اینترنت قطع نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شامگاه دوشنبه (۶ تیر) عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات برای سومین بار در سه ماه گذشته با حضور در صداوسیما پاسخگوی سوالات کاربران بود. در ابتدا مجری پرتکرار‌ترین سوال کاربران یعنی افت کیفیت سرعت اینترنت در چند روز اخیر را از زارع‌پور جویا شد که وزیر ارتباطات دولت سیزدهم هیچ پاسخ روشنی به این اختلال‌ها و افت شدید اینترنت ارائه نداد.


همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلترشده حضور ندارد، گفت: تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر‌قابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. عیسی زارع‌پور درباره حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر بیان کرد: این تصمیمات عجیب و غریب در گذشته گرفته شده است. البته دولت هم درباره اینکه شبکه اجتماعی باز یا بسته شود، نقش پررنگی دارد اما اگر من در گذشته در موقعیت تصمیم‌گیری قرار داشتم، حتما تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد و این دوگانگی‌ها باید یک جا تمام شود.

وی ادامه داد: گفته‌ام تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر‌قابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. البته من در مدتی که در ژنو بودم، یک اکانت توئیتر از ۱۰ سال پیش داشتم که به زبان انگلیسی از مواضع جمهوری اسلامی حرف زدم و گفتم که پلتفرم‌های جهانی باید به قوانین محلی احترام بگذارند. البته برای رفع شبهه بگویم زمانی که در ژنو بودم، بدون استفاده از فیلترشکن توئیت کردم که البته توئیتر هم بلافاصله اکانت را مسدود کرد.

تصمیم درباره حذف فیلترینگ، باید جمعی گرفته می‌شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همیشه این خط قرمز را داشتم که به عنوان وزیر ارتباطات در هیچ شبکه اجتماعی فیلترشده حضور نداشته باشم، ادامه داد: اما تکلیف بقیه هم با خودشان است. البته این رویه‌ای است که باید اصلاح شود. در جلسه اول دولت هم گفتم که مطابق با قسم‌نامه‌مان باید به قانون پایبند باشیم. یکی از مزایای قانون هم این است که فعالیت‌هایمان را در شبکه‌های اجتماعی قانونی سامان دهیم. هرچند این تصمیمی است که باید جمعی گرفته شود. زارع‌پور درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: نکته اول اینکه ما ظرفیت و دانش فنی لازم را داریم و می‌توانیم پلتفرم‌های بومی خودمان را داشته باشیم، همچنان که جوانان متخصص، کشور را از پلتفرم‌های خارجی در خیلی حوزه‌ها بی‌نیاز کردند. دبیرکل اتحادیه مخابرات هم اشاره کردند مایه خوشحالی است که ایران، پلتفرم‌های بومی دارد و جزو معدود کشورهایی است که پلتفرم‌هایی باکیفیت دارد. می‌دانیم که اگر پلتفرم باکیفیت داشته باشیم، مردم از آن استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در همه موضوعات، نه فقط پیام‌رسان‌ها، هر آنچه که ظرفیت فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم وجود دارد را به کار بگیریم تا طعم شیرین استفاده از فناوری را به مردم بچشانیم. راهبرد دولت سیزدهم هم این است که حداکثر استفاده از فناوری را داشته باشد که زندگی را برای مردم تسهیل کند. دنبال این هستیم که کمک کنیم کیفیت پیام‌رسان‌ها ارتقا پیدا کند و این پلتفرم‌ها از سال ۱۳۹۶ با فیلتر «تلگرام»، ارتقا یافتند. البته معتقدیم کشور به پنج پیام‌رسان نیاز ندارد و باید یکی دو پلتفرم قوی باکیفیت باشند و در ماه‌های آینده هم اتفاقات خوبی از تماس‌های صوتی و تصویری روی این پیام‌رسان‌ها تا تماس با تلفن ثابت اتفاق خواهد افتاد.

طرح صیانت به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت طرح صیانت بیان کرد: از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به این طرح ورود پیدا کردم و برای اصلاح آنچه به عنوان طرح صیانت شناخته شد، گام برداشتم. در آخر خط عنوان و محتویات این طرح تغییر کرد و به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شد. اکنون مسیر تصویب این طرح دچار وقفه شده و می‌خواهم این اطمینان را به مردم بدهم که هیچ ‌کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مدیران جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطعی اینترنت نیست. زارع‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: اما فضای مجازی نیاز به قانون دارد؛ زیست خیلی از حوزه‌ها به فضای مجازی آمده است، نمی‌توانیم در جایی که نیاز مردم را برطرف می‌کند، خرید و فروش مردم روی آن انجام می‌شود یا آموزش از طریق آن انجام می‌گیرد، دارای یک فضای بی‌قاعده باشیم. همه جای دنیا برای فضای مجازی قاعده وضع شده است. وی در مورد اینترنت کودک و نوجوان، توضیح داد: در هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی بچه‌ها را رها می‌کنیم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیار، تهدیداتی هم دارد و در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده است. از این رو برای حمایت از کودکان در این فضا، ابزار کنترلی در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده تا بتوانند از بچه‌های خود مراقبت کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این کارها فانتزی و نمایشی نیست، گفت: همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلتفرم خود راه‌اندازی می‌کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان‌شان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند. همین حالا هم ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین روی محتوای مورد استفاده از سمت کودکان وجود دارد؛ اما متاسفانه پدر و مادرهای ایرانی از آن بی‌اطلاع هستند.

طبقه‌بندی اینترنت در راه است؟

زارع‌پور در پاسخ به اینکه آیا ارائه اینترنت کودکان همان اجرای طرح صیانت است، گفت: اول اینکه الان چیزی به اسم طرح صیانت وجود ندارد پس اینترنت کودک ربطی به طرح صیانت ندارد. رییس‌جمهوری هم به این نکته اشاره کردند که در هیچ جای دنیا اینترنتی که در اختیار یک بزرگسال است همان اینترنتی نیست که در اختیار یک کودک قرار می‌گیرد. نیاز این دو گروه متفاوت است.
وی با بیان اینکه ارائه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت است که حالا با اینترنت کودک شروع شده، افزود: همچنین در آینده نزدیک به دنبال این هستیم که برخی از سکوهای فیلترشده را برای یکسری از اقشار خاص که به این سکوها احتیاج دارند، با هماهنگی دستگاه مختلف در اختیارشان بگذاریم. می‌خواهیم گشایشی داشته باشیم تا یک سری پلتفرم‌های فیلتر شده برای گروه‌هایی مانند اساتید و خبرنگاران در دسترس باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به اینکه برخی ارائه اینترنت به کودکان را به قطع اینترنت ارتباط می‌دهند و اینکه دولت می‌خواهد طرح صیانت را اجرا کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت نیست، در دولت شبکه پرسرعت، باکیفیت با سرعت نور جزئی از طرح‌هایی است که برای اجرای آن تلاش می‌کنیم. اما باید به دنبال این باشیم که هر آنچه ظرفیت در داخل کشور است را استفاده کنیم تا پلتفرم‌های بومی خودمان را هم داشته باشیم.گفتنی است بحث اینترنت طبقاتی و رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار مختلف، موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این تحت عنوان VPN قانونی از سوی مسوولان دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌شد. رییس مرکز ملی فضای مجازی بهمن ماه سال گذشته درباره طرح VPN قانونی اعلام کرده بود که این طرح ابتدای سال ۱۴۰۱ پیگیری خواهد شد. بر اساس اظهارات پیشین مسوولان امر، رسته‌های شغلی خاص، تشکیلات قضایی و امنیتی، دانشجویان، اساتید دانشگاه، پزشکان و خبرنگاران و افرادی که بنا به اقتضائات شغلی و تحصیلی نیازمند دسترسی به سایت‌های فیلتر شده هستند جزو افرادی هستند که VPN قانونی دریافت کرده و به نوعی مشمول اینترنت طبقاتی خواهند شد.

فیلتر «اینستاگرام» و «واتساپ» شایعه است

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به صحبت‌های یک نماینده مجلس در مورد ایجاد محدودیت در اپلیکیشن‌هایی مانند «واتساپ» و «اینستاگرام» این موضوع را تنها شایعه دانست و گفت: «فیلترینگ در اختیار وزارت ارتباطات نیست، اما هیچ تصمیمی در هیچ بخشی از کشور در این مورد اتخاذ نشده است.» او تاکید کرد که مطرح شدن چنین مباحث و شایعات تنها نگرانی مردم را در پی دارد.

واکنش زارع‌پور به سخنان غلامرضا‌ نوری رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس است. نوری روز دوشنبه (۶ تیرماه) اعلام کرد معنی مصوبه مجلس در مورد خارج شدن رسیدگی به تصمیمات شورای عالی فضای مجازی از زیر نظر دیوان عدالت اداری به این معنی است که تمام نرم‌افزار‌های پرکاربرد در فضای مجازی در معرض محدودیت هستند و کسی هم نمی‌تواند به آن اعتراض کند. این موضوع در هفته‌های گذشته با واکنش کارشناسان و کاربران فضای مجازی رو‌به‌رو شد، چون با تصویب و نهایی شدن این طرح توسط شورای نگهبان، دیگر شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به مصوبات شوراهایی مانند شورای عالی فضای مجازی در دیوان عدالت اداری بررسی نمی‌شود.

تعرفه‌های اینترنت تغییری نکرده!

همچنین یکی از اتفاق‌های دیگری که در ابتدای سال صدای بسیاری از کاربران را بلند کرد، تغییر تعرفه‌های اینترنتی و حذف برخی بسته‌های اینترنتی پرمصرف بود. زارع‌پور در واکنش به سوال مجری که چرا به صورت ناگهانی تعرفه‌های اینترنت افزایش پیدا کرد گفت که تعرفه‌های اینترنتی افزایش پیدا نکرده و تنها بسته‌های پرمصرف طبق مصوبه رگولاتوری حذف شدند.

او در توضیح این موضوع گفت: بخش قابل‌توجهی از شبکه در اختیار بخش خصوصی است. ما هم ناظر فعالیت اپراتورها هستیم و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه‌گذاری در این بخش برای فعالان این بازار به‌صرفه باشد و از طرف دیگر باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که به مردم فشاری وارد نشود. بین حقوق اپراتورها و حقوق مردم وظیفه سختی بر گردن ما گذاشته شده است. او توضیح داد که از سال ۹۵ تا الان هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه ارتباطات سیار و ثابت رخ نداده و این در حالی است که در این چند سال تورم‌ها به عدد ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد رسیده است. زارع‌پور تاکید کرد که در این شرایط شرکت‌ها می‌خواهند برای توسعه شبکه خود سرمایه‌گذاری کنند و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق نیفتد قطعا کیفیت شبکه در لایه دسترسی افت پیدا می‌کند.

بنابر توضیحات او اپراتورها طبق این مصوبه یکسری بسته‌های اینترنت زیر کف قیمت تعریف کرده‌ بودند تا در رقابت جلو بیفتند. به گفته زارع‌پور در همان مصوبه آمده بود که اگر اپراتوری زیر کف بسته تعریف کند باید تا سه سال این روند را ادامه دهد. زارع‌پور با اشاره به اینکه اپراتورها هم طبق این مصوبه و برای رقابت بسته‌هایی تعریف کرده بودند که زیر کف قیمت بود و تا این اواخر هم فروش این بسته‌ها ادامه داشت، اعلام کرد که در نهایت با توجه به شرایط اقتصادی و پایان زمان اجرای این مصوبه تصمیم به ایجاد تغییراتی گرفته شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 271886
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا