تعطیلی یک‌چهارم مغازه‌های صنایع دستی ایران طی یک سال

جهان صنعت نیوز: یک مقام اتحادیه فروشندگان صنایع دستی ایران از «افت فروش ۲۵ تا ۴۰ درصدی» صنایع دستی در یک سال گذشته و «تعطیلی دست‌کم یک چهارم» مغازه‌های فروش این صنایع طی این مدت خبر داد.

محمد عبداللهی، رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی، از کاهش توان خرید در یک سال گذشته و مشکلات ناشی از آن برای صنایع دستی ایران خبر داده است.

آن‌طور که آقای عبداللهی گفته، به‌دنبال این دو اتفاق، سازندگان صنایع دستی تلاش کردند «دستمزدشان را به حداقل ممکن برسانند تا بتوانند بازار محصولات تولیدی‌شان را حفظ کنند.»

اما به گفته وی، با این وجود، از آن‌رو که «عمدتاً، اقلام غیرضروری از سبد خرید مردم تا حد زیادی حذف شده»، صنایع دستی نیز از این موضوع مستثنی نبود.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی، بیشترین افراد متضررشده در این حوزه را «قشر جوانی» معرفی کرده که در این بخش مشغول فعالیت بودند و علت آن را نیز «محدود بودن توان مالی» آنها عنوان کرده است.

به گفته عبداللهی، تعداد «قابل توجهی» از این جوانان، به‌دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها، مجبور به بستن «واحدهای صنفی» و «مغازه‌های استیجاری» خود شدند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی ایران تصریح کرده که در «یک سال گذشته بین ۲۵ تا ۴۰ درصد فروش صنایع دستی کاهش داشته و به همین میزان، مغازه‌های فروش صنایع دستی بسته شده‌اند.»

ایران دستفروش به عراق صادر می کند

در ماه‌های اخیر، یک عضو اتاق بازرگانی تهران از روند به «شدت صعودی» حضور دستفروشان ایرانی در عراق طی چند ماه گذشته خبر داده‌ بود.

علی شریعتی افزوده بود که آنها اجناس مختلفی همچون صنایع دستی، آباژور، تابلوهای دیواری، لوازم جانبی موبایل را در مناطق توریستی عرضه می‌کنند و «با توجه به افزایش روزافزون آنها به نظر می‌رسد که وضعیت درآمدی خوبی دارند».

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 60371
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا