یارکشی به سبک ترامپ

جهان صنعت نیوز| فاطمه رحیمی–   در تعریف جهانی، جامعه بین‌الملل تعریف واحد و یگانه‌ای ندارد. کشورها به دنبال قدرت‌طلبی هستند و به سمت کشوری که در نظام بین‌الملل از قدرت بیشتری برخوردار است، متمایل می‌شوند و حال، حکایت حمایت بریتانیا از مواضع ضدایرانی آمریکا در خلیج‌فارس هم از این دست است‌.


بریتانیا به طور سنتی پیرو سیاست آمریکاست، ضمن اینکه به برجام پایبند است حرف‌های ترامپ را از زبان او تکرار می‌کند‌. بریتانیا به دلیل منافع تجاری خود و صدالبته به دلیل حمایت آمریکای ترامپ از بحران برگزیت، یکی از شرکای قدرتمند این کشور به‌شمار می‌رود و به جرگه مخالفان ایران پیوسته است. در واقع ترامپ با این وعده‌ها در پی موجه جلوه دادن خود و یارکشی در عرصه بین‌الملل است‌.

بریتانیا که ساز جدایی از اتحادیه اروپا را کوک کرده این اظهارات را به عنوان عضوی مستقل از اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌کند که دارای سیاست خارجی مستقل است و به زودی تحت عنوان «برگزیت» از این اتحادیه خارج می‌شود. بریتانیا با حمایت از برجام به اصطلاح در راستای منافع ایران و تحت قوانین اتحادیه اروپا گام برمی‌دارد، چراکه طبق قوانین اتحادیه اروپا نمی‌تواند از سمت این اتحادیه اظهار نظر کند‌.

از زمانی که وینستون چرچیل پس از جنگ جهانی دوم عبارت «روابط ویژه» را ابداع کرد، بریتانیا اتحاد خود با آمریکا را در مرکز سیاست‌های خارجی و امنیتی خود قرار داده است‌.

اختلاف نظر اوباما

روابط دو کشور در دوره جان اف‌ کندی با فراز و فرودهایی روبه‌رو شده و محک خورد‌. «روابط ویژه» با همکاری تونی بلر و جورج بوش پسر در جنگ عراق بار دیگر همکاری‌ها را میان این دو کشور تقویت کرد‌. اوباما هم در بریتانیا محبوب بود و دیوید کامرون تمایل داشت نزدیکی‌اش با او را به نمایش بگذارد، اما بر سر مسائل مختلفی از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با آمریکا اختلاف نظر داشت.

 ولی این کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ و شباهت نوع سیاست‌های داخلی و خارجی‌شان به یکدیگر، از همان ابتدا طرفدار ترامپ و سیاست‌های پوپولیستی او بوده است.
از طرفی حمایت ترامپ از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وعده تجارت در عصر پسابرگزیت یکی دیگر از دلایل پیوستن بریتانیا به حلقه حامیان ترامپ است‌.

 از سوی دیگر با نزدیک شدن موعد خروج از اتحادیه اروپا، بحران داخلی بریتانیا و سست شدن جایگاه حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می ‌و به تبع آن سقوط دولت خانم نخست‌وزیر، حال جرمی‌ هانت، وزیر خارجه بریتانیا به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی دبیر کلی حزب محافظه‌کار مطرح می‌شود و سودای قدرت در سر دارد و در واقع به دنبال حمایت ترامپ برای ادامه کار خود است‌.

موضع تند جرمی هانت

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که روابط ایران و بریتانیا که در چهار دهه گذشته همواره فراز و نشیب زیادی داشته و موضع‌گیری بریتانیا و جرمی ‌هانت نسبت به ایران موضوع تازه‌ای نیست. جرمی‌ هانت در اظهارات خود همیشه نسبت به ایران موضع‌ تندتری نسبت به وزرای خارجه پیشین بریتانیا داشته است‌.

او به عنوان نخستین وزیر خارجه یک کشور غربی که بعد از بیرون آمدن کامل آمریکا از برجام به ایران سفر کرده بود، گفته بود استفاده ایران از دوتابعیتی‌ها برای اعمال فشار سیاسی برای بریتانیا غیر قابل قبول است و ایران هزینه چنین رفتاری را خواهد پرداخت‌.

از طرفی او با هشدار به ایران عدم پایبندی به تعهدات در قبال برجام را دارای عواقب دانسته و بریتانیا را با آمریکا هم‌عقیده دانسته بود‌؛ در حال حاضر هم تنها به دنبال منافع خود دست در دست ترامپ نهاده و علیه ایران سخنرانی می‌کند، بدون اینکه به روی دیگر سکه این لفاظی‌ها توجه داشته باشد‌.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 20894
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا