مانور انتخاباتی «بی بی»

جهان صنعت نیوز:  گمانه زنی ها از زوایای پنهان حمله اسرائیل به لبنان و مانور تبلیغاتی بنیامین نتانیاهو برای جلب آرای بیشتر حکایت دارد، اما آنچه که مسلم است این است که «بی بی» هر چقدر هم برای جنگ طلبی خود از سوی افراد متعصب اسرائیلی مورد توجه قرار گیرد، به همان اندازه هم آرای خود را از دست خواهد داد، پس این ریسک را به جان نمی خرد.


انتخابات زودهنگام این رژیم سه هفته آینده خواهد بود و نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات و تثبیت مقام نخست‌وزیری خود بیش از هر کس دیگری از وقوع یک جنگ تازه پرهیز می‌کند. او انتخابات آوریل گذشته را تنها با اختلاف یک درصدی با ائتلاف آبی و سفید برد و به سختی توانست مانع رسیدن بنی گانتس به مقام نخست‌وزیری شود. حالا که بعد از شکست در تشکیل کابینه ائتلافی مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شده، معلوم نیست که بتواند حتی همین یک درصد اختلاف رأی را هم داشته باشد و به همین جهت باید با احتیاط تمام عمل کند. انجام این دست عملیات‌ها و مانور تبلیغاتی در مورد آن‌ها می‌تواند نظر صهیونیست‌های متعصب و تندرو را به سوی او جلب کند و شاید با این کار می‌خواهد رأی این طیف را به خصوص در سرزمین‌های اشغالی به عنوان برگ برنده انتخاباتی خود حفظ کند. بنابراین، او با افزایش حملات و مانور تبلیغاتی رأی این طیف افراد را می‌خرد، اما متوجه است که با وقوع جنگ همین آرا را از دست می‌دهد و به این جهت، تمام تلاش خود را می‌کند که خود را گرفتار جنگ نکند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو با وجود اینکه نسبت به قدرت نظامی حزب الله برای پاسخگویی به تجاوزات این رژیم واقف است، اما با حمله به لبنان برای تغییر افکار عمومی در داخل این رژیم و انتخابات آینده به نفع خود تلاش می کند. یکی از عواملی که تحلیلگران برای انگیزه حمله تل آویو به لبنان مطرح می کنند، انتخابات اسرائیل است اما این عامل چه تأثیری بر افزایش دور جدید تنش ها میان اسرائیل و لبنان داشته را باید بررسی کرد.

بیشتر تحلیل ها درباره تأثیر انتخابات به عنوان عامل اول این تصمیم گیری بنیامین نتانیاهو برای شروع حملات است که او در نتیجه آن می خواهد این اصل موروثی را به لبنانی ها و اعراب درباره قدرت اسرائیل و تجهیزات نظامی آن ثابت کند و طبق همین نظریه لبنان و کشورهای عربی دیگر را میدانی برای محقق شدن اهداف خود می داند.

انتخابات اسرائیل و موضوعات داخلی دیگر طبیعتاً بر انگیزه این حملات به خصوص حوادث امنیتی و نظامی خود اسرائیل و منطقه برای حمله به طرف هایی که دشمن و تهدید علیه این رژیم می بیند، تأثیر داشته و این رخدادهای امنیتی و نظامی در تغییر رویکرد رأی دهندگان اسرائیلی موثر می دانند.

در اصل نتانیاهو افزایش اقدامات نظامی و امنیتی کوچک یا بزرگ و اقدام علیه لبنان را در تقویت جایگاه خود در صندوق های رای  و انتخاب مجدد وی موثر می داند، اما چه بسا این رویکرد آنها باعث شود تا رأی دهندگان ضد نتانیاهو شوند چرا که هرگونه حمله می تواند واکنش شدید حزب الله و شروع یک درگیری گسترده را در پی داشته باشد که اصلا به نفع نتانیاهو نیست.

کسانی که معتقدند که انتخابات عامل حملات اسرائیل به ناحیه جنوب بیروت است باید این موضوع را هم در نظر بگیرند که چگونه اسرائیل با موسسات نظامی،  سیاسی و امنیتی و نیروهای ویژه آن و نیز در مقابل قدرت نظامی حزب الله نسبت به این حمله که می تواند عواقب و تبعاتی به همراه داشته باشد، به آن مبادرت ورزیده و منافع شخصی و انتخاباتی ترجیح داده شده است.

نتانیاهو انگیزه شخصی و انتخاباتی را بر منافع کلی داخلی این رژیم ترجیح داده و می توان انتخابات را عامل اساسی برای انگیزه حمله اسرائیل به لبنان دانست. ماهیت حمله اسرائیل بازدارندگی از حمله به این رژیم از سوی حزب الله است و نه تحریک به تجاوز و حمله و میان این دو رویکرد فرق های بسیار است.

عمومی
شناسه : 45967
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا