امنیت شبکه ۶G زیر ذره‌بین/امواج تراهرتزی رشد سلول‌های مغز را سرعت می‌بخشد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با گسترش شبکه ۵G در شهرها و کشورها، اکنون پژوهشگران دست‌به‌کار شده‌اند تا مقدمات لازم برای توسعه ۶G را در زمانی کمتر از یک دهه آینده آماده کنند. به‌عقیده آنها، قوت این نوع از شبکه‌ها سرعت ‌بخشیدن به سرویس‌های اینترنت بی‌سیم خانه‌ها یا تلفن‌های همراه نیست؛ بلکه مجموعه گسترده‌ای از کارهای علمی و صنعتی پیشرفته‌ای است که انجام آنها فقط به ‌لطف شبکه‌های ۶G مقدور یا تسهیل می‌شود. دسترسی از‌ راه‌ دور و آنی و بی‌سیم به محاسبات هوش مصنوعی در حجمی برابر با محاسبات مغز انسان از این جمله‌اند. با افزایش مستمر استفاده نسل‌های پیشین شبکه‌های ارتباطاتی از طیف‌های مختلف رادیویی (از فرکانس‌های مایکروویو گرفته تا فرکانس‌های میلیمتری)، اکنون دیگر دامنه امواج زیرمیلیمتری
(submillimeter wave) آخرین مجموعه از فرکانس‌های ظاهرا امن و غیریونیزه‌کننده است که می‌توان از آن برای ارتباطات استفاده کرد و پس ‌از آن، دیگر باید به‌سراغ طول موج‌های اپتیک، تابش‌های کیهانی، اشعه ایکس و گاما رفت.نکته مهم درباره ۶G آن است که تمامی کارهای سنگین و طاقت‌فرسای محاسباتی را هوش مصنوعی با قابلیت‌های انسانی انجام می‌دهد که مسوولیت ارسال و دریافت حجم زیادی از داده‌های مشاهداتی و واکنشی را برعهده دارد. همچنین با روی‌ کار ‌آمدن فناوری ۶G، در آینده باند فرکانسی تراهرتز (THz)، راهکارهایی نوین برای ساخت آنتن، فناوری‌های پیشرفته‌تر، توپولوژی بهتر شبکه و استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات بی‌سیم را شاهد خواهیم بود. تمامی این معیارها باید کامل طراحی شوند و طبیعتا ساخت بی‌نقص آنها به‌زمان زیادی نیاز دارد. آینده‌ای که از فناوری۶G متصور شده است، در حال‌ حاضر مرحله تئوری را می‌گذارند و تا دستیابی به آن فاصله بسیار زیادی داریم. با این ‌حال، آغاز کار شرکت‌ها روی این فناوری نشان می‌دهد که از همین حالا یک ‌قدم به شبکه۶G نزدیک‌تر شده‌ایم.

امنیت شبکه ۶G زیر ذره‌بین

همچنین دانشمندان چینی دریافته‌اند که موش‌ها در مواجهه‌ای کوتاه با تابش دوز پایین امواج تراهرتزی که احتمالا در شبکه ۶Gاستفاده خواهد شد، دچار رشد سریع عصب‌های مغزی شده‌اند. حالا اگرچه نگرانی‌هایی درباره آینده این شبکه ارتباطی به وجود آمده، اما همین روش ممکن است برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده شود. به گزارشSouth China Morning Post، عصب‌های موش‌ها پس از مواجهه‌ای سه دقیقه‌ای با ۱۰۰ میکرووات تابش تپشی از فرکانس عریض ۳/۰ تا ۳ تراهرتزی، حدود ۱۵۰ درصد سریع‌تر از حالت عادی رشد پیدا کرد. به‌علاوه، مجموع طول اتصالات بین عصب‌ها هم در عرض فقط سه روز دو برابر شد. البته با وجود رشد فوق سریع عصب‌ها نسبت به گروه کنترل، تحلیل‌های مولکولی نشان می‌دهد که سلول‌های مغزی آنها سالم باقی مانده است. این یافته مهم می‌تواند در تعیین ایمنی فناوری‌های ارتباطی جدید از جمله در شبکه۶G موثر باشد و حتی به ساخت روش‌های درمانی جدید برای بیماری‌های مغزی منجر شود.

امواج شبکه ۶G انرژی بالایی خواهند داشت

همچنین فرکانس‌های بالاتر امواج رادیویی می‌توانند اطلاعات بیشتری را منتشر کنند، اما انرژی بیشتری هم دارند.
فرکانس این امواج نسبت به موج‌های میلیمتری ۶G بسیار بالاتر است. «لی شیائولی» و همکارانش از آزمایشگاه علوم عصبی‌شناختی و یادگیری دانشگاه عادی پکن می‌گویند با کاهش قدرت و طول این تابش می‌توان از مشکلات منفی سلامتی این فناوری جلوگیری کرد. با این حال، امواج تراهرتزی در فرکانس‌ها و انرژی‌های خاص می‌توانند به عنوان یک فناوری تعدیل عصبی در درمان یا مداخله در بیماری‌هایی مثل اختلال‌های مغزی به کار گرفته شوند.محققان متذکر شده‌اند که سلول‌های مغزی تحت تاثیر این امواج تا ابد رشد نمی‌کنند. این سلول‌ها دو روز بعد از مواجهه اول سرعت رشد خود را تا حد قابل توجهی از دست می‌دهند. آنها می‌گویند ۲۰ دقیقه قرارگیری روزانه در معرض تابش ۹۰ میلی‌وات موج تراهرتزی به مدت سه هفته، تعداد سلول‌های جدید مغز را به شکل چشمگیری در موش‌های جوان افزایش داد. این سلول‌های جدید به موش‌های جوان کمک کردند تا سریع‌تر از شرایطی که برای زندگی‌شان تهدیدآمیز بود، فرار کنند. اما موش‌های مسن‌تر در مواجهه با همین امواج از چنین مزیتی بهره‌مند نشدند. همان‌طور که ۵G امروزه با اینترنت اشیا دست در دست هم دارند یا حداقل این‌گونه تصور می‌شود، ظهور ۶G هم به‌احتمال زیاد دیدگاهی کاملا جدید از شبکه اینترنت بی‌سیم به ما می‌دهد. ازآنجاکه هنوز از شبکه ۶G فاصله داریم، موارد استفاده از این شبکه با سرعت اینچنینی هنوز مشخص نیست. اگر بخواهیم سرعت۶G را تخمین بزنیم، می‌توانیم بگوییم این شبکه امکان می‌دهد ۴۰ تا ۵۰ فیلم با کیفیت ۴K را در یک ثانیه دانلود کنید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 282342
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا