تکنیک هایی برای گریز از اهمال کاری

جهان صنعت نیوز:  پیشرفت تکنولوژی، مدرن شدن زندگی و پیشرفت علم انسان مدرن را انسانی پرمشغله ساخته است.

برای پیشرفت و تکامل می بایست تلاش کنید تا در شغل، تحصیل، مهارت های جدید و خودشناسی همواره رشد کنید و وظایف خود را به خوبی انجام دهید.

این امر نیاز به برنامه ریزی دقیق و منظم دارد اما همین تکنولوژی و مدرن شدن زندگی عوامل بسیاری برای بی نظمی و تلف کردن وقت و انرژی ایجاد کرده است.

شبکه های اجتماعی زمان زیادی از وقت انسان را به خود اختصاص می دهد و مانع انجام کارهای ضروری می شود.

یکی از دغدغه ها و مشکلات اصلی افراد که مانع رشد و تعالی آنها می شود اهمال کاری است که از یک سو مانع انجام به موقع کارها می شود و از سویی دیگر هزینه های سلامتی، مالی و انسانی به همراه دارد.

اهمال کاری چیست؟

برای اینکه با اهمال کاری مقابله کنیم و آن را کاهش دهیم ابتدا باید بدانیم اهمال کاری چیست؟ اهمال کاری در واقع شیوه حل نکردن مساله است.

اهمال کاری روشی برای اجتناب از انجام کارها به شمار می رود، اما بر خلاف تصور عموم اهمال کاری به معنای تنبلی نیست، چراکه اهمال کاران همواره فعالیت های خود را در زمان بحران یا در کمترین زمان ممکن با بیشترین انرژی و تلاش انجام می دهند و این افراد تنبل نیستند. اهمال کاری به معنای ناتوانی در تصمیم گیری هم نیست.

نکته دیگر آن است که افراد اهمال کار مشکلی در تصمیم گیری ندارند، بلکه مشکل آنها پس از اتخاذ تصمیم است، آنها تصمیمات خود را به تعویق می اندازند.

عوامل ایجاد کننده اهمال کاری

اهمال کاری در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، یکی از آنها تله های شخصیتی است، مهمترین تله ای که اهمال کاری را ایجاد می کند تله بی ارزشی است، فردی که خود را بی ارزش می داند جرات شروع کردن کارها را ندارد. بنابراین در اثر هراسی که دارد کارهای خود را به تعویق می اندازد.

تله دیگر ترس از شکست است، ترس از شکست و نشخوار کردن شکست های گذشته موجب اهمال کاری می شود، برای این امر می توانیم از متخصصان و کارشناسان زبده مشاوره بگیریم.

یکی از اصلی ترین عوامل اهمال کاری کمال طلبی منفی است؛ کمال طلبی منفی در کنار صدها ضرر و زیانی که به همراه دارد موجب اهمال کاری نیز می شود.

در کنار این موارد بی نظمی نیز از دیگر عواملی است که اهمال کاری را به همراه دارد. از سوی دیگر عدم تخمین درست زمان نیز موجب می شود افراد کارها را دیر شروع کنند و یا اینکه زمان اندکی برای انجام آنها در نظر بگیرند.

تکنیک های کاهش اهمال کاری

اگر تله های شخصیتی دارید تنها در یک صورت می توانید اهمال کاری خود را کاهش دهید، تله های خود را از میان ببرید یا کم رنگ شان کنید. همچنین اگر کمال طلبی منفی دارید به جای پیدا کردن راهکارهای مقابله با اهمال کاری، تلاش کنید تا کمال طلبی خود را از میان ببرید چراکه به جز اهمال کاری مشکلات بسیاری را نیز رفع خواهید کرد.

برای رفع اهمال کاری می بایست یک جدول با دو ردیف تهیه کنید و در یک ردیف کارها و اقدامات مهم را بنویسید و در ردیف دوم فعالیت های فوری و ضروری.

سپس اقداماتی را که هم مهم هستند و هم ضروری را در اولویت قرار دهید، اقدامات فوری و ضروری را در اولویت دوم و اقدامات مهم را در اولویت سوم. بقیه موارد را هم از لیست خود حذف کنید، چه نیازی دارید فعالیت هایی را انجام دهید که نه مهم هستند و نه ضروری؟

اول هر هفته حتی جمعه شب پیش از شروع هفته لیست اقدامات ضروری را که در هفته آتی باید انجام دهید را بنویسید، توجه داشته باشید که لیست شما نباید بیش از ۵ مورد را در بر بگیرد.

همچنین می توانید زمانی که برای انجام هر کاری تخمین می زنید را بنویسید و زمان واقعی انجام کارها را نیز یادداشت کنید.

با این کار می توانید درک مناسبتری از زمانی که باید برای انجام هرکار اختصاص دهید در نظر بگیرید.

این نکته را باید بدانید که اهمال کاری هرگز به طور صد در صد از بین نمی رود؛ بلکه شما تنها می توانید تا ۲۰ درصد از آن را کاهش دهید، چراکه اهمال کاری لذت بخش است، اهمال کاری پاداش دارد و شما می توانید پاداش آن را در لحظه دریافت کنید.

صبا رضایی

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 43313
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا