میانجی گری بی فایده است

حسن هانی زاده * در طی این سالها عربستان صعودی بیش از سیصد میلیارد دلار هزینه کرد اما سرانجام نتوانست به اهداف خود برسد اما دو اتفاق عمده در عربستان رخ داد نخست حمله به شرکت نفتی ارامکو بود که صدور نفت عربستان را به نصف کاهش داد و موضوع دیگر حمله به سه تیپ پیاده مکانیزه ارتش عربستان توسط انصاراالله بود که به نابودی این سه تیپ ارتش منجر شد.

بعد از آن بی توجهی آمریکا نسبت به مسائل منطقه موجب شده که عربستان در سیاست های خود بازنگری ایجاد کند بعد از سرنگونی پهباد پیشرفته آمریکایی توسط نیروهای مسلح ایران ، عربستان انتظار داشت که آمریکا به ایران هجوم بیاورد اما موضع گیری آمریکا وشخص دونالد ترامپ و عقب نشینی ازموضوع حمله به ایران ، عربستان را به شدت نسبت به سیاست های آمریکا نگران کرد وبدین ترتیب سعودی ها به این نتیجه رسیدند که امریکا هم پیمان قدرتمند و مطمئنی نیستند لذا رویکرد جدیدی را پیش گرفتند و از عمران خان نخست وزیر پاکستان خواستند که میان تهران و ریاض میانجی گری کند.

از آنجایی که پاکستان در طول ده ها سال های گذشته شریک منطقه ای عربستان به لحاظ نظامی امنیتی و عقیدتی و مالی است لذا نقش پاکستان در کاهش تنش های موجود بین ایران و عربستان تاثیر گذار خواهد بود.

بدین خاطر عربستان از پاکستان خواسته که بین ایران و عربستان میانجی گری کند هرچند که آقای عمران خان این مسئله را تکذیب کرد اما تمام گزارشات موجود نشان می دهد که در جریان سفر عمران خان به ریاض ولیعهد عربستان از وی خواست که کمک کند تا تنش های منطقه ای کاهش یابد زیرا ایران این ظرفیت دارد تا میان یمن و عربستان هم میانجی گیری کند.

درواقع عربستان از قصد خروج از باتلاق یمن را دارد و از این جهت به عمران خان متوسل شده . نخست وزیر پاکستان از آنجایی که با ایران نیز روابط دوستانه ای دارد می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند . به هرحال تجربه نشان داده که عربستان هر گاه دچار انزوای سیاسی شده به سمت ایران متمایل می شود آقای عمران خان تلاش می کند تا تنش ها را کاهش دهد اما سطح روابط و وتهران و ریاض به سطح مطلوبی نخواهد رسید چرا که اکنون که آمریکا برای حفظ تاسیاست نفتی نظامی عربستان نیرو فرستادند این احتمال وجود دارد عربستان بار دیگر نقش تخریبی خود را ادامه دهد زیرا شدیدا از امریکا تبعیت می کند و امریکا هم سیاست های خود را به ریاض دیکته می کند. لذا تا وقتی که ریاض گام عملی برای مشکلات خود با تهران برندارد قطعا این مناسبات به نتیجه نخواهد رسید.

* کارشناس مسائل بین الملل

یادداشت
شناسه : 54680
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا