تحریم جشنواره فیلم تایوان توسط چین

جهان صنعت نیوز: به دنبال افزایش تنش ها بین چین و تایوان در تازه ترین رویداد، پکن جشنواره فیلم تایوان را تحریم کرد.


«چاینا فیلم نیوز» در حساب کاربری Chat  We اعلام کرده است که فیلم های این کشور و فعالان حوزه سینما از شرکت در پنجاه و ششمین دوره جوایز اسب طلایی منع شده اند.

ریشه این تصمیم به سال گذشته و حاشیه رویداد سالانه نسخه چینی اسکار باز می گردد که طی آن سوالاتی در باره استقلال تایوان مطرح شد و بحث و جدل هایی بین ستاره های تایوانی و چینی سینما و شهروندان صورت گرفت.

گفتنی است جایزه اسب طلایی معمولا به عنوان معادل اسکار برای فیلم‌های چینی‌زبان در نظر گرفته می شود.

تنش روابط بین پکن و جزیره خودمختار از زمانی پررنگ تر شده که چین اعلام کرد جلوی صدور مجوزهای مسافرتی شخصی برای تایوان را برای مسافران چینی گرفته و به صنعت گردشگری این جزیره ضربه ای وارد می کند.

جشنواره فیلم اسب طلای تایوان در بیانیه ای با ابراز تاسف خود نسبت به این ماجرا اعلام کرد: رویدادهای مرتبط طبق برنامه ریزی برگزار می شوند.

پکن با افزایش مانورهای بین المللی که شامل تمرینات نظامی است، برای اثبات حاکمیت خود بر این جزیره تاکید کرده است.


تحریم جشنواره فیلم تایون توسط چین
پوستر جشنواره تایوانی اسب طلایی

تایوان  بارها اعلام کرده که اقدامات چینی ها با هدف دست کاری در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره صورت می گیرد که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود.

دونگ شو، منتقد فیلم ساکن در شانگهای، معتقد است که از دیدگاه صنعت، جشنواره اسب طلایی بستر مناسبی برای تبادل فیلم در چین، تایوان و هنگ کنگ است.

جوایز اسب طلایی در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد و یکی از معتبرترین جوایز در صنعت فیلم سازی چینی زبان محسوب می شود که از چین، هنگ کنگ و تایوان تشکیل شده است.

سال گذشته  فیلم چینی «مرگ برای بقا»  در ۷ بخش جوایز نامزد دریافت جوایز این جشنواره شد و  ژانگ ییمو، فیلم ساز چینی، برای فیلم «سایه» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

تایوان منطقه ای خودمختار است و رهبری منتخب و دموکراتیک دارد، اما چین این جزیره را به عنوان یک استان مستقل به رسمیت نمی شناسد و خواهان بازگشت این سرزمین به خاک اصلی چین است و آمادگی خود را برای استفاده از زور در صورت لزوم اعلام کرده است.

مسئله استقلال رسمی تایوان یکی از حساس ترین نگرانی های سیاسی پکن است.

اعلام این خبر بازتاب های گسترده ای در میان چینی زبان ها داشته است به گونه ای که کاربران یک سایت چینی زبان به نام Weibo  که بیش از ۶۸ میلیون بازدید کننده دارد، نسبت به اتخاذ این تصمیم ابراز نا امیدی کرده اند.

منبع: رویترز

مترجم: فاطمه رحیمی

اجتماعی و فرهنگیپیشنهاد ویژه
شناسه : 41043
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا