سایه روشن توسعه فیبرنوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر روز سه‌شنبه (۲۵ مرداد) در جلسه بررسی طرح توسعه شبکه دسترسی ارتباطات ثابت مبتنی ‌بر فیبرنوری نیز بار دیگر از میزان پیشرفت این طرح گزارش داده و روز چهارشنبه (۲۶ مردادماه) اعلام کرد این پروژه در هفته دولت (ابتدای شهریورماه) افتتاح خواهد شد. او در این خصوص گفت: «یک پروژه زیربنایی را دنبال می‌کنیم و آن فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها است که خوب پیش می‌رود و در هفته دولت هم شاهد افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در چند شهر خواهیم بود.» زارع‌پور نتیجه و تاثیر اجرایی شدن این پروژه توسعه فیبرنوری را نیز توضیح داده و گفت: «اگر این روند شتاب بگیرد هم وضعیت اینترنت ثابت بهتر خواهد شد و مردم سرعت‌های چند ده برابری و بلکه چند صد برابری را تجربه خواهند کرد و سرعت‌ اینترنت ثابت و همراه بهتر خواهد شد.»

در این پروژه بنا است ۲۰ میلیون پورت مبتنی بر فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی شود؛ پروژه‌ای که به نظر بسیاری از کارشناسان عملا امکان‌پذیر نیست. زارع‌پور در جلسه روز چهارشنبه خود نیز به این موضوع اشاره کرده و گفت: «از همان ابتدا که ما مطرح کردیم به‌دنبال راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت مبتنی‌بر فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها هستیم، خیلی‌ها آن را نشدنی خواندند، البته شاید احساس این بود که دولت با این پروژه بزرگ همراهی نکند. اما شاهد بودید که دولت با جدیت پای کار آمد و موانع بزرگ یک‌ به یک کنار زده شد.» با این ‌حال، برخی کارشناسان همچنان تحقق این پروژه و راه‌اندازی این تعداد پورت فیبرنوری را غیرممکن می‌دانند.

نزول رتبه در اینترنت ثابت

همچنین گزارش «اسپیدتست» در هفتمین ماه میلادی نشان می‌دهد هرچند جایگاه ایران در فهرست کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل ۲ پله رشد کرده اما در رده‌بندی اینترنت ثابت یک پله سقوط کرده است.

براساس این گزارش میانه سرعت اینترنت موبایل جهان در هفتمین ماه میلادی ۷۸/۳۰ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۲۵/۶۷ مگابیت برثانیه بوده است. بر اساس گزارش مذکور میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در جولای ۲۰۲۲ میلادی ۷۴/۲۷ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده‌بندی کشورهایی با بالاترین سرعت اینترنت موبایل با ۲ پله صعود، رده ۷۰ بوده است. از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه گذشته میلادی ۲۱/۱۰ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت یک پله سقوط کرده است. به این ترتیب ایران در رده ۱۴۶ این فهرست قرار دارد.

با این حال درباره امکان اجرایی شدن پروژه‌هایی مانند توسعه فیبرنوری، تردیدهایی وجود دارد، اما وزارت ارتباطات با ارائه آمار و ارقام متعدد از اجرایی شدن این طرح‌ در آینده نزدیک خبر می‌دهد. حالا باید منتظر ماند و دید به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده می‌شود یا فعلا در حد وعده باقی می‌مانند.

نبود سرعت لازم در توسعه ارائه خدمات

کیوان نقره‌کار مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات در خصوص عملی شدن وعده توسعه فیبرنوری به «جهان‌صنعت» گفت: توسعه فیبر‌نوری فقط وعده این دولت نبوده است. همیشه وزرای نسل‌های مختلف در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های خدمت‌رسانی به مردم را توسعه فیبرنوری می‌دانند. وی در ادامه گفت: اگرچه اتفاقاتی هم در حوزه توسعه فیبرنوری افتاده است ولی واقعا آنطور که باید نبوده و به آن شکلی که مدنظر بوده سرعت لازم را در توسعه ارائه خدمات نداشته است.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: این سخن از وزیر ارتباطات که ما این پروژه را توسعه دادیم و قرار است اجرا شود، بهتر است قبل از اینکه این خدمات ارائه شود، بگویند در چه استان‌ها و مراکزی قرار است اجرا و تا چه تاریخی هم انجام شود. وی گفت: اگر هم چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند باید اجازه دهند بعد از اینکه توسعه صورت گرفت و خدمات ارائه داده شد در قالب یک گزارش عملکرد آن را ارائه کند. اینکه صرفا به همین شکل گفته شود، می‌تواند در قالب یک وعده قرار گیرد.

کیوان نقره‌کار در پایان گفت: بحثی هم در خصوص اختلالات اخیر اینترنت وجود دارد که به نوعی نارضایتی عمومی در استفاده از فضای مجازی را ایجاد کرده است. البته من همیشه منتقد بودم که وزیر باید شفاف صحبت کند که خوشبختانه وزیر ارتباطات در محافل خبری و مقابل خبرنگاران ظاهر می‌شود و تعامل بیشتری را با رسانه‌ها پیدا کردند که این خود یک اتفاق خوب است. همچنین از وزیر می‌خواهیم که واضح‌تر و شفاف‌تر وضعیت پروژه‌ها را اعلام کنند و صرفا به سمت وعده و وعید نروند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 282852
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا