توقف پروژه رمزارزی «فیس‌بوک»

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این شرکت به کاربران توصیه کرده است که موجودی کیف پول «نووی» خود را قبل از ۱ سپتامبر برداشت کنند و هرگونه وجوه باقیمانده پس از آن تاریخ به حساب‌های بانکی مندرج در حساب‌های آنها منتقل می‌شود. «نووی» یک کیف پول دیجیتال است که به کاربران امکان می‌دهد پول را بدون هیچ کارمزدی با استفاده از رمزارزها انتقال دهند. «متا» در اکتبر سال گذشته اپلیکیشن «نووی» را با پشتیبانی پلتفرم «کوین‌ بیس» راه‌اندازی کرده بود. موجودی حساب‌های «نووی» با ارز دیجیتال پکس دلار (USDP)، یک استیبل کوین صادرشده توسط شرکت «پکسوس» نگهداری می‌شود. «متا» در نهایت قصد داشت از ارز دیجیتال «دیم» که قبلا با نام «لیبرا» شناخته می‌شد، برای این سرویس استفاده کند. با این حال، این شرکت با موانع نظارتی متعددی روبه‌رو شد و در نهایت این طرح را متوقف کرد. طبق گفته‌های «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل «متا»، این شرکت قصد دارد میلیاردها نفر را برای استفاده از «متاورس» جذب کرده و درآمد هنگفتی را از طریق آن ایجاد کند.


اعلام ورشکستگی یک صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال

از سوی دیگر صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال «تری اروز کپیتال» که قبلا سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیارد دلار داشت، اکنون رسما ورشکسته شده است. به گزارش «فایننشال تایمز»، شرکت۳AC روز جمعه درخواست حمایت از ورشکستگی فصل ۱۵ را ارائه کرده است. فصل ۱۵، ابزاری است که به بدهکاران اجازه می‌دهد تا مراحل ورشکستگی را مدیریت کرده و بتوانند از دارایی‌های دولتی خود در خلال فرآیند انحلال، محافظت کنند. در این‌ بین، خبرها حاکی از آن است که یکی از بنیانگذاران صندوق ۳AC به نام «ژو سو»، در حال فروش عمارت گران‌قیمت خود در سنگاپور است. وی که نظریه‌ای با عنوان ابرچرخه را در صنعت ارزهای دیجیتال ترویج می‌کرد، اعتقاد داشت که قیمت‌ها به‌طور مداوم به رشد خود ادامه خواهند داد، اما پس از سقوط «بیت کوین» اعتراف کرد که این نظریه اشتباه بوده است. پلتفرم متمرکز Voyager Digital نیز اظهار داشته که به دلیل فروپاشی ۳AC، ممکن است بیش از ۶۵۰ میلیون دلار متضرر شود. از زمان اعلام این خبر، این پلتفرم، برداشت و معاملات را به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس گزارش تایمز، Blockfi یک پلتفرم دیگر نیز تقریبا ۸۰ میلیون دلار ضرر داشته است.

حتی اگر این پلتفرم‌ها در خطر مشکلات نقدینگی نیز قرار نداشته باشند، کاربران نگران احتمال بالقوه ورشکستگی آن‌ها هستند و به دلیل برداشت انبوه سرمایه‌ها، نقدینگی آنها به مشکل برخواهد خورد. بسیاری بر این باورند که پلتفرم‌های متمرکز یا سیفای (CeFi) درگیر فرآیندهای پرخطری برای تولید بازده شده‌اند و این لایه دیگری از پیچیدگی را به فضای ابری فعلی اضافه خواهد کرد. به نظر برخی از کارشناسان، مواجه‌شدن این شرکت‌ها با چنین بحران‌هایی، یکی از دلایل سقوط قیمت «بیت‌کوین» به زیر ۲۰ هزار دلار در روزهای اخیر است.

داده‌های «آنچین» از آمادگی «بیت‌کوین» برای صعود می‌گویند

با این حال یکی از محبوب‌ترین معیارهای درون‌زنجیره‌ای در صنعت رمزارزها نشان می‌دهد که بازده معاملات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت در منطقه حساسی قرار دارند، که از نظر تاریخی نشانه‌ای از برگشت قیمت در آینده است. اما سوال اصلی این است که این اتفاق چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ به گزارش سایت «یوتودِی»، نمودار MVRV نسبت بین قیمت فعلی و میانگین قیمت یک دارایی به دست آمده توسط یک واحد اقتصادی را نشان می‌دهد. با رسیدن این نسبت به سطوح بالا، افراد بیشتری به دلیل افزایش سود به دنبال فروش دارایی‌های خود خواهند بود. این اندیکاتور به ما امکان می‌دهد تعیین کنیم که یک دارایی خاص بیش از حد خریداری شده یا بیش از حد فروخته شده است. زمانی که نمودار MVRV عدد ۱۰۰ درصد یا ۰/۲ را نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های خود را با سود ۱۰۰ درصد به طور متوسط بفروشند، که از نظر تاریخی دقیقا نقطه معکوس در بازار ارزهای دیجیتال است.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط این اندیکاتور، در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در بازار به شدت نزولی بدون توجه به مدت زمانی که این نوع بازارها طول می‌کشد، با زیان هنگفتی حفظ می‌کنند. در حال حاضر، «بیت‌کوین» در تمام بازه‌های زمانی و در بین تمام گروه‌های معامله‌گران با سطح خرید کم مواجه شده است. در این میان، جایگزین اندیکاتور MVRV، یعنی شاخص قدرت نسبی (RSI) همچنین نشان می‌دهد که «بیت‌کوین» بین حالت فروش اشباع و حالت عادی قرار گرفته است؛ زیرا به سختی می‌تواند از محدوده کاهش ارزش خارج شده و به حالت عادی خود در بازار بازگردد. طی هفت روز معاملاتی گذشته، طلای دیجیتال ۵/۱۲ درصد از ارزش خود را به دلیل کمبود قدرت خرید برای حمایت از رالی که از ۲۰ ژوئن آغاز شده بود، از دست داد. این اتفاق از آن جهت افتاد که جریان ورودی به بازار رمزارزها در سطوح نسبتا پایینی باقی ماند. در زمان انتشار این خبر، «بیت‌کوین» با قیمت ۱۹۱۶۰ دلار در حال نوسان است و ۴/۰ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت گذشته از دست داده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 272898
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا