ایلان ماسک پشت خریداران رمزارز را خالی کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «ایلان ماسک»، مدیرعامل «تسلا» و «اسپیس ایکس» می‌گوید نه تنها روی سرمایه‌گذاری بازار کریپتو تبلیغی نکرده بلکه از آنها خواسته تا دارایی خود را در چنین بازاری توزیع کنند. «ایلان ماسک» حتی برای اثبات ادعای خود می‌گوید شخصا روی «بیت‌کوین» سرمایه‌گذاری کرده ولی تنها درصد کمی از کل دارایی خود را در این بازار وارد کرده است. با این وجود بسیاری از فعالان بازار رمزارزها بر این باورند که ثروتمندترین مرد جهان بارها و بارها افکار و ایده‌های خود را به شکل‌های مختلف به اشتراک گذاشته و توئیت‌های متعددی در مورد بازار ارزهای دیجیتال منتشر کرده است. توئیت‌های وی بارها نبض بازار را در دست گرفته و باعث ایجاد نوسانات مختلفی در بازار شده است. نمی‌توان منکر این موضوع شد که توئیت‌ها و نظرات وی روی بازار تاثیر نداشته است. به عنوان مثال یکی از توئیت‌های «ایلان ماسک» در مورد «دوج کوین» به راحتی توانست نوسان شدیدی در قیمت این رمزارز ایجاد کند و قیمت آن ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد.

در توئیت دیگری «ایلان ماسک» تنها نامی از «بیبی دوج» را مطرح کرد و همین یک کلمه باعث شد ارزش رمزارز «بیبی دوج» تقریبا حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کند. با این وجود وی در مصاحبه با بلومبرگ ادعا می‌کند مردم را به سمت پیوستن به بازار کریپتو سوق نداده و نقشی در این موضوع نداشته است. وی در این مصاحبه به صراحت گفته است: «من هرگز نگفته‌ام مردم باید در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.»

 از طرفی چند ماه پیش، «ماسک»، استدلال کرده بود که «بیت‌کوین» به دلیل حجم کم تراکنش‌هایش تنها برای سرمایه‌گذاری مناسب است و «دوج کوین» در پرداخت‌ها بهتر عمل می‌کند. هفته گذشته، «کیت جانسون»، یک سرمایه‌گذار آمریکایی، از «ماسک» و شرکت‌هایش به دلیل خرید، توسعه و ترویج دوج کوین و تشکیل یک طرح هرمی رمزارزی با ادعای خسارت ۲۵۸ میلیارد دلاری، شکایت کرد. ماسک، ضمن رد اتهامات، دوباره از دوج کوین حمایت کرد که سبب افزایش ۱۱ درصدی قیمت آن تنها در چند دقیقه شد. در شرایطی «ایلان ماسک» چنین صحبتی را مطرح می‌کند که زمستان کریپتو از راه رسیده و بازار با ریزش‌ بسیار همراه بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران متحمل ضرر و زیان مالی شده‌اند.

آغاز دوران سلطنت «دوج کوین»

از سوی دیگر پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید توئیتر به ‌اتفاق آراء، توسط هیات‌مدیره این شبکه اجتماعی تایید شد. در طول روز رأی‌گیری، «دوج کوین» در حال افزایش قیمت بود و پس از تایید خبر نیز با افزایش ۹ درصدی مواجه شد و در مجموع، ۱۹ درصد در یک روز رشد کرد. در حال حاضر، قیمت این میم‌کوین به ۰۶۴۰۵/۰ دلار افزایش یافته و با ارزش بازار ۵/۸ میلیارد دلاری به رتبه دهم ارزهای دیجیتال در این وب‌سایت صعود کرده است. دلیل اصلی این افزایش قیمت، حمایت‌های ایلان ماسک از این ارز دیجیتال، به‌ویژه در روزهای گذشته بوده است. «ماسک» به ‌تازگی ایده یکپارچه کردن پرداخت‌ها در توئیتر و نیز امکان پرداخت با دوج کوین در Twitter Blue را مطرح کرده بود. لازم به ذکر است که «ماسک»، پیشنهاد کرده که حساب‌های تجاری و دولتی برای استفاده از این شبکه اجتماعی، هزینه‌ای هرچند اندک پرداخت کنند. در این میان، ایلان ماسک، بالاخره یک دلیل هم برای حمایتش از دوج کوین ارائه کرده است. او در نشست اقتصادی در دوحه قطر گفته: «بسیاری از افرادی نه‌چندان ثروتمند، مرا تشویق به خرید دوج کوین می‌کنند و حمایت من از این ارز، در واقع پاسخی است به آنها.» در روزهای گذشته، «بیلی مارکوس»، یکی از بنیان‌گذاران «دوج کوین» در توئیترش گفته بود که تصور می‌کند «ایلان ماسک» این ارز دیجیتال را سرگرم‌کننده و جالب و در عین‌ حال، دارای پتانسیل‌های بسیار می‌داند.

نشانه‌های پایان تسلط «تتر» بر بازار استیبل‌کوین‌ها

بر اساس گزارش وب‌سایت تحلیلی Messari، شاخص حجم واقعی روزانه استیبل‌کوین «یو اس دی کوین» در شبکه «اتریوم» در تاریخ ۲۱ ژوئن به ۱/۱ میلیارد دلار رسیده که دو برابر این مقدار برای استیبل‌کوین «تتر» با ارزش تقریبی ۵۷۹ میلیون دلار است. این داده‌ها که از صرافی‌های برتری مانند «بایننس»، «کوین بیس»، «جمینی»، «کراکن» و چند صرافی دیگر استخراج‌ شده‌اند، می‌توانند نشانه دیگری از پایان تسلط استیبل‌کوین برتر بر بازار باشند. این در حالی است که عرضه در گردش «تتر» از بالاترین رکورد خود در ۱۱ می ‌تاکنون، ۲۰ درصد کاهش‌ یافته و از ۱/۸۳ میلیارد کوین به ۶۷٫۹ میلیارد کوین رسیده که در کمترین میزان در هشت ماه گذشته است. در همین مدت، USDC با رشد ۱۳ درصدی مواجه بوده و به رقم ۹/۵۵ میلیارد دلار رسیده است. به نظر می‌رسد، فروپاشی بلاکچین «ترا» و نیز احتمال سقوط پلتفرم وام‌دهی «سلسیوس»، باعث افزایش بازخریدهای «تتر» و کاهش عرضه آن شده‌اند. «تتر» همواره تاکید کرده است که این بحران‌ها تاثیری بر ذخایرش نخواهند داشت. از طرف دیگر، داده‌های CoinGecko نشان می‌دهد که حجم معاملات روزانه «تتر» با ۴۴ میلیارد دلار، همچنان با اختلاف زیاد نسبت به USDC با پنج میلیارد دلار، در صدر استیبل‌کوین‌ها قرار دارد. با این‌ حال، مشخص نیست که از این مقدار چه میزان در معاملات شست‌وشو برای افزایش اعداد کوین‌ها یا مبادلات استفاده شده است. «تتر» قرار است در تلاش برای مبارزه با بازخریدهای مداوم و تردیدها در مورد ترکیب ذخایرش از ۱۲ شرکت حساب‌رسی کمک بگیرد.

تصمیم جسورانه سرمایه‌گذار معروف، امیدبخش کاربران رمزارز

با این حال تاجر کانادایی، «کوین اولری»، معتقد است افت مداوم بازار ارزهای دیجیتال یک رویداد سالم است که پروژه‌های بی‌اهمیت را حذف کرده و تنها پروژه‌های اصلی و معنادار را باقی می‌گذارد. او متعهد شده است که دارایی‌های ارز دیجیتال خود را حفظ کند و به سرمایه‌گذاران هم توصیه کرده که نوسانات فعلی را تحمل کنند تا در بلندمدت سود کنند. «اولری» از زمانی که به یکی از حامیان صنعت دارایی دیجیتال تبدیل شده، در روزهای خوب و بد از این بخش حمایت کرده است. او با اشاره به آخرین سقوط (زمانی که بیت‌کوین به زیر ۱۸ هزار دلار سقوط کرد)، گفت که این نوسانات چیزی عادی است و نباید سرمایه‌گذاران را از اکوسیستم خارج کند. او همچنین تاکید کرد که هیچ‌یک از ارزهای دیجیتال خود را نخواهد فروخت. طبق گزارش‌ها، وی ۲۰ درصد از کل ثروت خود را روی ۳۲ دارایی دیجیتال مختلف از جمله «بیت‌کوین»، «اتریوم»، «سولانا»، «آوالانچ» و غیره، سرمایه‌گذاری کرده است. او بر این باور است که تنوع‌بخشی، امری حیاتی در این بازار است؛ زیرا نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام دارایی به عنوان موفق‌ترین ظاهر می‌شود. این تاجر بر این باور است که چنین افت قابل‌توجهی همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که صنعت رمزارزها به زودی به سمت یک مرحله بهبود خواهد رفت. این تاجر همچنین معتقد است که اعمال مقررات جامع در بخش ارزهای دیجیتال ایالات متحده یک نقطه اوج برای بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 270460
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا