خسارت کلان بنای تاریخی حسن آباد

جهان صنعت نیوز: معاون میراث‌فرهنگی تهران گفت: بیش از ۲میلیارد تومان برآورد اولیه میزان خسارت آتش سوزی به بنای تاریخی میدان حسن آباد است.

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اینکه بعد از وقوع آتش‌سوزی در انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد، حریق به بخش هایی از بنای تاریخی این میدان که در فهرست میراث فرهنگی ثبت ملی شده بود، سرایت کرده است افزود: بررسی‌های اولیه حکایت از آسیب ۳۰ تا ۴۰ درصدی حریق به این بنا دارد.

شیخ الاسلامی افزود: بازدید مجددی از بنا صورت گرفت و کار کارشناسی درخصوص بررسی میزان دقیق خسارات وارد شده به این بنا آغاز شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سقف شیروانی بنا در طبقه اول به‌طور کامل فروریخته و به‌دلیل حجم آوار و آب، بخشی از سقف ضربی طبقه اول نیز فروریخته است.

لزوم آوار برداری و رفع خطر

او افزود: آواربرداری، پاک‌سازی و رفع خطر، تهیه طرح بازسازی بخش‌های فروریخته طبقه همکف و استحکام بخشی، بازسازی کامل پوشش نهایی طبقه اول، ترمیم فضاهای داخلی طبقه اول، ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده نما و سامان‌دهی تاسیسات برقی کل بنا از مهم‌ترین اقداماتی است که باید درخصوص این بنای تاریخی انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد بیش از ۲میلیارد تومان برآورد اولیه میزان خسارت است و با توجه به تخریب ۳۰ تا ۴۰ درصدی بنا برآورد دقیق مستلزم بررسی کامل است.

او افزود: قطعا با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی و با نظارت سازمان میرپروژه قابل اجراست.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 35380
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا