توافق برجام و فشار مضاعف به اروپایی‌ها

حسن لاسجردی * اکنون اروپا از چند جبهه و نظر تحت فشار است. ابتدا از منظر جمهوری اسلامی ایران‌ اروپا به عنوان طرف گفتگوهای هسته ای است که در حقیقت از سال ۸۲ اروپایی ها آمدند و گپ های مختلفی را مثل سعدآباد و وین و در نهایت هم برجام را داشتیم که به نظر می رسد که در بحث های هسته ای اروپایی ها خودشان را پای اصلی گفتگوها فرض کردند و به همین جهت بیشترین طرف گفتگوی ما هستند.

الان جمهوری اسلامی ایران به خاطر این‌که به تعهداتشان‌ عمل نکردند بحث کاهش تعهدات را مطرح کرده اروپا هم خود را در معرض یک خسارت و در عین رقابت بزرگ از منظر تعهداتشان به مسائل هسته ای قرار می‌دهند. مسئله‌ دوم موضوع رقابت امریکا با اروپاست.

آمریکایی ها بعد از خروج از برجام توسط ترامپ تلاش کردند اروپایی ها را همراه خود کنند و در این فضا فشارهای زیادی را هم به اروپایی ها وارد کردند و درحال حاضر آمریکایی ها دنبال این هستند که اروپایی ها را تحت فشار قرار دهند تا از موضوع برجام خارج شوند.

در چنین فضایی اروپایی ها خود را تحت فشار آمریکایی ها می دانند.

نکته سوم درخصوص رقابت های داخل اروپاست، به هرصورت برخی کشورها مثل فرانسه ابتکار عمل هایی دارند. آلمانی‌ها هم تلاش می کنند که با ایران ارتباط اقتصادی داشته باشند، اما آن‌چه مسلم است این است که دولت انگلیس به جهت بحران هایی که دارد دارای شرایط مناسبی نیست و بدین جهت به نظر می رسد که از اروپا صداهای مختلفی به گوش می رسد و بحث برجام به عنوان تعهد حیثیتی برای اروپا شرایط سختی برای این کشورها رقم زده است.

بدین جهت موضوع تعهد اروپایی ها به ماندن برجام و انجام تعهدات در مقابل فشارها شرایط سخت تصمیم سازی را برای آن‌ها فراهم کرده که از یک طرف تلاش می کنند برجام را به جهت حیثیتی حفظ کنند و از جهت دیگر تحت فشار ایران، آمریکا و حتی فشارهای داخلی خود هستند.

* کارشناس مسائل بین الملل

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 51338
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا