توئیتر قوی ترین ابزار رسانه ای است

جهان صنعت نیوز| عادل طالبی – به تازگی محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه ای از موثر بودن شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر سخن گفته است. در واقع از همان ابتدای وزارت، آذری جهرمی متوجه شده است توئیتر چه ابزار قدرتمند و جریان سازی به شمار می رود.

اگرچه نقش موثر دیگر شبکه های اجتماعی را نیز نمی توان انکار کرد اما توئیتر یکی از جریان سازترین و موثرترین شبکه اجتماعی در دنیا محسوب می شود. به طور کلی بیشتر ترندهای مجازی از توئیتر آغاز شده و سپس در شبکه های اجتماعی دیگر مطرح می شوند.

به طور کلی آذری جهرمی دارای یک تیم روابط عمومی بسیار قوی است که آرزوهای بسیاری برای آینده خود در سر می پرورانند و برای دستیابی به آنها از ابزار موثری همچون توئیتر و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

با وجود تمامی گفته های آذری جهرمی و جانبداری وی از توئیتر، این شبکه اجتماعی هرگز رفع فیلتر نمی شود. در واقع این گفته ها نیز مانند صحبت های احمدی نژاد پیش از انتخابات ریاست جمهوری است، گفته هایی که پس از رسیدن به ریاست جمهوری کاملا برعکس آنها عمل کرد.

سخنان پوپولیستی

بنابراین به این گفته های آذری جهرمی و جانبداری وی از شبکه های اجتماعی اعتماد کرد. اکنون پیش از انتخابات ریاست جمهوری است و صحبت های پوپولیستی بسیاری عنوان می شوند.

این گفته که فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی می تواند ضامن امنیت ملی باشد نیز درست نیست. شبکه های اجتماعی به خودی خود نه خوب هستند و نه بد.

چاقوی دولبه

شبکه های اجتماعی مانند چاقوی دو لبه هستند. مردم هم می توانند با چاقو میوه پوست بگیرند و هم با آن آدم بکشند. چاقو نه بد است نه خوب، بستگی به استفاده افراد از آن دارد. شبکه های اجتماعی اگرچه ویژگی های مثبت بسیاری دارند اما آنها نیز ابزار هستند.

البته با وجود تمامی نکات ضعف و ویژگی های بدی که دارند، این ابزار می تواند وسیله مناسبی برای رفتارشناسی به شمار رود، در فرهنگ سازی تاثیر بسیاری دارد، در حوزه اقتصاد نیز می تواند موجب ایجاد کسب و کارهای مجازی شده و یا در دیجیتال مارکتینگ موثر به شمار رود. بنابراین شبکه های اجتماعی ویژگی های مثبت بسیار بیشتری دارند تا منفی.

توئیتر رفع فیلتر نمی شود

مساله اینجاست که کشور ما به فرهنگ سازی و آموزش سواد رسانه ای احتیاج دارد. عده ای بر این باور هستند که فیلترینگ تلگرام به دلیل ضعف آذری جهرمی بود اما او معتقد است بهتر است در چهارچوب ها حرکت کند تا عمر سیاسی طولانی و مفیدی داشته باشد و در آینده به جایگاهی که قصد دارد برسد.

مشکل از نهادهای دیگر است که دستور فیلترینگ را صادر می کنند؛ دلیل آن نیز مشخص است، به نظر نهادهای نظارتی پاک کردن صورت مساله راحت ترین اقدام ممکن است.

بسیاری تصور می کنند دلیل فیلتر کردن شبکه های اجتماعی بین المللی آن است که استارتاپ ها و نرم افزار مشابه ملی در ایران ایجاد شوند اما این امر همواره صحیح نیست.

به طور مثال پس از فیلتر شدن یوتیوب، برخی از کارآفرینان آپارات را ایجاد کردند و اینگونه نبوده که یوتیوب به دلیل رونمایی از آپارات فیلتر شود. بنابراین دلیل فیلتر کردن شبکه های اجتماعی ایجاد مشابه وطنی آنها نبوده بلکه همواره دلایل بسیار مهم تری در میان بوده است.

کارآفرین در کسب و کارهای مجازی

دانش و فناوری
شناسه : 34754
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا