برزخ «صیانت»

به گزارش جهان صنعت نیوز:   تاکنون مخالفت و انتقاد‌های زیادی نسبت به این طرح که به باور کسب‌وکارها و کاربران باعث افزایش فیتلرینگ و محدودیت استفاده اینترنت می‌شود و در یک کلام از بین بردن آزادی دسترسی به اطلاعات را با خود به همراه می‌آورد، مطرح شده است؛ از برگزاری کارزار امضای مخالفت با این طرح تا ارسال نامه به ریاست‌جمهوری و رییس مجلس از جمله اصلی‌ترین‌ کارهایی بوده که استارت‌آپ‌ها و کاربران در مخالفت با این طرح انجام داده‌اند.


اما در کنار سیل مخالفان، برخی موافق اجرای این طرح هستند. در همین خصوص عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استفاده کودکان از اینترنت در زمان برگزاری کلاس‌های غیرحضوری گفت: کودک با کنجکاوی به تمام سایت‌ها و پیج‌های مستهجن سرکشی کرد و روح و روان او از این قضیه آسیب دید و در نتیجه باعث افزایش آمار پرونده‌های جرائم کودکان شد. وی در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی بیان کرد: ما مکررا پیگیر طرح صیانت در مجلس هستیم و رییس مجلس قول داده است که تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

از سوی دیگر نایب‌رییس مجلس گفت: علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است. تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است. با موافقت نمایندگان، طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین مساله باعث شد عده‌ای بگویند مجلس نمی‌خواهد قانونگذاری درباره فضای مجازی در منظر و دیدگاه عموم انجام شود.

با این حال موافقان طرح صیانت براین عقیده هستند که ساز‌و‌کار مناسبی برای مدیریت و ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد و این امر سبب بروز برخی ناهنجاری‌ها و تخلفات در فضای مجازی شده است. این گروه حتی مدعی هستند که در دیگر کشورها فضای مجازی مدیریت می‌شود و رها نشده است.

بحث حفاظت کودکان در فضای مجازی در همه جای دنیا مطرح است

در همین راستا کیوان نقره‌کار فعال فضای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: بحث حفاظت کودکان در فضای مجازی در همه جای دنیا مطرح است و فقط کشور ما دنبال این موضوع نیست. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ به این موضوع توجه بسیاری دارند، ضمن اینکه این توجه روزبه‌روز در حال افزایش است. وی ادامه داد: در همین خصوص شرکت‌های بزرگی از جمله فیس‌بوک و گوگل هم تمهیدات بیشتری می‌اندیشند تا این فضا برای کودکان امن شود. پس این بحث یک موضوع فراگیر در کل دنیا است.

نقره‌کار در ادامه افزود: اما نکته و تفاوت آن با کشور ما این است که در کشورهای پیشرو در حوزه تکنولوژی، شرکت‌های فناورانه راهکارهایی را ارائه می‌کنند. اما در کشور ما دولت و مجلس وارد کار می‌شوند و در تلاش هستند تا این حوزه را مدیریت کنند. در نتیجه نگرانی بسیاری را برای صاحبان و فعالان متاثر از حیطه فضای مجازی از بخش اقتصادی گرفته تا اجتماعی، فرهنگی و… به وجود می‌آورند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که ما باید پای بخش خصوصی را به این موضوع باز کنیم.

با ورود بخش خصوصی به نتیجه بهتری می‌رسیم

مشاور سابق پروژه شبکه ملی اطلاعات در ادامه گفت: بحث طرح صیانت از سال ۸۶ با نام‌های مختلفی از جمله اینترنت پاک، اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات شناخته شده است. به نظر من به جای اینکه تمرکز ما روی نام این طرح باشد، بهتر است در فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی درست کار کنیم. اینکه بیاییم موضوعی را پیدا و آن را بهانه پیشبرد طرح صیانت کنیم با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم و مجبوریم یک ماه بعد نام دیگری را برای این طرح قرار دهیم.

کیوان نقره‌کار در پایان گفت: به نظر من بهتر است این موضوع در قالب بحث ترویج، اطلاع‌رسانی صحیح و استفاده درست از فضای مجازی به دست بخش خصوصی سپرده شود، زیرا بخش خصوصی است که می‌تواند بازار را تنظیم کند و تشخیص دهد که اگر این فضا ولنگار است و ممکن است مخاطبین خود را از دست دهد برای آن برنامه‌ریزی درست و صحیحی داشته باشد. با ورود بخش خصوصی به این طرح به نتایج مفیدتری خواهیم رسید تا صرفا فقط به دنبال این باشیم که این فضا محدود و یا بسته شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 272579
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا