اینترنت ایران ۸ برابر گرانتر از اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این مساله سبب شده تا قیمت اینترنت در کشورهای مختلف نسبت به نرخ اینترنت در ایران بارها مورد مقایسه کارشناسان و رسانه‌ها قرار گیرد تا بتوان ثابت کرد که آیا اپراتورها حق دارند قیمت اینترنت را افزایش دهند یا خیر. هم‌اکنون با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و تورم اقتصادی کشور و نیز موضوع تحریم، اپراتورها اذعان دارند که ارائه اینترنت با تعرفه‌های فعلی دیگر برایشان به صرفه نیست و در صورتی که این روند طی شود، امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارند و توسعه شبکه آنها کاملا متوقف می‌شود.

 موضوعی که در ماه‌های گذشته نیز به نوعی ملموس بوده و به دلیل حجم بالای ترافیک مصرفی کاربران و عدم توسعه شبکه، افت کیفیت اینترنت کاملا احساس می‌شود. به همین دلیل، از فروردین‌‌ماه امسال تغییر نوع بسته‌های اینترنتی و حذف برخی از بسته‌های پرمصرف پیشین توسط اپراتورها انجام شده است که این موضوع با گلایه کاربران همراه بوده است. چرا که کاربران معتقدند به چه دلیل باید هزینه توسعه شبکه اپراتورها را بپردازند، در حالی که تغییری حتی در جهت بهبود کیفیت این خدمات دیده نمی‌شود و اینترنت موبایل از کیفیت لازم برخوردار نیست و روز‌به‌روز نیز کیفیت آن بیشتر افت می‌کند.

با این حال اما اپراتورها تاکید دارند که باید جلوی ورشکستگی خود را بگیرند و با توجه به اینکه مجوز تعریف بسته‌های جدید در سقف و کف قانونی تعرفه، از سوی رگولاتوری به آنها داده شده است، برای جلوگیری از ضرردهی خود، در این محدوده قانونی حجم و قیمت بسته‌های اینترنتی را تغییر داده‌اند. از طرفی از ابتدای سال نیز وزارت ارتباطات اعلام کرده که نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات قرار است بازنگری و اصلاح شود و امسال دیگر به رغم سال ۱۴۰۰ محدودیت قانونی در این باره وجود ندارد.

اینترنت ارزان نیست

همچنین آمارهای ارائه‌شده از متوسط هزینه ماهانه ارتباطات اینترنتی با یک سرعت معمول جهانی (۶۰Mbps ) در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در ایران، داشتن یک سرویس اینترنتی با استانداردهای جهانی اصلا ارزان نیست.

 

سهم از درآمد ماهانه (درصد)

متوسط درآمد ماهانه (دلار)

هزینه ماهانه اینترنت (دلار)

کشور

۶/۰

۵۲۵۱

۵۰/۳۴

دانمارک

۷/۰

۸۹۱

۴۴/۶

روسیه

۸/۰

۱۰۴۸

۴۴/۸

رومانی

۹/۰

۳۹۵۶

۳۲/۳۶

آلمان

۲/۱

۷۵۴

۵۷/۹

ترکیه

۷/۱

۳۶۳۲

۱۰/۶۴

کانادا

۹/۲

۳۲۸۴

۸۷/۹۷

امارات

۹/۵

۲۵۰

۹۷/۱۴

مصر

۶

۱۶۰

۶۷/۹

هند

۳/۸

۲۴۷

۶۴/۲۰

ایران

۸/۲۰

۱۰۶

۱۴/۲۲

پاکستان

مطابق جدول بالا، مردم کشورهای آلمان، دانمارک، روسیه و رومانی به طور متوسط کمتر از یک درصد از درآمد ماهیانه خود را صرف هزینه اینترنت می‌کنند. کشورهای کانادا، ترکیه و امارات کمتر از ۵ درصد و کشورهای ایران، مصر، هند و پاکستان بیش از پنج درصد از درآمد ماهیانه خود را صرف هزینه اینترنت می‌کنند. طبق این آمار مردم کشور ایران به طور متوسط ۹/۸ درصد درآمد خود را صرف هزینه اینترنتی می‌کنند که نه تنها سرعت مناسبی ندارد بلکه ارزان هم نیست.

سهم هزینه ارتباطات در سبد خانوار زیاد است

در همین خصوص امیر شکاری کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان صنعت» گفت: واقعیت این است ما باید به این نکته توجه کنیم که صنعت مخابرات ما تا چه میزان قیمت‌گذاری را بر مبنای سرمایه‌گذاری در توسعه‌های زیرساختی و یا برای حفظ وضع موجود انجام می‌دهد. درسال‌های گذشته سعی ما بر این بوده تا پا‌به‌پای دنیا و با تکنولوژی‌های روز دنیا پیش رویم تا بتوانیم سرعت شبکه‌های خود را ارتقا دهیم. وی در ادامه افزود: هر چقدر که این تکنولوژی رو به جلو حرکت می‌کند، از طرف دیگر سرمایه‌گذاری بر روی نسل جدید هم سنگین‌تر می‌شود. چندین سال است که گوشی‌ها و مودم‌های ۵G به بازار آمده ولی نتوانسته ضریب نفوذی خوبی را در شبکه کشور به دست آورد. دلیل آن هم این است که سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نشده و به صورت عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است.

او افزود: تعرفه‌گذاری ما برای حفظ وضع موجود تا حدی قابل قبول بوده است ولی ما نتوانستیم پا‌به‌پای این صنعت پیش رویم. همچنین قیمت اینترنت ما نسبت به سایر کشورها بالا است و آن هم به این دلیل است که ارزش پول ما با کاهش روبرو شده است و مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است. شکاری در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تمام تجهیزات ما در این صنعت خارجی است. وقتی که قیمت ارز چنین رشدی را شاهد بوده، ما اگر بخواهیم شبکه خود را توسعه دهیم طبیعی است که با چنین قدرت پولی نتوانیم پا‌به‌پای دنیا پیش رویم و این باعث می‌شود که سهم هزینه ارتباطات در سبد خانوار بالا رود.

وی در پایان گفت: همه کشورها از یک سطح تکنولوژی برخوردار نیستند. ما اگر نتوانیم شبکه زیرساخت خود را توسعه دهیم، تبدیل به کشورهای عقب مانده در این صنعت می‌شویم. کشورهایی که هنوز در نسل ۲ اینترنت باقی مانده‌اند و تجهیزات نسل دو و سه باقی کشورها را خریداری می‌کنند. اگر ما نتوایم تعرفه‌گذاری مناسبی را ارائه دهیم سه سال دیگر شاهد کیفیت نامطلوب در صنعت ارتباطات خواهیم بود و همانند صنعت اتومبیل با کاهش کیفیت چشمگیری مواجه خواهیم شد. امیدوارم که این اتفاق برای مخابرات و صنعت ارتباطات ما نیفتد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 260283
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا