکید کرد که امیدواریم به وضعیتی برسیم که در سال‌های آینده علاوه بر رفع نیازهای کشور به کشورهای همسایه، مسلمان و دوست، خدمات پرتاب ماهواره را ارائه دهیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درخصوص کاربردهای ماهواره‌بر «قائم» گفت: خود موشک «قائم ۱۰۰» مخصوص حمل ماهواره طراحی شده است، اما محموله آن می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد، از جمله ماهواره‌های حوزه‌های تجاری، دفاعی و اشراف اطلاعات.
سردار جعفرآبادی درخصوص نگاه آمریکا و غرب به پیشرفت فضایی ایران گفت: صحبت درخصوص مساله فضایی یا دفاعی نیست، آمریکا از پیشرفت کشور ایران نگران است و با فشارها و تحریم‌های خود سعی می‌کنند ایران را محدود کنند، اما در ۴۳ سال گذشته راه اقتدار ایران متوقف نشده است.

هر سال ماهواره‌برهای قدرتمند و جدید را رونمایی می‌کنیم

وی نقشه راه فضایی سپاه پاسداران را بسیار شفاف و منظم دانست و گفت: قرار است بعد از ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، «قائم ۱۰۵» و تا «قائم ۱۲۰» ادامه پیدا کند، که در هر مرحله علاوه بر اینکه یک محصول ماهواره‌بر خواهیم داشت به موتورهای جدید و بزرگ‌تر می‌رسیم و هر سال می‌توانیم ماهواره‌های بزرگ‌تری به مدارهای بالاتر حمل کنیم، در نقشه راه ما براساس فرمایش رهبر انقلاب قرار دادن ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین است که مورد استفاده‌ فراوانی دارد.

ماهواره دوم در آینده پرتاب می‌شود

همچنین نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» گفت که در آینده ماهواره دوم پرتاب می‌شود. محمدحسن آصفری در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۵ آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: پرتاب ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» نشان داد که هر چقدر ملت ایران را تحریم کنند، با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروهای مسلح روی پای خود می‌ایستیم. وی ادامه داد: بهتر است آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از خر شیطان پیاده شوند و مطمئن باشند ملت ایران با قدرت می‌تواند نیازهایش را تامین کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که ان‌شاءالله در آینده ماهواره دوم پرتاب می‌شود؛ این پرتاب نیز نشان می‌دهد ایران اسلامی همیشه قدرتمند باقی می‌ماند.

پرتاب ماهواره «قائم ۱۰۰» نشان‌ داد تحریم‌ها کارساز نیست

همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به کشورهایی که ایران را تحت تحریم‌های ظالمانه خود قرار دادند، نشان داد که تحریم‌های آنان کارساز نیست.

جعفر قادری در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، اظهار کرد: این اقدام در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا بود و تاکنون کشورمان اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده است.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را در این حوزه‌ها تقویت کنیم تا بتوانیم به مدارهای دوردست دسترسی پیدا کنیم.

البته ایران همواره چنین موفقیت‌هایی داشته است و روزبه‌روز این توانمندی‌ها ارتقا پیدا می‌کند. طبیعتا این توانمندی‌ها و اقتدار ظرفیت‌های زیادی را برای کشورمان به همراه دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به جهانیان نشان داد که در اوج تحریم‌ها هم می‌توانیم نیازهای خودمان را برطرف کنیم و به جهانیان نشان دهیم که توانمندی‌های زیادی داریم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار و تحریم‌های ظالمانه خود قرار دادند، نشان داد که تحریم‌های آنان کارساز نیست و کشورمان با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. قادری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ورود به فضا از هیچ قدرتی اجازه نمی‌گیرد، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته خودتحریمی‌هایی داخل کشور داشتیم و دولت سابق محدودیت‌هایی را برای بخش‌های فضایی کشور ایجاد کرده بود، اما الان بستر برای توسعه‌های بعدی در این عرصه باز است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 302962
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا