هدیه کریسمس پیونگ یانگ به واشنگتن

به گزارش اختصاصی جهان صنعت نیوز: پائولا هنکاکس، تحلیل­گر سی ­ان­ ان در یادداشتی در وبگاه این شبکه خبری نوشت: یک سال پس از بن­ بست مذاکرات بین دو کشور کره ­شمالی و آمریکا، در  واشنگتن همه پیونگ­یانگ را مقصر وضعیت به­ وجود آمده می­دانند و کیم جونگ اون، رهبر کره­ شمالی را سرزنش می­کنند.


کیم و دونالد تاکنون سه ­بار با یکدیگر ملاقات داشته­ اند و امیدوار بودند تا به یک توافق هسته ­ای با یکدیگر برسند. افزون بر این تلاش شد تا توافقی هم در مورد برد موشک­های کره­ شمالی حاصل شود. در مقابل آمریکا نیز قرار بود متعهد شود تحریم­ های کره ­شمالی را برچیند و روابط با این کشور را عادی کند. اینکه این دو کشور به یک توافق برسند، هنوز جای ابهام  دارد. حتی تیزبین­ ترین و باتجربه ­ترین ذهن­ها که روی کره ­شمالی مطالعه می­کنند، نمی­توانند با قاطعیت بگویند قدم بعدی رهبر کره ­شمالی چه خواهد بود؟  اما این اتفاق نظر وجود دارد که کره ­شمالی از آنچه عدم انعطاف­پذیری و خلاقیت مذاکره ­کنندگان آمریکایی می­خواند، به ستوه آمده است و نگران­ کننده ­تر اینکه قدم بعدی آنها هرچه باشد این است که آنها می­ خواهند فقط نظر دونالد ترامپ را جلب کنند.

پرتاب ماهواره

بیشتر کارشناسانی که با سی­ ان­ ان گفتگو کرده­ اند بر این باورند که کره ­شمالی در قدم بعدی به دنبال پرتاب موشک به مدار زمین خواهد بود. روز شنبه رسانه­ های دولتی کره ­شمالی گزارش دادند که یک «آزمایش مهم دیگر» برای قراردادن یک موشک بر مدار زمین داشته ­اند. آنها نام این موشک را «سوهایی» نامیدند. آنها در این گزارش بیان کردند این همان سایتی بوده که در گفتگوهای بین دو کشور قرار بوده است، نابود شود. یک هفته پیش از آن نیز کره­ شمالی اعلام کرده بود که در همین سایت موشکی یک آزمایش بسیار مهم صورت گرفته است.

پیونگ­یانگ مدعی است که برنامه­ های فضایی­ اش صلح ­آمیز است و دارای اهداف علمی است. کیم غالبا می­گوید که می­خواهد از طریق یک اقتصاد خوداتکا و مبتنی بر علم و فناوری، یک ملت مرفه و ثروتمند سوسیالیستی بسازد.  از زمانی که پدر «اون» فوت کرده، این رهبر جوان توانسته است دو موشک در مدار زمین قرار دهد. با این حال جامعه جهانی به سختی نیت رهبر کره ­شمالی را باور می­کند.

یک موشک ماهواره­ای از همان فناوری استفاده می­کند که در یک موشک بالستیک هسته ­ای استفاده می­شود. در همین راستا، خبرگزاری رسمی کره­ شمالی در گزارش اخیر خود گفته است که جدیدترین آزمایش انجام شده در پرتاب ماهواره به مدار زمین باعث تقویت استراتژیک بازدارندگی هسته­ ای کره ­شمالی می­شود.  کارشناسان می­گویند که هنوز مشخص نیست که کره ­شمالی از کدام آزمایش خود نتیجه مطلوب گرفته است اما به باور آنها هر قدمی که کره­ شمالی در این زمینه بر می­دارد یک قدم در راستای توسعه برنامه موشک­های هسته ­ای بالستیک این کشور به حساب می­آید. اوانز ریوره، کارشناس سابق کره­ شمالی در وزارت خارجه این کشور به سی­ان­ان گفت: «کره­ شمالی هنوز توانایی زیادی از خود برای قراردادن موشک در مدار زمین نشان نداده است اما این فناوری در نهایت برای توسعه برنامه موشکی کره ­شمالی بسیار دارای اهمیت است».

کره شمالی و آمریکا در سال ۲۰۱۲ نیز مسیر مشابهی را برای یک توافق پیمودند. پیونگ­یانگ توافق کرد در ازای دریافت چند صدتن کمک غذایی آزمایش هسته­ ای خود را متوقف و مرکز تاسیسات هسته­ای یانگ­بیون را تعطیل کند.

پیونگ­یانگ از سال ۲۰۱۷ آزمایش هسته ­ای انجام نداده است. سال گذشته پیونگ­یانگ برخی از تونل­ های هسته­ ای خود  را در سایت «پانگی-ری» منفجر کرد. اما کارشناسان مطمئن نیستند این انفجارها صورت گرفته باشد، چرا که هیچ خبرنگاری برای نابودی این تونل­ها به محل دعوت نشده بود. ریوره می­گوید: «هرچه کره­ شمالی در ذهن دارد، باید ظرفیت توانایی­های آنها را دو برابر کنیم. آنها هر کاری را برای تقویت بازدارندگی هسته­ ای خود انجام می­دهند». این کارشناس در نهایت می­گوید: «به آنها نباید اطمینان کنید».

اقتصاد کلان
شناسه : 71364
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا