احتمال سقوط مجدد یک موشک چینی روی زمین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این سومین باری است که این کشور تصمیم می‌گیرد فرود مرحله اول موشک «لانگ مارچ ۵بی» را کنترل نکند و چین دوباره پس از سقوط‌های غیرقابل کنترل مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تحت نظارت ردیاب‌های زباله فضایی قرار گرفته است. «جاناتان مک‌داول» که یک ردیاب باتجربه برای این رویدادها در مرکز اخترفیزیک‌هاروارد-اسمیتسونیان است، می‌گوید که داده‌های مداری فرماندهی فضایی ایالات متحده نشان می‌دهد که این موشک ۲۱ تنی هنوز در فضا شناور است. وی در توئیتر نوشت: مرحله اصلی این موشک در مدار باقی مانده و به طور فعال از مدار خارج نشده است.

«مک‌داول» می‌گوید آمریکایی‌ها کار نسبتا بهتری در دفع مرحله اول موشک‌های فضایی انجام می‌دهند و چین به طور متوسط نسبت به این کار بی‌توجه است. ارتش ایالات متحده هنوز در توئیتر هشداری صادر نکرده است و فرماندهی فضایی یا هجدهمین اسکادران دفاع فضایی که ورودهای مجدد به جو زمین را ردیابی می‌کند، هشداری نداده است. همچنین شرکت «Aerospace» که معمولا اطلاعاتی در مورد وسایل نقلیه بزرگی که در حال ورود مجدد به جو زمین هستند، ارائه می‌دهد، در مورد این موضوع در رسانه‌های اجتماعی صحبت نکرده است.

به طور کلی، خطر تلفات ناشی از سقوط مراحل موشک، بسیار کم است، اما بدنه موشک «لانگ مارچ ۵بی» خیلی بزرگ است. یک مطالعه جدید که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، اشاره می‌کند که اجازه دادن به مراحل بزرگ موشک‌ها برای سقوط‌های غیرقابل کنترل روی زمین، یک «خطر غیرضروری» ایجاد می‌کند و چین با وجود دستورالعمل‌های بین‌المللی برای کاهش خطر سقوط زباله‌های فضایی، به این مساله بی‌توجه است. از آنجایی که اغلب موشک‌های کنترل‌نشده در نزدیکی خط استوا پرتاب می‌شوند، به نظر می‌رسد شهرهای جنوبی زمین خطر بیشتری را متحمل می‌شوند. نویسندگان می‌گویند که عرض جغرافیایی شامل جاکارتای اندونزی، داکای بنگلادش، مکزیکو سیتی مکزیک، بوگوتای کلمبیا و لاگوس نیجریه نسبت به شهرهای واشنگتن و نیویورک در آمریکا، پکن در چین و مسکو در روسیه به میزان سه برابر در معرض خطر بیشتری هستند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند دولت‌ها باید خواستار مذاکره، صدور قطعنامه یا بستن معاهداتی شوند که عواقب معنی‌داری برای عدم پایبندی به مقررات ایجاد کنند و در نتیجه خطرات را برای همه از بین ببرند. با این حال، چین عمدتا به طور مستقل در فضا کار می‌کند و ناسا اجازه ندارد در هیچ گونه فعالیت دوجانبه با چین یا شرکت‌های متعلق به چین شرکت کند. این کشور همچنین از عملکرد خود در ورود مجدد کنترل نشده دفاع کرده است، به طوری که وزارت خارجه چین در گذشته گفته بود که احتمال ایجاد آسیب در زمین بسیار کم است.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 277963
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا