تسلا پشت بیت‌کوین را خالی کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایلان ماسک در دنیای کریپتو و ارزهای رمزنگاری شبیه یک نماد تلقی می‌شود. این موضوع تا حد زیادی به‌دلیل ارتباط او با میم‌های دوج‌کوین قلمداد می‌شود؛ اما از سویی علت دیگر آن می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگ «تسلا» در «بیت‌کوین» باشد که این شرکت را به یکی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران «بیت‌کوین» تبدیل کرده است.


البته ظاهرا دیگر این طور نیست. بر اساس آنچه «سی‌نت» می‌نویسد، جدیدترین گزارش درآمدی «تسلا» که روز چهارشنبه منتشر شد، این شرکت اعلام کرد که بخش عظیمی از بیت‌کوین‌های خود را فروخته است. تسلا در گزارش خود بیان می‌کند: « تقریبا ۷۵ درصد از بیت‌کوین‌های خود را به پول فیات تبدیل کرده‌ایم. این تبدیل در سه‌ماهه دوم سال (Q2) درمجموع ۹۳۶ میلیون دلار پول نقد به ترازنامه شرکت اضافه کرد.»

خرید ۵/۱ میلیارد دلار «بیت‌کوین» توسط «تسلا» در اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در فوریه ۲۰۲۱ میلادی (بهمن ۱۳۹۹ شمسی) فاش شد که به سرخوشی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده کمک کرد و موجب افزایش انفجاری ارزش بیت‌کوین از ۰۰۰/۲۰ دلار در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی (آذر ۱۳۹۹ شمسی) به ۰۰۰/۶۰ دلار در مارس ۲۰۲۱ میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۰ شمسی) شد. در همین حوالی بود که ارزش ذخایر «بیت‌کوین» تسلا به ارزش ۲ میلیارد دلار رسید. «تسلا» در ابتدا به این دلیل «بیت‌کوین» خریداری کرد که به گفته خودش در اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، «برای تنوع بیشتر و به حداکثر رساندن پول نقد مشتریانش، انعطاف بیشتری فراهم کند.»

ارزش رمزارزها از زمان اوج در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) به‌سرعت درحال افت بوده است. «بیت‌کوین» از آغاز سال تاکنون ۴۸ درصد افت داشته، در حالی‌ که «اتر» به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ، از ژانویه ۲۰۲۲ میلادی (دی ۱۴۰۰ شمسی) تاکنون ۵۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. در بین کاربران بحث‌هایی درگرفته که آیا «تسلا» به‌دلیل ضرورت برای حفظ جریان نقدینگی بیت‌کوین‌ها را فروخته است یا این رویکرد نشانه‌ای از کاهش اعتماد به «بیت‌کوین» و به‌طور کلی رمزارزها قلمداد می‌شود. براساس گزارش درآمدی منتشرشده، «تسلا» در حال‌ حاضر ۶۲۱ میلیون دلار پول نقد دارد که یعنی اگر فروش ۹۳۶ میلیون دلاری «بیت‌کوین» نبود، جریان نقدینگی شرکت منفی محاسبه می‌شد.

اگرچه ماسک توسط جوامع «بیت‌کوین» و کریپتو به‌عنوان چهره‌ای قهرمانانه معرفی می‌شود، اما صحبت‌هایی را هم در راستای تبلیغ و هم انتقاد از فناوری انجام داده است. در ماه فوریه ۲۰۲۲ میلادی (بهمن ۱۴۰۰ شمسی) گفت: «بیت‌کوین تقریبا به‌ اندازه‌ پول فیات مزخرف است.» کلمه «تقریبا» در اینجا نقش کلیدی دارد.

وی در زمانی دیگر نیز گفت: «البته، وقتی پول فیات نرخ واقعی بهره منفی دارد، فقط یک احمق دنبال چیز دیگری نمی‌رود.»بعد از اعلام اینکه «تسلا» برای خرید خودروهای الکتریکی‌اش پرداخت «بیت‌کوین» را می‌پذیرد، «ایلان ماسک» این موضوع را رد کرد و گفت که به‌دلیل نگرانی‌های زیست محیطی و با توجه به مقدار انرژی سوخت فسیلی که استخراج آن نیاز دارد، چنین پرداخت‌هایی را متوقف می‌کند.
او در این‌ باره چنین توئیت کرد: «ارزهای رمزنگاری‌شده، در تمام سطوح ایده‌های عالی ارائه می‌کنند و عمیقا به آینده آن امیدواریم؛ اما این آینده نباید هزینه زیادی برای محیط زیست داشته باشد.» شرکت «تسلا» هنوز به اخبار منتشرشده و علت فروش بخش عظیم از بیت‌کوین‌های خود واکنش رسمی نشان نداده است.

تاثیر فروش بیت‌کوین‌های «تسلا» بر بازار رمزارزها

با این حال بیت‌کوین، ۲۰ جولای را با افزایش قیمت به نزدیکی سطح ۲۴۳۰۰ دلار شروع کرد، اما مدتی نگذشت که با انتشار اخباری مبنی بر اقدام شرکت تسلا برای فروش ۷۵ درصد از بیت‌کوین‌هایش در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ و تصمیم Mojang Studio، سازنده «ماین‌کرفت» برای ممنوع کردن NFTها در پلتفرم خود، این روند معکوس شد. مدتی پس از انتشار این اخبار، قیمت «بیت‌کوین» از بالاترین حد روزانه خود یعنی ۲۴۲۸۰ دلار به ۲۲۹۰۰ دلار کاهش یافت و سپس در محدوده ۲۳۰۰۰ دلار تثبیت شد. با وجود عقب‌نشینی نسبتا آرام «بیت‌کوین»، چندین آلت‌کوین سقوط شدیدتری را تجربه کرده‌اند. «پالیگان» پس از یک هفته طلایی که طی آن توانست رشد ۸۷ درصدی قیمت را تجربه کند، ۵/۱۱ درصد کاهش قیمت داشته است. توکن‌های AR و FIL نیز شاهد کاهش‌ قیمتی به ترتیب برابر با ۸۴/۱۰ و ۲/۱۰ درصد بوده‌اند.

در این میان، تنها توکن‌هایی که موفق به حفظ روند صعودی خود شدند، STEEM و REEF هستند که به ترتیب ۲۷/۶ و ۱۵/۳ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین در زمان نگارش این گزارش، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۰۳/۱تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰۵/۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۶/۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۴۱/۰ درصد افزایش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸/۹۴ میلیارد دلار است که ۰۳/۷ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲۳/۸ میلیارد دلار است که ۷۴/۸ درصد از کل حجم ۲۴ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۰/۸۵ میلیارد دلار است که ۸۹/۹۰ درصد از کل حجم ۲۴ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 276655
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا