کاهش مجدد تجارت ایران و آلمان به دلیل تحریم های آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب کاهش چشمگیر صادرات آلمان به ایران شده است. آلمان سرمایه‌گذاری و معاملات تجاری شرکت‌های آلمانی را تا سقف ۲۸۰ میلیون یورو تضمین کرده است. ساز و کار مالی ویژه اینس‌تکس هم نتیجه‌ای نداده است.


وزارت اقتصاد آلمان روز سه‌شنبه نهم دی (۳۰ دسامبر) درباره تبادلات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران توضیح داده است که مبادلات تجاری آلمان با ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش چشمگیری یافته است.

گروه رسانه‌ای “فونکه مدیا گروپ” در این ارتباط گزارش داده است که بیمه دولتی آلمان موسوم به “هرمس” صادرات سالانه کالاهای شرکت‌های این کشور به ایران را بین سالهای۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تا سقف یک میلیارد یورو تضمین کرده بود. اما در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران ضمانت هرمس اکنون به ۲۸۰ میلیون یورو رسیده است.

کارفرماهای آلمانی از سال ۲۰۱۶ میلادی پس از اجرایی شدن تفاهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر از بیمه صادرات آلمان موسوم به “هرمس” برای معاملات اقتصادی خود با ایران بهره جستند.

پوشش بیمه صادرات آلمان راهکاری است از سوی دولت آلمان تا در صورت پرداخت نشدن پول از سوی بدهکاران خارجی، از شرکت‌های آلمانی حمایت کند.

هرمس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی با تمرکز اصلی در حوزه بیمه در جهان است. این شرکت انواع خدمات بیمه را ارائه می‌دهد و در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت می‌کند.

سطح معاملات تجاری آلمان با ایران از آغاز سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

وزارت اقتصاد آلمان سال گذشته هم دلیل اصلی کاهش تبادلات تجاری آلمان با ایران را سیاست تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

پس از امضا برجام شرکت‌های آلمانی امیدوار بودند که تبادلات تجاری با ایران را سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد یورو افزایش دهند. اما با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت‌های آلمانی مجبور شدند فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کنند.

آمریکا در برابر این شرکت‌ها گزینه “فعالیت در ایران یا آمریکا” را گذاشته بود. شرکت‌های آلمانی هم مثل سایر شرکت‌های اروپایی با ادامه فعالیت‌های خود در ایران نمی‌خواستند تجارت با آمریکا را به خطر بیاندازند و بازار ایران را ترک کردند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های سخت علیه این کشور اقتصاد ایران به ویژه در بخش‌های مالی و انرژی دچار بحران شده است.

در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ تبادلات تجاری آلمان با ایران در مقایسه با سال پیش حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۷۸۸ میلیون یورو رسیده است.

آلمان برای نجات برجام به همراه دیگر شرکای خود فرانسه، و بریتانیا سازوکار ویژه مالی اینس‌تکس را برای معاملات تجاری غیر دلاری راه‌اندازی کرد. در ماه نوامبر ۲۰۱۹ بلژیک، سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند وهلند نیز به آن پیوستند.

این کانال مالی قرار است صدور و فروش نفت و دیگر محصولات ایران به خارج را در شرایط تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تسهیل کند. اما این ابزار که مهم‌ترین پروژه اروپایی‌ها برای حفظ ارتباط مالی و تجاری با ایران محسوب می‌شود، تاکنون نتوانسته اقدام موثری در راستای اهداف خود انجام دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 78021
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا