زیرکی روحانی در نحوه اعلام اجرای گام سوم

جهان صنعت نیوز: رئیس جمهور کشورمان چهارشنبه شب کنار سران دو قوه دیگر تاریخی ترین تصمیم ایران را اعلام کرد.

از پیش اعلام شده بود که رئیس جمهور قرار است در جلسه هیئت دولت یعنی روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه آغاز اجرای گام سوم تعهدات برجامی را اعلام کند.

ساعاتی از جلسه نگذشت که با توئیت پروزیز اسماعیلی از مفاد جلسه باخبر شدیم: باطن فوق العاده مهمی دارد و شتاب ویژه‌ای به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی خواهد داد. پس از آن واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و ربیعی سخنگوی دولت هرکدام در میان خبرنگاران صحبت ها و توضیحاتی در اینباره دادند اما هیچگدام از شروع اجرای دقیق آن سخن به میان نیاوردند. و تنها به این جمله رئیس جمهور بسنده کردند که طی امروز و فردا اجرای گام سوم اعلام خواهد شد!

اما نکته ای که واعظی در میان خبرنگاران مطرح کرد مهم بود و آن لحظه شاید اهمیت آن زیاد مشخص نبود!  رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: حسن روحانی به همراه علی لاریجانی سران دو قوه “شب” میهمان رئیس قوه قضائیه هستند.

نحوه اعلام “زیرکانه” اجرای گام سوم از سوی روحانی

این روزها برخی ناظران معتقدند که فضای سیاسی داخل کشور دو قطبی شده است. وضعیتی که  مستقیما در سیاست خارجی کشور تاثیر گذاشته است. این روزها روزهایی است که وزیر خارجه کشورمان را به راحتی در رسانه های خبری محکوم می کنند و یا بعضا به او عنوان های نا مناسب می دهند. حتی شاید بدشان هم نمی آید به همان جرمی که خطابش می کنند او را محاکمه هم بکنند!

حتی وقتی که از سوی دشمن قسم خورده کشورمان، دشمن مردم  و دشمن نظام تحریم شد برایش کف و سوت زدند و نتوانستند ذوق خود را پنهان کنند و همان حربه دشمن را علیه او به کار گرفتند. پس از تحریم ظریف سران قوا، فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح کشورمان از وزیر خارجه حمایت کردند. اما همچنان عده ای بر طبل نفاق می کوبند.

روزگار سیاسی ایران حال خوشی ندارد. روزگاری است که به شدت در داخل کشور نیاز به اتحاد و همدلی است. روزهایی است که دشمن بیخ گوشمان با پهپادها و جنگنده های خود مواضع ایران را یکی پس از دیگری هدف می گیرد، نه فقط با جنگنده حتی با ابزارهای روانی افکار عمومی کشور را هدف گرفته است.

در این وضعیت روحانی با زیرکی تمام عیاری عمل کرد و پیام محکم خود را به دشمنان داخلی و خارجی ، واضح رساند.

رئیس جمهور در اعلام اجرای گام دوم برجام روز یکشنبه ۱۶ تیرماه سال جاری پس از جلسه هیات دولت، مسولیت اعلام اجرای گام دوم تعهدات برجامی را به سه نماینده از دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی محول کرد.

اما اعلام گام سوم فرق بسیار داشت. روحانی در یک قاب کنار سران دو قوه دیگر مهمترین و تاریخی ترین تصمیم ایران در پرونده هسته ای کشور را اعلام کرد. مهمترین تصمیم ممکن در بحرانی ترین وضعیت تنش ایران و آمریکا. پیام محکم روحانی در این ساعت شب و این لحظه و در کنار روسای قوای دیگر این خبر را اعلام کند، بسیار نکته ها در آن نهفته بود؛

یک: اتحاد و همدلی داخلی

دو: بستن دهان مخالفان و کسانی که مدعی اختلاف سران قوا هستند

سه: تصمیم، تصمیم نظام است

چهار: دیداری در کار نیست، باز هم سران نظام با هم تصمیم خواهند گرفت

پنج: گزگ “نفاق” دست دشمن نمی دهیم

شش: هر اتفاقی من بعد برای کشور بیفتد باز هم تصمیم نظام بوده است

هفت: دولت روحانی تصمیم گیرنده نهایی درباره برجام و  مسبب اتفاقات پس از اجرای گام به گام تعهدات برجامی نیست

هشت: تهدید آمریکا و اسرائیل، با استواری و پویایی نظام

نه: قاطعیت ایران در راستای اجرای تعهدات برجامی و پیامی روشن به اروپا، در حالی که عراقچی در پاریس به مذاکره مشغول است

ده: ایران، ایران سابق نیست، پیام، واضح است

یازده: اعلام حمایت صریح سران قوا از یکدیگر

بله! این پیام واضحی بود که با زیرکی خاص روحانی به داخلی ها و خارجی ها، شبانه مخابره شد. برای کسانی که هروز در تیترهای خود، دولت و تیم سیاست خارجی او را ناکارآمد می خوانند. همان کسانی که هیچگاه دستاوردهای برجام را ندیدند و وقتی که این توافق از دست رفت بر مزار آن گریستند. همان هایی که روزی هم نوا با اسرائیل و آمریکا قبر مزار را می کندند.

عمومی
شناسه : 46321
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا