فیس بوک در روسیه مسدود شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رگولاتور ارتباطات روسیه (روس کومنادزور) اعلام کرد ۲۶ مورد تبعیض علیه رسانه های روسی از سوی فیس بوک از اکتبر سال ۲۰۲۰ وجود داشته که شامل محدود شدن کانالهای دولتی مانند آر تی و خبرگزاری ریا در روزهای اخیر بوده است.

خبرگزاری تاس روز جمعه اعلام کرد روسیه دسترسی به توییتر را محدود کرده است. اینترفکس پیشتر اعلام کرده بود این سرویس مسدود شده است. اما توییتر در این باره اظهارنظر نکرد.

نیک کلگ، مدیر امور جهانی شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد این شرکت به تلاش برای احیای خدماتش ادامه می دهد. وی در بیانیه ای در توییتر اعلام کرد بزودی میلیونها شهروند روسی از دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان و ارتباطات با دوستان و خانواده شان محروم شده و صدایشان خاموش می شود.

مِتا در بلاگی اعلام کرد به تلاش برای قابل دسترس نگه داشتن خدماتش تا حد ممکن ادامه می دهد اما این شرکت تبلیغات برای کاربران در روسیه را متوقف کرده و نمایش تبلیغات در سراسر جهان را برای تبلیغات کنندگان روسی به دلیل مشکلات فعالیت در روسیه در مقطع فعلی، ممنوع کرده است.

شرکتهای فناوری نظیر گوگل هم تبلیغات در روسیه را در پی افزایش درخواستهای سانسور، متوقف کرده اند.

مسکو هفته گذشته اعلام کرده بود دسترسی به فیس بوک را به صورت جزئی محدود می کند. فیس بوک علت این اقدام را امتناع از قبول درخواست دولت روسیه برای متوقف کردن راستی آزمایی منابع رسانه ای دولتی روسیه عنوان کرد.

اکثر شرکتهای فناوری برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین که تحریمهای اقتصادی شدیدی را از سوی دولتهای سراسر جهان علیه مسکو به دنبال داشته است، روبرو شده اند. دولت اوکراین در جریان جنگ جاری از مِتا و پلتفرمهای دیگر خواسته است خدماتشان را در روسیه متوقف کنند. کارشناسان و مدافعان آزادی بیان آنلاین نگرانیهای خود را نسبت به تاثیر مسدود کردن خدمات آنلاین برای شهروندان روسی ابراز کرده اند.

طبق آمار شرکت اینسایدر اینتلیجنس، مِتا تا سال میلادی گذشته در روسیه حدود ۷.۵ میلیون کاربر فیس بوک و ۱۲۲.۲ میلیون کاربر در سرویسهای دیگرش شامل اینستاگرام، واتساپ و مسنجر داشت. شبکه اجتماعی روسی وی کی (VK) ۶۳ میلیون کاربر داشت.

طبق آمار محقق اپ فیگور، اپلیکیشنهای VPN محبوب از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱.۳ میلیون بار در روسیه دانلود شده اند که افزایش بزرگی را نشان می دهد.

شرکتهای فناوری در سطح جهانی در واکنش به درخواست دولتها یا برای حمایت از اوکراین، از روسیه خارج شده اند. شرکت فراهم کننده اینترنت آمریکایی Cogent روز جمعه اعلام کرد خدمات اینترنتی را برای مشتریان روسی خود قطع می کند.

شرکت نرم افزاری اوراکل هم هفته گذشته اعلام کرد تمامی فعالیتهایش در روسیه را متوقف می کند. شرکت نرم افزاری SAP هم فروش در این کشور را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، دیده بان ارتباطات روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است شرکت مِتا دسترسی به حسابهای رسانه های دولتی را در روزهای اخیر محدود کرده است. چنین محدودیتهایی نقض اصول اصلی آزادی اطلاعات و دسترسی بلامانع کاربران اینترنت روسی به رسانه های روسی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 250756
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا