سود صیانت در جیب ذینفعان؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس آخرین آمار، رتبه ایران در اینترنت موبایل ۸۰ از میان ۱۴۱ کشور است به طوری که اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از کوزوو، بوتسوانا و میانمار سریع‌تر و از مالزی، فیجی و باهاماس کندتر است. اینترنت ثابت ایران نیز در حال حاضر از تانزانیا، اوگاندو و الجزیره سریع‌تر و از روآندا، سیرالئون و لیبی کندتر است.


تمام اقشار جامعه به اینترنت نیاز دارند

در همین راستا دکتر داوود صفایی استاد و پژوهشگر علوم ارتباطات در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: در شرایط کنونی اینترنت به عنوان یکی از نیازهای اساسی خانواده به شمار می‌آید. بدون توجه به میزان سواد و درآمد، تمام اقشار جامعه از شهری تا روستایی، کم‌سواد یا باسواد، درآمد کم یا زیاد یا حتی افراد بیکار، به اینترنت نیاز دارند.

همان‌طور که تمام افراد جامعه به زیرساخت‌های آب، برق و گاز نیاز دارند، اینترنت هم جزو نیازهای اساسی به شمار می‌آید. وی در ادامه افزود: زمانی بود که اینترنت لوکس به شمار می‌آید و برای استفاده از اینترنت به امکاناتی نیاز بود که گران بود. در نتیجه طبقات ضعیف و پایین جامعه از این خدمات استفاده نمی‌کردند. اما امروزه اینگونه نیست. اینترنت، همانند خدمات پزشکی به عنوان یک نیاز ضروری خانواده تلقی می‌شود. در نتیجه هر اتفاقی که در زمینه اینترنت رخ دهد، زندگی بخش بزرگی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینترنت تسهیل‌کننده و ارائه‌دهنده تمام خدمات است

صفایی ادامه داد: طبقات ثروتمند که از پول کافی و امکانات مختلف بهره‌مند هستند می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند و مشکل کمتری برای رفع نیازهای خود دارند. اما طبقات متوسط و پایین جامعه از گران شدن قیمت و کاهش سرعت اینترنت آسیب می‌بینند. همچنین ما در بخش بهداشت هم وابستگی زیادی به اینترنت داریم. یعنی اگر اینترنت به راحتی در اختیار تمام مردم نباشد، جامعه با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شود. امروزه اینترنت تسهیل‌کننده و ارائه‌دهنده تمام خدمات است. بنابراین اینترنت یک موضوعی است که زندگی تمدنی قرن جدید را تحت تاثیر قرار داده و هر نوع اتفاقی که در اینترنت رخ دهد بر زندگی مردم اثر مستقیم دارد. در نهایت مسوولین باید توجه ویژه‌ای به اینترنت داشته باشند که آسیبی به این نیاز روزمره و اساسی نزنند که بیش از این موجب ناراحتی مردم نشوند.

افزایش قیمت اینترنت بدترین نوع اجرای طرح صیانت است

داوود صفایی در ادامه به «جهان‌صنعت» گفت: اگر بخواهیم نظر عده‌ای از کارشناسان را که افزایش قیمت اینترنت را در راستای اجرای طرح صیانت و یا شروع این طرح می‌دانند مطرح کنیم، در واقع این بدترین نوع اجرای طرح صیانت است. به این دلیل که اثرات آن بسیار بدتر است. همچنین نگاه جامعه و مصرف‌کننده را به شکل بدی هدایت می‌کنیم که این باعث می‌شود افراد جامعه به این نتیجه برسند که هرج‌و‌مرج در اینترنت بهتر از مدیریت در آن است. شکل‌گیری این نوع تفکر تقصیر کسانی است که بد عمل می‌کنند. یعنی اگر بخواهیم این‌گونه اینترنت را مدیریت کنیم همان بهتر که اصلا مدیریت نکنیم و این مشکل سرجای خود باقی بماند. همچنین اگر نظراتی در خصوص مدیریت اینترنت بیان می‌شود، این نظرات باید در یک جمع فرهیخته، متخصص و عالم بحث شود.

در تمام دنیا مدیریت اینترنت بر عهده خانواده است

صفایی در پایان گفت: در تمام دنیا مدیریت اینترنت بر عهده خانواده است. هیچکس به جز خانواده توان و حق صیانت و مدیریت را ندارد. خانواده در تمام دنیا بزرگ‌ترین نقش را در جامعه‌پذیری و تربیت نسل جوان دارد. تمام این سخنان، نکته‌هایی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

جایگاه سرعت اینترنت در ایران و جهان

همچنین وب‌سایت «اسپیدتست» شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و مشاهده آمار این وب‌سایت می‌تواند نشان دهد اینترنت در یک ماه گذشته در ایران به چه صورت بوده است. طبق آخرین آمار منتشرشده در «اسپیدتست»، تا ماه مارس سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۹۶/۲۹ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۷۰/۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۵۲/۶۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۹۸/۲۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است. در حالی که تا ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۹۱/۲۹ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۵۴/۸ مگابیت‌ بر ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۷۶/۶۰ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۹۵/۲۵ مگابیت‌برثانیه بود. رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس ۲۰۲۲، به ترتیب به امارات متحده عربی (۳۵/۱۳۵ مگابیت‌برثانیه)، نروژ (۷۳/۱۳۴ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۶۹/۱۲۰ مگابیت‌برثانیه)، کره‌جنوبی (۹۵/۱۱۷ مگابیت‌برثانیه) و هلند (۳۳/۱۰۸ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۹۷/۱۹۷ مگابیت‌برثانیه)، شیلی (۲۸/۱۹۷ مگابیت‌برثانیه)، موناکو (۶۶/۱۸۸ مگابیت‌برثانیه)، دانمارک (۳۸/۱۷۰ مگابیت‌برثانیه) و هنگ‌کنگ (۹۳/۱۶۱ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد. در حال حاضر میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۹۰/۲۴ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۳۹/۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۴ از میان ۱۴۱ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۴۲/۲۲ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۷۶/۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران، ۹۵/۹ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱۰/۱ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۰ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۵ از میان ۱۸۲ کشور می‌رساند. این در حالی است که در فوریه ۲۰۲۲، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۷۸/۹ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۳۱/۱ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه بود و ایران در همان رتبه ۱۴۵ کشور قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از تانزانیا، اوگاندو و الجزیره سریع‌تر و از روآندا، سیرالئون و لیبی کندتر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 258237
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا