طرح صیانت از رمزارزها در مجلس کلید می‌خورد؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به تازگی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه اظهارنظر و تاکید کرده که هرگونه تخلف و فعالیت غیرقانونی در حوزه رمزارزها را پیگیری می‌کنیم. به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌لارگانی، ارزهای دیجیتالی که تحت عنوان رمزارز شناخته می‌شوند همواره دارای اهداف مشخصی بوده‌اند و گردانندگان آنها درصدد هستند تا مردم را ترغیب به خرید آنها کنند و از این طریق به اهداف خود برسند. او در ادامه افزود که این ارزها کاملا هدفمند هستند و قصد دارند تا اقتصاد کشورها را فلج کنند و یکی از مهم‌ترین اهداف آنها حذف تسلط بانک‌های مرکزی بر ساختار پولی هر کشوری است. به عقیده ناصری‌لارگانی، توسعه این رمزارزها و پلتفرم‌های خرید و فروش آن توطئه استکبار جهانی و قدرت‌های غربی است و در رأس تمام اینها آمریکا قرار دارد. در واقع ایشان بر این باور است که آمریکا شرایطی را مهیا می‌کند تا مردم بتوانند از زیر ذره‌بین دولت‌ها فرار کنند و سپس خود نیز به ادامه اعمال غیرقانونی بپردازند. وی در ادامه افزود: مردم باید امروزه بدانند که خرید و فروش این ارزهای دیجیتال کمکی برای دولت‌های مستکبر غربی است و این کار باعث می‌شود تا ارز زیادی از کشور خارج شود و نظام اقتصادی را دچار اختلال کند.

وی توضیح می‌دهد که هر چه سریع‌تر باید نسبت به حل این مشکل اقدام شود و استفاده و فعالیت در این ابزارهای دشمن باید متوقف گردد. به گفته وی اگر امروز به فکر جلوگیری نباشیم، اثرات خطرناک و زیانبار آن را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید چرا که حجم زیادی از نقدینگی کشور در اثر همین کار از بین می‌رود. وی در پایان گفت: از این‌رو برای جلوگیری از رسیدن دشمنان به اهداف شوم خود قصد داریم در مجلس شورای اسلامی طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز را شروع کنیم و تا حصول نتیجه به پیش ببریم.

بازار رمزارزها با اجرای چنین طرحی غیرشفاف می‌شود

در همین راستا امیر سیدی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: به نظر می‌آید هرچقدر این موضوع به سمت ساختارمند شدن حرکت کند، بهتر است. اگر بخواهند پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مسدود کنند، این بازار به سمت بخش غیرشفاف اقتصاد حرکت می‌کند و آسیب‌های فراوانی را به همراه خود می‌آورد. وی در ادامه گفت: اگر بتوانند چارچوب مشخصی را فراهم کنند تا بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم، اشکالی را به وجود نمی‌آورد. او افزود: کشوری که در زمینه‌های مالی محدودیت‌های بسیاری را به همراه دارد، اگر خودش هم خودش را محدود کند، سیاست درستی نیست. امیر سیدی در ادامه گفت: با اجرای این طرح ممکن است حجم معاملات کم شود و با کندی روبه‌رو شود. البته که شاید یکی از اهداف سیاستگذار هم همین باشد که این بازار با کندی و حجم کم معاملات، به کار خود ادامه دهد. وی در پایان گفت: با توجه به اینکه دو رویکرد مالی در دنیا وجود دارد و محدودیت‌های فراوانی برای ما را در جهان ایجاد شده است، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مزایای این بازار را حفظ و از آن استفاده کنیم.

اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست

همچنین محمد اشرف کارشناس حوزه رمزارزها به «جهان‌صنعت» گفت: اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست و در حد حرف است. همچنین این طرح به امضای باقی نمایندگان نرسیده و تصویب آن عملی نیست، زیرا خود بانک مرکزی هم درصدد انتشار رمزارز ملی است. او افزود: در صورت اجرای چنین طرحی که احتمال آن کم است، باز هم صدمه‌ای به  سرمایه‌گذاران ایرانی زده نمی‌شود و همچنان می‌توانند با صرافی‌های خارجی معامله کنند. وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر صرافی‌های خارجی فیلتر هستند و با استفاده از وی‌پی‌ان می‌توان به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها ادامه داد، اجرای چنین طرحی نمی‌تواند معاملات این بازار را با مشکل مواجه کند.

برنامه‌ای برای مسدودسازی وجود ندارد

با این حال رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در واکنش به صحبت‌های ناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح مجلس برای مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز اعلام کرد مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد. مجلس پیش‌تر بارها در تلاش بود تا حوزه فعالیت رمزارزها را قانونمند کند و در این راه چند طرح هم تهیه کردند که تاکنون سرنوشت هیچ‌کدام از این طرح‌ها مشخص نیست. شهریور سال جاری تنها کمیسیون اقتصادی گزارشی از وضعیت رمزارزها در ایران و جهان در صحن مجلس قرائت کرد. همچنین قانون «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمزارز» برای تصویب مطرح شد. طبق ماده یک این طرح دولت مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل کشور است و مکلف است ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمزارزها اقدام کند. البته براساس این طرح، به‌کارگیری رمزارزها، غیر از رمزارز ملی به‌ عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع است. در آن زمان امیرحسین طیبی‌فرد معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی از نمایندگان مجلس خواست تا زمان آماده شدن لایحه ساماندهی استخراج و تبادل رمزارزها در دولت و بانک مرکزی صبر کنند و طرح ارائه‌شده در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارزها را به حالت مراعا نگه‌ دارند که تاکنون دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 252800
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا