آینده مبهم «بیت‌کوین»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که فروش بیت‌کوین اکنون کمی کاهش یافته، اما معامله‌گران می‌ترسند که اخبار منفی و افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده، در آینده باعث کاهش بیشتر قیمت این ارز دیجیتال شود. در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به آنچه که چندین تحلیلگر در مورد افت بیت‌کوین و ادامه روند آن می‌گویند. «رکت کپیتال»، می‌گوید که در بازارهای نزولی قبلی، بیت‌کوین از حمایت خوب و قابل‌قبولی در میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود برخوردار بوده است. «رکت کپیتال» با استناد به دو چرخه نزولی قبلی، می‌گوید که اگر پرایس اکشن بیت‌کوین مشابه عملکردهای قبلی آن باشد، BTC این‌بار هم ممکن است از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود (در محدوده ۲۳ هزار دلار) برگردد و یک حرکت رو به جلو را در پیش بگیرد.


در این میان، یک تحلیلگر دیگر با نام مستعار «ویل مپ» می‌گوید که بیت‌کوین بسیاری از سطوح حمایتی خود را از دست داده و این سطوح اکنون به مقاومت تبدیل شده‌اند. او پیش‌بینی می‌کند که در صورت تداوم از دست دادن دیگر سطوح حمایتی، قیمت بیت‌کوین ممکن است حداکثر تا ۳۳۱/۱۳ دلار سقوط کند. در نهایت، «فرانسیس هانت»، یک تحلیلگر بازار که با نام مستعار The Market Sniper نیز شناخته می‌شود، پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین ممکن است تا ۸ هزار دلار هم کاهش یابد. در زمان انتشار این گزارش، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با یک افت ۸/۶ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته، به کمتر از یک تریلیون دلار سقوط کرده و به ۹۵۶ میلیارد دلار رسیده است. میزان تسلط بیت‌کوین بر بازار رمزارزها نیز برابر با ۴۵ درصد گزارش شده است.

«ایلان ماسک» هم نتوانست «دوج‌کوین» را نجات دهد

از طرفی ارزش «دوج‌کوین» در حال حاضر کمی بیشتر از ۰۶/۰ دلار است که تقریبا ۹۱ درصد از زمان حضور ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی SNL در ۸ می ۲۰۲۱، کاهش یافته است. در آن شب، «ماسک» مونولوگ‌ها و نمایش‌هایی را اجرا کرد که به شکلی به «دوج‌کوین» اشاره می‌کردند. پس از پخش برنامه، ارزش این کوین شروع به کاهش کرد و بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را در یک ساعت از دست داد. پس از گذراندن یک تابستان نزولی، قیمت «دوج‌کوین» در پاییز گذشته در حدود ۲۵/۰ دلار تثبیت شده بود. از آن زمان اما، ارزش این میم‌کوین به آرامی و به طور پیوسته کاهش یافته، به طوری‌ که در ماه گذشته به زیر ۱/۰ دلار رسید. این رمزارز به عنوان اولین میم‌کوین دنیا در نظر گرفته می‌شود که در سال ۲۰۱۳ توسط «جکسون پالمر» و «بیلی مارکوس» ایجاد و توسط «ایلان ماسک» حمایت شد. بسیاری فکر می‌کردند که حضور ماسک در SNL قیمت «دوج‌کوین» را تقویت کند که اینگونه نشد. چند هفته پیش، «ماسک» اعلام کرد که SpaceX نیز مانند «تسلا»، به زودی «دوج‌کوین» را به عنوان روشی برای پرداخت هزینه محصولات خود، خواهد پذیرفت. او همچنین اخیرا این ایده را مطرح کرده است که پس از خرید توئیتر، «دوج» را به عنوان یک روش پرداخت به این پلتفرم اضافه کند. اما هر دوی این اخبار، تنها باعث افزایش موقت قیمت این رمزارز شدند.

خطر از بیخ گوش «ترون» رد شد

همچنین روز دوشنبه ۱۳ ژوئن، یک فروپاشی دیگر در بازار ارزهای دیجیتال رقم خورد، اما اوضاع برای «ترون» بدتر از همه بود. در ابتدای این روز،USDD استیبل‌کوین الگوریتمی «ترون»، به‌طور موقت، پیوند خود با دلار را از دست داد. این اتفاق، بر قیمت TRX، توکن بومی این شبکه هم تاثیر مستقیم گذاشت و سبب کاهش قیمت ۱۶ درصدی آن شد؛ امری که البته کاهش ارزش دلار آمریکا و روند کلی بازار نیز در آن بی‌تاثیر نبودند. به همین خاطر، «جاستین سان»، رییس بنیاد «ترون» وارد صحنه شد و اعلام کرد که به سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) ترون، ۷۰۰ میلیون دلار USDC به‌منظور حفظ اتصال UCDD به دلار، تزریق شده است. پس از این اظهارات به نظر می‌رسد وضعیت این استیبل‌کوین، بهبود یافته و اکنون در محدوده ۹۹/۰ دلار معامله می‌شود. پیش‌ از این نیز، «جاستین سان» گفته بود که برای پرهیز از اتفاقاتی که برای UST افتاد، استیبل‌کوین USDD وثیقه ۱۳۰ درصدی خواهد داشت. با وجود بازگشت پیوند USDD به دلار، روند نزولی TRX متوقف نشد، بنابراین، «جاستین سان»، اعلام کرد که دو میلیارد دلار را برای مقابله با موقعیت‌های معاملاتی شورت (فروش) در «بایننس» اختصاص داده و در عین‌ حال، در خصوص شورت اسکوییز رمزارز TRX هشدار داد. تاکنون، قیمت TRX به‌اندازه ۳ درصد بهبود یافته است.

وضعیت بازار استیبل‌کوین‌ها پس از سقوط «ترا»

در تاریخ ۶ می ۲۰۲۲ بود که برای اولین بار در تاریخ ارزهای دیجیتال، سه استیبل‌کوین در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار گرفتند. این سه استیبل‌کوین، «تتر»، «یو‌اس‌دی کوین» و «ترا یو‌اس‌دی» بودند. با وجود فروپاشی اکوسیستم «ترا» و سقوط UST پس از آن، هنوز هم سه استیبل‌کوین در این لیست دیده می‌شوند و دلار بایننس (BUSD) جای UST را گرفته است. داده‌های جدید نشان می‌دهند که با وجود کاهش ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها از ۱۹۰ میلیارد دلار در ۱۱ آوریل به ۱۵۹ میلیارد دلار طی مدت دو ماه گذشته، ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها در این بازه زمانی، از ۳۵/۹ درصد به ۸/۱۳ درصد افزایش یافته است. داده‌ها حاکی از آن هستند که استیبل‌کوین‌ها همچنان بخش قابل‌توجهی از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در زمان نگارش این گزارش، این توکن‌ها ۱/۴۶ میلیارد دلار از مجموع ۶/۷۱ میلیارد دلار سرمایه گردش در بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، ۳۸/۶۴ درصد از کل معاملات ارزهای دیجیتال با استیبل‌کوین‌ها انجام می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، معاملات «تتر»، ۲۶/۶۰ درصد از تجارت جهانی بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد و پس از آن، BUSD با اختصاص ۰۵/۱۰ درصد از معاملات بیت‌کوین به خود، در رتبه دوم قرار دارد. «تتر» با ارزش بازار ۷۲ میلیارد دلاری که بیش از ۶ درصد از ارزش کل اقتصاد صنعت ارزهای دیجیتال است، همچنان پادشاه استیبل‌کوین‌هاست. پس از «تتر» نیز USDC با ۷/۵۳ میلیارد دلار و ارزش بازار چهار درصدی در رتبه دوم قرار دارد. پس از این دو نیز BUSD با در دست داشتن ۵۸/۱ درصد از ارزش کل بازار، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 268497
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا