تازه ترین اطلاعات از استخراج بیت کوین

جهان صنعت نیوز:  فعالان استخراج رمزارز عنوان می کنندکه با وجود اعلامیه بانک مرکزی در مورد استخراج رمزارزها و غیرقانونی بودن واردات دستگاه های ماینر، امکان استخراج رمزارز به صورت قانونی وجود ندارد. در ادامه این گزارش از جهان صنعت نیوز شما تازه ترین اطلاعات در باره استخراج بیت کوین در ایران را خواهید یافت.

این روزها ماینینگ طرفداران بسیاری را در کشور پیدا کرده و به گفته کارشناسان، بسیاری حتی در منازل خود و با خریداری دستگاه های ماینر، به شبکه های استخراج بیت کوین متصل شده و با استفاده از برق خانگی، بیت کوین استخراج می کنند.

از سویی دیگر به نظر می رسد افزایش تعرفه برق ماینینگ موجب شده، فعالان این حوزه به دزدی برق بپردازند و با استفاده از برق خانگی یا صنعتی به استخراج رمزارز بپردازند.

وزارت نیرو تعرفه برق ماینینگ را ۷ سنت تعیین کرده است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد از بیت کوین در دنیا استخراج شده است، رقابت شدیدی بر سر استخراج این رمز ارز در دنیا ایجاد شده است.

از آنجا که این فعالیت، برق زیادی مصرف می کند، استخراج آن در کشورهایی که برق ارزان قیمتی دارند به صرفه تر است اما تعرفه تعیین شده برای ماینینگ موجب شده بسیاری از فعالان استخراج رمزارز به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد رمزارزها

بانک مرکزی با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است.

این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه مورخ ۱۳۹۶.۱۰.۹ سی امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، موارد و نکات زیر را به آگاهی می‌رساند:

۱- انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.

۲- تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می کنند را برای خود محفوظ می داند.

۳- هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن،‌ متوجه ناشر(ین)،‌پذیرنده (گان) و یا متعاملان آن است.

۴- موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می شود.

وزارت صمت و بیت کوین

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران از ارسال نامه‌ای به وزیر صمت به منظور اصلاح دستورالعمل صدور و جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمز ارز و رفع موانع خبر داد.

انجمن بلاکچین در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت خواستار اصلاح دستورالعمل صدور و جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمز ارز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از نهایی شدن و ابلاغ شده است.

فعالان صنعت ماینینگ اعتقاد دارند، پیش نویس منتشر شده از سوی وزارت صمت در خصوص آیین نامه استخراج ارزهای رمزنگار و نحوه دریافت مجوز برای بهره‌برداری دارای مشکلاتی است که در صورت عدم رفع سبب از بین رفتن فرصت استخراج ارزهای رمزنگار برای کشور خواهد شد.

در همین خصوص، محمد شرفی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران  با اشاره به درخواست ماینرها از وزارت صمت گفت: برخی مفاد پیش نویس دستورالعمل جواز تاسیس برای استخراج رمز ارز برای صنعت ماینینگ در ایران چالش‌هایی را به دنبال دارد و موانعی را ایجاد کرده که ماینرها تاکید دارند تا قبل از نهایی شدن کامل دستورالعمل مذکور و ابلاغ از سوی نهادهای حاکمیتی باید اصلاح شود تا پس از آن فعالین نسبت به انجام رویه‌های صدور مجوز اقدام کنند تا از فرصت‌های ارزشمند و سودآور صنعت ماینینگ در کشور استفاده شود و این فرصت‌ها به سادگی از بین نرود.

وی افزود: یکی از مشکلات پیش نویس منتشر شده بحث محل استقرار واحدهای صنعتی استخراج کننده رمز ارز است.

بر اساس اعلام وزارت صمت این دسته از واحدها نباید در محل واحدهای فعال صنعتی و معدنی قرار گیرند.

این در حالی است که حضور این واحدها فرصت به شمار می‌رود و باید این محدودیت رفع شود؛ از سویی دیگر باید به ماینرها اجازه فعالیت در واحدهای صنعتی غیر فعال یا راکد داده شود و محدودیت‌های چندین سال به چند ماه کاهش پیدا کند تا در این مناطق بتوانند فعالیت داشته باشند که می‌تواند سبب پویایی دوباره مناطق غیر فعال باشد و فرصتی ویژه برای صنعت ماینینگ باشد.

این فعال صنعت ماینینگ تاکید کرد: یکی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی وزارت صمت که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در بخش ماینینگ شود و فضا را غیر شفاف کند.

موضوع میزان برق برای صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری برای عملیات استخراج رمز ارز است؛ در واقع بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور جواز تاسیس برای فعالانی است که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آنها کمتر از ۲۵۰ کیلووات ممنوع است.

فعالین این صنعت تاکید دارند در راستای ایجاد فضا برای فعالیت شفاف و قانونی تمام ماینرها حتی ماینرهای کوچک باید رقم ۲۵۰ کیلوات بر ساعت به ۶۰ کیلوات کاهش پیدا کند.

برق دزدی فعالان بیت کوین

فعالان ماینینگ معتقدند که تعرفه بالای برق ماینینگ موجب شده بسیاری از استخراج کنندگان رمزارزها اقدام به برق دزدی کنند.

سهیل نیکزاد، فعال در زمینه استخراج رمزارزها در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: بر اساس آخرین بیانیه بانک مرکزی، موسسات و اعتباری و مالی نمی توانند خدماتی به استخراج کنندگان رمزارزها ارائه دهند. این اقدام بانک مرکزی در واقع تحریم ماینرها در داخل کشور است.

او در رابطه با استخراج رمزارزها در کشور بیان کرد: اکنون استخراج رمزارز بیشتر به صورت غیرقانونی در بازارهای سیاه انجام می شود. بر اساس آخرین اطلاعات، به صورت غیر قانونی نمی توان به استخراج رمزارز پرداخت.

نیکزاد در پاسخ به اینکه دولت اعلام کرده است در صورت اخذ مجوز، ماینرها می توانند به صورت قانونی به استخراج رمز ارز بپردازند بیان کرد: دولت به این گفته خود عمل نمی کند.

برفرض هم که امکان استخراج رمزارزها به صورت قانونی وجود داشته باشد، واردات دستگاه ماینر در ایران غیرقانونی بوده و تولید هم نمی شود. بنابراین حتی اگر مجوز هم اتخاذ کنیم دستگاه های ماینر از سوی دولت ضبط خواهند شد. چراکه دولت اجازه واردات دستگاه ماینر را نمی دهد.

او افزود: از سویی دیگر در صورت استخراج رمزارز به صورت قانونی، قیمت هرکیلو وات برق ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان حساب می شود. به همین دلیل ماینرها برق صنعتی را برای استخراج رمزارز مصرف کرده و در واقع از برق صنعتی دزدی می کنند تا قیمت برق برای هرکیلووات ۱۰۰ تومان حساب شود.

البته این اقدام آنها بسیار غلط است اما دولت مسبب این کار است چراکه قیمت برق را به شدت افزایش داده است.

بسیاری از فعالان استخراج رمزارز حتی این اقدام را در خانه خود انجام می دهند.

نیکزاد در پاسخ به اینکه بسیاری از سایت ها و فروشگاه های آنلاین دستگاه های ماینر را می فروشند بیان کرد: این اقدام آنها قانونی نیست چراکه واردات این محصولات قانونی نبوده و به ناچار می بایست قاچاقی وارد کشور شوند.

او قیمت دستگاه های ماینر را از ۳ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: دستگاه ۲۰ میلیون تومانی ۷ نانومتری است که به روزترین فناوری دستگاه های ماینینگ محسوب می شود.

دستگاه های قدیمی تر ۱۰ نانومتری هستند. برخی دستگاه ها هستند که متشکل از چند دستگاه مختلف هستند و قیمت شان ۱۰۰ میلیون تومان است.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که طی سال های آینده قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار می رسد یا خیر گفت: من تا به حال هیچ مستنداتی در رابطه با افزایش قیمت بیت کوین تا یک میلیون دلار ندیده ام. به عقیده من این گفته ها شایعات هستند.

او با اشاره به اینکه نوسانات قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلف رخ می دهد بیان کرد: اتفاقات سیاسی، تحریم ها، تکنولوژی های جدید و  رشد کاربری بیت کوین از عواملی هستند که قیمت بیت کوین تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.

اگر تعداد کاربران بیت کوین افزایش یابد قیمت آن نیز گرانتر می شود. در مجموع قیمت بیت کوین متاثر از میزان تقاضا تعیین می شود.

همچنین فناوری هایی مانند لایتنینگ هم می توانند به رشد قیمت بیت کوین کمک کنند. اگر رگولاتوری در کشورها مثبت باشد نیز موجب افزایش قیمت بیت کوین می شود.

نیکزاد در رابطه با اینکه عده ای مدعی شده اند قیمت بیت کوین به دلیل رونمایی از فناوری کوانتومی گوگل ریزش داشته است گفت: قیمت بیت کوین هرگز تحت تاثیر فناوری کوانتومی قرار نگرفته است و ریزش هم نداشته بلکه اصلاح داشته است. 

او در پاسخ به اینکه استخراج بیت کوین در ایران مقرون به صرفه است یا خیر اظهار کرد: بستگی به قیمت برق آن دارد. اگر برق مصرفی برای استخراج رمزارز ۷ سنت محاسبه شود به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست اما با برق عادی می صرفد.

در کشوری که برای کار کردن ماینر برق کمتری مصرف شود، درآمد بیشتری از طریق ماینینگ کسب می شود. در ایران قیمت برق ارزانتر است.

اکنون به دلیل تعرفه بالای برق برای ماینینگ، بسیاری از کنتور برق خانه ها می دزدند، به مامورهای برق رشوه می دهند که قبض را عوض کند و یا از برق صنعتی دزدی می کنند.

نیکزاد در رابطه با تاثیر قدرت دستگاه های ماینر بر استخراج بیت کوین بیان کرد: قدرت دستگاه S9 14 ترا بالا بوده و می تواند با قدرت بیشتری به استخراج بیت کوین بپردازد.

هرچه هش ریت (هش ریت به معنای تعداد محاسبه‌های پیچیده‌ای است که سخت‌افزار می‌تواند در یک ثانیه کامل کند) دستگاه ها بیشتر باشد بیت کوین بیشتری را استخراج می کنند.  

او تاکید کرد: تمامی دستگاه های ماینر در یک شبکه فعالیت می کنند، هر ۱۰ دقیقه یکبار حدود ۱۳ بیت کوین بین دستگاه های مختلف تقسیم می شود. هر دستگاهی که هش ریت بیشتری داشته باشد بیتکوین بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 54868
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا