روزهای سیاه بازار کریپتوکارنسی‌

به گزارش جهان صنعت نیوز: در سال‌های اخیر همزمان با محبوبیت رمزارزها ایرانیان زیادی در این بازار سرمایه‌گذاری کردند؛ سرمایه‌گذارانی که اغلب آنها تجربه ریزش بازار سرمایه ایران را داشتند و برای جبران این ضررها وارد بازار نوظهور رمزارزها شده بودند. با توجه به اینکه بیت‌کوین و سایر رمزارزها با جهانی شدن ویروس کرونا رشد پیدا کردند، با کمرنگ شدن این ویروس می‌توان این پیش‌بینی را کرد که قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کند و احساسات منفی شکل گرفته در روزهای اخیر باعث ریزش بیشتر قیمت‌ها شود.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سال جدید میلادی را خیلی محافظه‌کارانه شروع کرده‌اند و دیگر مانند گذشته اشتهایی برای ریسک کردن ندارند. بیت‌کوین همچنان به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد و تاثیر این ریزش، در آلت کوین‌ها و توکن‌های دیفای بیشتر هم هست. در حال حاضر، بیت‌کوین در پایین‌ترین سطح قیمت خود در شش ماه گذشته قرار گرفته است ولی اغلب تحلیلگران نسبت به یک بازگشت سریع، امیدوار هستند.

زمانی که بازدهی بدون ریسک اوراق خزانه افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران را از فناوری و سایر دارایی‌های بسیار سوداگرانه خارج می‌کند. همچنین اگر نهادهای نظارتی دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال را ممنوع ‌کنند بازهم شاهد همین گریز خواهیم بود. مارکوس سوتیریو از تحلیلگران بازارهای ارز دیجیتال می‌گوید: حدود ۱۷۰ شرکتی که برای مجوزهای رمزنگاری در سنگاپور درخواست داده بودند، درخواست‌های خود را پس گرفتند یا پذیرش نشدند. رمزارزها به‌طور گسترده به دلیل افزایش بازده اوراق قرضه و فشار نقدینگی جهانی با مشکلاتی مواجه هستند و اگر این روند ادامه یابد، سال آینده حفظ ارزش رمزارزها سخت‌تر می‌شود.

مشکلات کاربران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها

هرچند از عمر رمزارزها در اقتصاد جهان سال‌های نسبتا طولانی گذشته؛ در ایران اما بحث در رابطه با آنها تنها در چند ماه گذشته با جدیت بیشتری دنبال شده و در کنار محدودیت‌هایی که در ابتدا برای ورود به ابزار این ارزها وجود داشت، در هفته‌های اخیر نیز تعدادی از فعالان اقتصادی از نبود قوانین لازم برای اداره این ارزها و حمایت از خریداران ارزهای دیجیتال صحبت کردند. هر چند در ایران قوانینی برای مدیریت ماینرها و استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال نهایی شده اما برای خرید و فروش و صرافی‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قوانین دقیقی وجود ندارد و همین امر، باعث شده نگرانی‌هایی درباره احتمال کلاهبرداری و از بین رفتن سرمایه مردم به وجود بیاید و همین امر می‌تواند خطرساز باشد.طی سال‌های اخیر، صرافی‌های ایرانی ارزهای دیجیتال با موانع بی‌شماری مواجه بودند و مشکلات ریز و درشت فراوانی را از سر گذراندند. از طرف دیگر، کاربران به هنگام کار با این صرافی‌ها، دغدغه‌های متعددی دارند و معتقدند عملکرد صرافی‌های ایرانی باید تا حد زیادی بهبود پیدا کند. حوزه کریپتوکارنسی در ایران هنوز قانونگذاری مشخصی ندارد. تا به حال ورود قانونگذاران بیشتر معطوف به حوزه ماینینگ بوده و حوزه خرید و فروش هنوز بلاتکلیف است. طبق اظهارات تعداد زیادی از مدیران صرافی‌های ایرانی، این کسب‌و‌کارها از قانون‌گذاری استقبال می‌کنند. یعنی مشکلی با مسائلی مانند پرداخت مالیات ندارند و اتفاقا ترجیح می‌دهند تحت نظارت نهاد قانونگذار فعالیت کنند و کار خود را پیش ببرند. عدم وجود قانون‌گذاری برای صرافی‌های ایرانی رمزارز، باعث بروز مشکلات متعددی برای این صرافی‌ها می‌شود.

همچنین از آنجا که استفاده از سرویس‌هایی مانند ترید مارجین و فیوچرز در ایران غیرقانونی است، صرافی‌ها امکان پاسخ دادن به این نیاز کاربران را ندارند. یکی از دغدغه‌های کاربران درباره صرافی‌های داخلی، عدم ارائه چنین سرویس‌هایی است و صرافی‌ها نیز به دلیل مشکلات قانونگذاری، امکان ارائه چنین سرویس‌هایی را ندارند. این مساله هم کاربران را از این سرویس‌های کاربردی محروم می‌کند و هم صرافی‌ها را از ارائه خدمات پرطرفدار منع می‌کند.با این حال مسائل و مشکلات مربوط به صرافی‌های ایرانی رمزارز بسیار زیاد هستند و موانعی که در راه بهبود وضعیت این صرافی‌ها قرار دارند، مسیر صرافی‌ها را به مسیری دشوار تبدیل می‌کنند. در این میان، کاربران ایرانی که از صرافی‌های معتبر بین‌المللی محروم هستند، تقریبا گزینه مطمئنی جز استفاده از اکسچنج‌های ایرانی ندارند. می‌توان گفت اگر صرافی‌های داخلی بتوانند خدمات قابل قبولی به کاربران ارائه کنند و نیازهای آنها را برطرف کنند، مشکل بسیاری از کاربران ایرانی حل می‌شود و این کاربران دیگر بین صرافی‌های خارجی سرگردان نخواهند بود و مدام مشغله آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده خود توسط این صرافی‌ها را نخواهند داشت.

پیش‌بینی قیمت «بیت‌کوین»در روزهای آینده

تحلیل رفتار قیمت بیت‌کوین از دیدگاه کاملا تکنیکالی توسط «دیوید لیچیز»، مدیر و رییس بخش سرمایه‌گذاری ExoAlpha، انجام گرفته است. او درباره رفتار قیمت بیت‌کوین گفته: «یک الگوی سر و شانه بزرگ برای «بیت‌کوین» تشکیل شده بود که حالا با شکست سطح حمایت ۳۸۳۰۰ دلار، خطر گردن آن شکسته شده است.» از نظر دیدگاه تئوری، «لیفچیز» معتقد است که هدف این الگو می‌تواند قیمت را تا ۲۰۰۰۰ دلار پایین بیاورد، ولی او معتقد است که «سقوط ناشی از این حرکت احتمالا کمتر از این خواهد بود و محدوده ۳۱۰۰۰ دلار قطعا محدوده حمایتی خوبی خواهد بود.» از نظر دیدگاه فاندامنتال، «فیلچیز» چندین عامل موثر در ایجاد این وضعیت را برشمرد. از دیدگاه او، سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو آمریکا، اخبار و شایعات از طرف قانون‌گذاران اروپایی برای ممنوعیت استخراج اثبات کار، ثبت سود از سودهای اواخر ۲۰۲۱ و نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی در رابطه با همه‌گیری ویروس کرونا، از جمله عوامل موثر در سقوط «بیت‌کوین» است.

تحلیلگر و نویسنده خبرگزاری کوین تلگراف، «مایکل ون د پاپ» ریزش کنونی را با پولبک ژوئن ۲۰۲۱ مقایسه کرده است. «ون د پاپ» در رابطه با وضعیت کنونی گفت: در ژوئن سال قبل، مردم تا محدوده ۲۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار صبر کردند و بعد شروع به خرید کردند. الان، مردم برای خرید منتظر سطح ۳۰۰۰۰ دلار هستند. می‌توان انتظار داشت که مشابه گذشته یک بر یک اوت کاذب رخ دهد و بعد این سطح حمایت تست شود.

سقوط آزاد «دوج‌کوین»

همزمان با افت ۱۴ درصدی ارزش بازار کریپتو، قیمت دوج کوین نیز با ادامه روند نزولی خود، به پایین‌ترین سطح در ۹ ماه گذشته سقوط کرد. به این ترتیب، میم کوین برتر بازار اکنون ۸۱ درصد با اوج تاریخی خود در ماه می ‌۲۰۲۱ فاصله دارد. در آوریل سال ۲۰۲۱، دوج‌کوین شاهد افزایش بی‌سابقه ارزش خود بود. این ارز دیجیتال که سال ۲۰۲۱ را با قیمت کمتر از یک پنی آغاز کرده بود، در اواخر ژانویه و همزمان با جنون معاملات سهام و رمزارزهای مبتنی بر میم، به طور قابل‌توجهی رشد کرد. قیمت DOGE در آوریل و می‌ چندین برابر بیشتر شد و در نهایت، در هشت می‌ به اوج ۷۳/۰ دلاری خود رسید. دوج‌کوین در سال ۲۰۱۳ و در ابتدا به عنوان یک شوخی ایجاد شد، اما در سال ۲۰۲۱ و با هجوم میلیون‌ها سرمایه‌گذار جدید به بازار ارزهای دیجیتال، ارزش زیادی پیدا کرد. این میم‌کوین توسط برخی از چهره‌های برجسته جهان، از جمله «مارک کیوبن» و «ایلان ماسک» حمایت می‌شود. اینکه آیا دوج‌کوین می‌تواند رشد چشمگیر خود در سال ۲۰۲۱ را تکرار کند و به نقطه عطف افسانه‌ای یک دلار برسد یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما آنچه که مشخص است، این است که در حال حاضر با روزهای اوج خود فاصله خیلی زیادی دارد.

در این میان، شیبا اینو، یک میم‌توکن مبتنی بر اتریوم که سال گذشته به عنوان رقیب اصلی دوج‌کوین ظاهر شد و حتی برای مدت کوتاهی ارزش بازار آن از DOGE پیشی گرفت، با قیمت ۰۰۰۰۱۸۴/۰ دلار می‌شود که یک افت ۵/۳۱ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب، قیمت شیبا نیز اکنون به پایین‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر رسیده و ۷۴ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارد.

روسیه پیشنهاد ممنوعیت کامل استفاده، تجارت و استخراج رمزارزها را مطرح کرد

با این حال بانک مرکزی روسیه با اشاره به بی‌ثباتی و ریسک‌پذیری ارزهای دیجیتال، پیشنهاد ممنوعیت استفاده و استخراج رمزارزها را مطرح کرد. تقریبا از سال‌ها پیش روسیه علیه رمزارزها بیانیه‌هایی صادر کرده که در آنها توضیح داده شده برای اهداف پولشویی یا تامین مالی تروریسم می‌توان از این دسته از دارایی‌ها استفاده کرد. سرانجام این کشور در سال ۲۰۲۰ رمزارزها را قانونی اعلام کرد اما استفاده از آنها به عنوان وسیله پرداخت ممنوع شد.

با این وجود بانک روسیه پیشنهاد جلوگیری از انجام هرگونه عملیات با ارزهای دیجیتال توسط موسسات مالی را ارائه کرد و همچنین توضیح داد برای مسدود کردن تراکنش‌هایی که با هدف خرید یا فروش آنها انجام می‌شود نیز باید مکانیسم‌هایی ایجاد شود. علاوه بر این، لایحه پیشنهادی این بانک همچنین شامل ممنوعیت صرافی‌ها می‌شود. بانک مرکزی روسیه همچنین اعلام کرد که برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عملیات مشتریان روسی با نهادهای نظارتی که این دسته از اطلاعات را ثبت کرده‌اند همکاری خواهد کرد.

با این وجود می‌توان گفت که روسیه نیز همان مسیری را پیش گرفته که برخی کشورها مانند چین در گذشته برای محدود کردن فعالیت‌های مربوط به رمزارزها انجام داده‌اند.

با این حال «الیزاوتا دانیلوا» رییس بخش ثبات مالی بانک مرکزی روسیه اشاره می‌کند: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت رمزارزها مشابه تجربه چین وجود ندارد و رویکردی که هم‌اکنون پیشنهاد کرده‌ایم کافی است.» این بانک همچنین درباره استخراج رمزارز که مشکلات زیادی برای مصرف انرژی ایجاد کرده توضیح می‌دهد: «بهترین راه‌حل ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در روسیه است.»

در نهایت می‌توان گفت روسیه جدیدترین کشوری خواهد بود که برای سرکوب رمزارزها تلاش می‌کند، زیرا تاکنون کشورهای زیادی از آسیا گرفته تا ایالات‌متحده نگرانی‌های خود نسبت به رمزارزها و تاثیر آنها روی سیستم‌های مالی و پولی کشور را مطرح کرده بودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 242977
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا