دیپلمات اروپایی: خطوط قرمز نقض برجام در حال قرمزتر شدن است

جهان صنعت نیوز| خبرنگار یک نشریه آمریکایی روز جمعه به نقل از یک منبع اروپایی گزارش داد که هنوز شرایط فعال کردن مکانیسم ماشه فراهم نشده اما خطوط قرمز نقض برجام توسط ایران در حال قرمزتر شدن است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی امروز (جمعه) گفت که هنوز شرایط لازم برای فعال کردن سازوکار اختلاف برجام (معروف به مکانیسم ماشه) مهیا نشده است.

خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از این مقام اروپایی گزارش داد: «هنوز زمان فعال کردن (مکانیسم ماشه) نیست. شرایط هنوز به آن نقطه نرسیده است. فعلا تمرکز همه روی راهکار دیپلماتیک است».

وی در واکنش به عبور ایران از محدودیت ۳.۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم، نیز گفت: «اما خطوط قرمز نقض تعهدات ایران، به‌طور فزاینده‌ای قرمزتر می‌شوند».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز پیش از این بخشی از بیانیه روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان که خواستار تشکیل فوری کمیسیون مشترک برجام شده بودند را به اولین گام کشورهای اروپایی برای فعال کردن مکانیسم یاد شده تفسیر کرده بود.

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

منظور از «مکانیسم ساز و کار حل اختلافات» بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها ساز و کارهای حل و فصل اختلاف میان طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند. این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.

طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کنند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی ۳۰ روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده پس از چند روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد.

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

عمومی
شناسه : 33742
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا