محدودیت ویزا برای حضور در سازمان ملل

جهان صنعت نیوز: ملاقات با رهبران و افکارعمومی و رسانه‌ها یکی از برنامه‌های تیم ایران در آمریکاست که البته دیدار با افکارعمومی و حضور در دانشگاه‌های نیویورک مدت‌هاست توسط ایران امکانپذیر نیست اما این بار رییس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند با سخت گیری‌های خود ملاقات روحانی و تیم او را با رهبران دیگر کشورها در حاشیه مجمع عمومی فراهم نکند.


دونالد ترامپ برای این هدف خود محدودیت‌هایی را برای هیات مقدماتی ایران ایجاد کرد و به آنان ویزا نداد. احتمالا هیات ایرانی که به صورت محدود در نشست مجمع عمومی حضور پیدا می‌کنند نیز با تردد حضور در نیویورک مواجه خواهند شد. و حتی پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط موجود و عدم دستیابی واشنگتن به هدف خود در خصوص تسلیم ایران و مذاکره با مقامات آن دست مخالفان جمهوری اسلامی در نیویورک برای تبلیغ و تخریب باز باشد‌.

اما مهم‌تر از همه حضور ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل است. با توجه به تحریم ظریف توسط آمریکا، احتمال سخت‌گیری برای حضور روحانی و ظریف در نیویورک وجود دارد اما ممانعت از حضور آنان توسط آمریکا منتفی است چرا که به لحاظ حقوقی آمریکا میزبان است و اجازه ندارد از ورود هیات‌های دیپلماتیک به سازمان ملل متحد جلوگیری کند هرچند از نظر عملی آمریکا می‌تواند این موضوع را کش‌دار کند تا حدی که دیدار روحانی با رهبران کشورهای دیگر بخاطر محدودیت ویزا فراهم نشود و به هیات ایران محدودیت تردد داده شود.

کمااینکه در مورد سفر اخیر ظریف در نیویورک شاهد محدودیت حضور او در این شهر بودیم لذا با توجه به اینکه آمریکایی‌ها می‌بینند که ایرانی‌ها خیلی مشتاق به امتیاز دادن نیستند و زمینه‌ ملاقات روحانی و ترامپ توسط مقامات تهران فراهم نمی‌شود ممکن است حضور تیم ایران در نیویورک با اما‌و‌اگر‌هایی همراه باشد و آمریکا برای عدم مذاکره ایران با اعمال محدودیت‌هایی برای روحانی و ظریف و تیم همراهشان اقدامی تلافی جویانه کند.

هرچند این بهانه‌ها و اختلاف‌ها هیچ گاه منجر به جنگ نمی‌شود البته اظهارات ترامپ در حمایت از دولت سعودی پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی این کشور و اعلام اینکه ارتش آمریکا برای حمایت از عربستان در دسترس خواهد بود می‌تواند زمینه ایجاد تنش و درگیری جدید باشد اما آمریکا نه می‌خواهد با ایران وارد جنگ شود و نه در عین حال از اعمال تحریم‌ها به ایران عقب نشینی کند چرا که تغییر رویکرد او در خصوص برجام لطمه جدی برای ترامپ و انتخابات آتی او خواهد داشت.

البته موضع ایران نیز در خصوص اتفاقات اخیر قابل توجه است ایران برای مقابله با آمریکا تاکتیک روبه جلو را پیشه کرده است. کاهش مرحله‌ای تعهدات هسته‌ای ، سقوط پهباد آمریکایی و حالا واکنش‌ها و هشدارهای صریح ایران نسبت به آمریکا در خصوص اتهامات این کشور مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله به عربستان.

ایران از طریق سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، پیامی را در ارتباط با موضوع آرامکو و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد نقش ایران در این حوادث به آمریکا ارسال کرد. در این پیام ضمن تکذیب اظهارات پمپئو و ترامپ در مورد نقش ایران در حادثه آرامکو تاکید کرده که اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.

ایران همچنین چندی پیش در ارتباط با موضوع پهپاد نیز از طریق سوییس پیامی را به آمریکایی‌ها ارسال کرده بود مبنی بر این که هر گونه اقدام علیه ایران با واکنش شدید تهران مواجه خواهد شد.

اما طبق پیش‌بینی‌ها صدور ویزای رییس‌جمهوری و هیات همراه برای حضور در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل توسط دولت آمریکا عقب افتاد و حضور هیات مقدماتی نیز منتفی شد اما بعید است که روحانی و ظریف در این نشست حضور پیدا نکنند هر چند از احتمال اقدامات تلافی جویانه ی ترامپ نباید غافل بود ولی به لحاظ دیپلماتیک ، ممانعت از حضور مقامات ایران در نشست مجمع عمومی باعث خرده گرفتن کشورها از واشنگتن و رییس‌جمهور این کشور می‌شود که میزبان جلسات سازمان ملل هستند.

البته علت این تلافی‌جویی آمریکا را می‌توان به رد گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار احتمالی روحانی و ترامپ توسط رهبرانقلاب مرتبط دانست. موضع صریح ایشان که دیداری با مقامات و اشنگتن در هیچ مکان وزمانی انجام نخواهد شد دست ردی بر خواسته‌های ملتمسانه آمریکا زد که مدام نوای مذاکره سر می‌داند و حالا بعد از مقصر دانستن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو نوبت به بهانه تراشی برای عدم حضور ایران نیویورک شده است‌.

با توجه به این که دولت آمریکا برای تیم جمهوری اسلامی ایران برای سفر به نیویورک ویزا صادر نکرده و باید هیات مقدماتی ایران پیش از این برای انجام مقدمات سفر عازم نیویورک می‌شدند، به علت عدم صدور ویزا و با توجه به اینکه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده‌، ایران در مورد انجام یا عدم انجام این سفر مردد شده است.

عمومی
شناسه : 49203
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا