نگاه خیره سران گروه بیست به آغازگر جنگ تجاری جهان

جهان صنعت نیوز| ترامپ قرار است در اجلاس گروه ۲۰ با تمام کشورهایی که آن ها را درگیر جنگ اقتصادی کرده است رو به رو شود.

اجلاس گروه ۲۰ متشکل از کشورهایی است که اقتصاد جهان را در دست دارند تعداد این کشورها ۲۰ است به همین دلیل این اجلاس و گردهمایی به نام گروه ۲۰ معروف شده است.

این ۲۰ کشور در کنار یکدیگر ۸۵ درصد از اقتصاد کل جهان را اداره می کنند این کشورها عبارتند از امریکا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه، اندونزی، ترکیه، آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، استرالیا، برزیل، کانادا، کره جنوبی و مکزیک.

روسیه و امریکا جز گروه ۲۰ هستند و ملاقات سران این دو کشور از مهمترین رویدادها در فضای رسانه ای محسوب می شود. در اجلاس گروه ۲۰ سال ۲۰۱۹ ترامپ یا به قول رسانه های خارجی آغاز کننده جنگ تجاری توجه تمامی ناظران و حاضران را به خود جلب کرد.

نشست گروه ۲۰ در صبح امروز آغاز شد و آنچه که همه مردم اتظارش را می کشیدند ملاقات پوتین و ترامپ در این اجلاس بوده است.

ترامپ:حرف های زیادی با روسیه داریم

راشاتودی در گزارشی اعلام کرد از زمان اجلاس هلسینکی در سال گذشته این اولین باری است که این دو رهبر که کمترین اعتمادی به یکدیگر ندارند با یکدیگر ملاقات می کنند.ترامپ در بیانیه ای قبل از برگزاری اجلاس گفته است که: ” اتفاقات خوبی در صورت توافق با روسیه رخ خواهد داد.”

او همچنین افزود :” صحبت های ما در مورد خلع سلاح و مسائل اقتصادی خواهد بود و ما خیلی حرف ها داریم که باید به روسیه بزنیم.”اجلاس گروه ۲۰ با سوال های خبرنگاران و روزنامه نگاران پیش رفت و پرسش خبرنگاری از ترامپ توجه بسیاری را به خودش جلب کرد.خبرنگاری از ترامپ پرسید: “آقای رئیس جمهور اگر روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا دخالت کند شما پاسخی به آنها می دهید؟”

و ترامپ پاسخ داد:” بله حتما.”و در ادامه خطاب به پوتین گفت: ” در انتخابات ۲۰۲۰ دخالت نکن”.

ترامپ به دنبال توافق

رویترز نیز در گزارشی نوشت: ترامپ قبل از آغاز اجلاس گفت که امیدوار است صحبت هایش با رئیس جمهور چین در مورد جنگ تجاری که بر اقتصاد جهان سایه انداخته است، به نتیجه برسد.

صحبت ها در مورد جنگ تجاری ادامه خواهد داشت به گونه ای که رهبران چین و امریکا در روز یکشنبه به صورت رو در رو در مورد این موضوع با یکدیگر صحبت خواهند کرد.

ترامپ در مورد ارتباط تجاری اش با چین به خبرنگاران گفت:” در آخر محصول این دیدار مثبت خواهد بود ولی به هرحال باید بینیم چه پیش خواهد آمد.”

یکی از مقامات سیاست خارجی چین در پکن در مورد این موضوع گفت:” امیدوارم مقامات چینی بتوانند با ترامپ ملاقات کنند چراکه ممکن است شاهد پیشرفتی در روابط اقتصادی باشیم.”

او در ادامه گفت:” با توجه به علاقه ای که هر دو طرف در برقراری رابطه دارند انتظار می رود اتفاقات خوش آیندی رخ دهد.”ترامپ قبل از صحبت با وزیر اقتصاد هند گفت:” گمان می کنم که مسائل زیادی وجود داشته باشد که بخواهیم در مورد آن صحبت و توافق کنیم.”

مقامی در کاخ سفید گفت هر دو کشور به دنبال توافق و صلح هستند.پوتین در این اجلاس گفت:” شرایط اقتصادی دنیا بسیار نگران کننده است و ما به دنبال تغییر در قوانین تجارت جهانی هستیم تا بتوانیم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی جهان قدمی برداریم.

تغییر موضع ترامپ

ترامپ که اغلب رهبران جهان را هدف حملات خود در توییتر و صحبت هایش قرار می داد در اجلاس امروز رفتار نسبتا صلح طلبانه ای از خودش نشان داد.

ترامپ خطاب به آبه گفت:” من به خاطر خدماتی که شما به امریکا ارائه می دهید بسیار ممنون ام که شامل صادرات خودرو و… به امریکا است.”

آبه در مورد جنگ تجاری به ترامپ گفت:” ثابت شدن وضعیت اقتصادی به این شکل صدمات جدی به بدنه اقتصاد جهانی وارد می کند و من خودم مشتاقم تا هرچه زودتر این جنگ اقتصادی به پایان برسد.”

حواشی اجلاس

برخی رفتارهای ترامپ در طول اجلاس از نظر رسانه ها و رهبران کشورها توهین آمیز تلقی شد؛رفتار ترامپ با سران اروپا و اسپانیا از دید برخی رسانه ها از این جمله است. .

روزنامه ال پاریسو از حرکت زشت ترامپ در مقابل نخست وزیر اسپانیا نوشت این روزنامه حرکت ترامپ را اینگونه توصیف کرد که ترامپ به صندلی سانچز اشاره کرد و به او گفت سر جایت بنشین.

این رفتارها بازتاب‌های گوناگونی داشت برخی بازتاب‌ها نیز این رفتار ترامپ را توهین آمیز تلقی نکردند.

حاشیه دیگری که در اجلاس گروه ۲۰ ایجاد شد عکس یادگاری رهبران گروه ۲۰ بود.لازم به توضیح است برخی از سران گروه ۲۰ بدون همسران خود به این اجلاس آمده بودند مثل ترامپ و بن سلمان و برخی دیگر مثل پوتین اصلا همسر ندارند.

عمومی
شناسه : 30679
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا