فیلترنت ملی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در دورانی که سایه شوم بیکاری زندگی را در همه شهرها تیره و تار کرده و همین مشاغل نیم‌بند نیز از برکت اینترنت و فضای مجازی سر پا هستند، نگرانی کاهش سرعت، فیلتر و یا قطعی، چهارستون بدن مردم را می‌لرزاند. مدتی است کاربران، از کندی اینترنت یا قطعی آن رنج می‌برند. از سوی دیگر کسب‌و‌کارها با چالش مواجه شده‌اند و بارها اعلام کرده‌اند قطعی اینترنت باعث کاهش خرید و درآمدهای آنها می‌شود. همچنین دفاتری که پایه فعالیت آنها بر بستر اینترنت است نیز از این موضوع شکایت دارند، به این دلیل که نوسان در نحوه فعالیت آنها، افراد را نسبت به حضور در این فضا بی‌اعتماد می‌کند.


از طرفی محمد مهاجری فعال سیاسی جبهه اصولگرا در رشته توئیتی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: «آفرین بر شما که قهرمانانه سرعت واتساپ و اینستاگرام و… را به حداقل ممکن رساندید و سرعت آنها را به اندازه لاک‌پشت تقلیل دادید. مردمی که از مدیریت شما عصبانی‌ هستند به این نتیجه رسیده‌اند که «فرقی میکنه کی وزیر باشه» خودتان چی؟ به همین نتیجه رسیده‌اید؟»

همچنین وزیر ارتباطات در گذشته نسبت به وضعیت سرعت اینترنت اظهار کرده که سرعت فعلی اینترنت در شأن مردم ایران نیست و باید افزایش جدی داشته باشد. با این حال کاربران در این روزها نه تنها شاهد افزایش کیفیت و سرعت اینترنت نیستند بلکه هر روز نسبت به این وضعیت اعتراض دارند.

اعتراض دسته‌جمعی نسبت به عملکردهای وزارت ارتباطات

کیوان نقره‌کار مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات در خصوص وضعیت کیفیت اینترنت به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در فضای مجازی از طرف احزاب مختلف جامعه در مقابله با عملکرد وزارت ارتباطات به شکل مستقیم و دوسویه انجام می‌شود، یک اعتراض و سردرگمی دسته‌جمعی نسبت به عملکرهای وزارت ارتباطات را نشان می‌دهد. این فعال فضای مجازی در ادامه گفت: باید منتظر باشیم که وزارت ارتباطات با توجه به وعده‌هایی که وزیر محترم داده‌اند چه برنامه‌هایی دارد. اگر در این مسیر موفق بوده باید اعلام کنند و اگر زمانی هم که موفق نشدند کار را پیش ببرند باید اعلام کنند. هیچ مساله‌ای ندارد که هر دستگاهی عملکرد خودش را چه مثبت و چه منفی به مردم اعلام کند، به خصوص وزارتخانه‌هایی همانند وزارت ارتباطات که مستقیما با مردم در ارتباط هستند و خدمات زیرساختی را ارائه می‌کنند.

با مردم باید قاطعانه و فنی اما به زبان ساده صحبت شود

نقره‌کار در ادامه افزود: همچنین بهتر است مسوولان وزارت ارتباطات اگر موضوعی در  فضای مجازی وجود دارد را اعلام کنند تا سوءتفاهمی پیش نیاید. همیشه تاکید کردیم که باید با مردم قاطعانه و فنی اما به زبان ساده صحبت شود. به هرحال موضوع فضای مجازی موضوعی است که این روزها مردم به آن حساس هستند، به این دلیل که بخش بزرگی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نقره‌کار در پایان گفت: وزارت ارتباطات باید در خصوص این مشکلات منفعل نباشد تا نگرانی به بخش غیرکارشناسی و رسانه‌های دیگر کشیده نشود.

برخی تصمیم‌ها متضاد با اهداف جامعه است

همچنین دکتر داوود صفایی استاد ارتباطات به «جهان‌صنعت» گفت: امروزه بخشی از کیفیت اینترنت به سرعت آن و حجم انتقال داده‌ها بستگی دارد. اینترنت در حال حاضر مورد نیاز بخش کسب‌و‌کار است. امروز بخش اقتصادی کشور به اینترنت نیاز دارد. بنابراین کاهش کیفیت اینترنت به سرعت اثر خود را در کسب‌و‌کارها به جا می‌گذارد. همچنین وضعیت اقتصادی در کشور به شدت آسیب‌پذیر شده و در چنین شرایطی برخی تصمیم‌ها متضاد با اهداف اصلی جامعه است.

وی ادامه داد: ارتباطات امروزه یکی از شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه است. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا بخشی از اوقات فراغت مردم در اینترنت سپری می‌شود. حالا ما عاملی که به این میزان در جامعه اثرگذار است را با یک تصمیمی که فقط یک بعد مساله را مدنظر دارد، با محدودیت و کاهش کیفیت مواجه کرده‌ایم.

نمایندگان مجلس در صورت لزوم باید وزیر را استیضاح کنند

صفایی افزود: به هرحال ما یک جامعه دینی داریم و یکی از نکات اخلاقی و دینی ما، وفای به عهد است. با این حال نه تنها مسوولان ما وفای به عهد را انجام نمی‌دهند بلکه عهدشکنی هم می‌کنند و باعث آسیب به پایه‌های اخلاقی و دینی مردم می‌شوند.

بنابراین فکر می‌کنم نمایندگانی که خودشان را منتصب مردم می‌دانند، باید صدای مردم باشند و در صورت لزوم باید وزیر را استیضاح کنند. مجموعه هیات دولت هم باید بداند که اثرات عهدشکنی تنها به یک وزیر مربوط نمی‌شود بلکه دامنه دولت را دربرمی‌گیرد. بنابراین اگر قصد انجام چنین کارهایی را نداشتند، نباید وعده می‌دادند. زمانی که قول انجام وعده‌ای را می‌دهند و عکس آن را عمل می‌کنند، به باورها و اعتقادات مردم بسیار آسیب می‌زنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 278523
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا