درخواست آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام طنزی تلخ است

جهان صنعت نیوز| نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین درخواست آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را طنزی تلخ توصیف کرد.


نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را طنزی تلخ توصیف کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین در پیامی در توئیتر نوشت: در واقع این طنز تلخی است که همان رژیمی که با خروج غیرقانونی و یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک، آن را نقض و دیگران را نیز به پیگیری اقدام مشابه مجبور کرد و اجرای آن را از طریق اعمال زور با مانع مواجه کرد، در حال ابراز نگرانی درباره اجرای همین توافق است.

در ادامه این بیانیه آمده است: واقعیت این است که آمریکا به عنوان نخستین نقض کننده برجام که این درخواست را ارائه داده است، نشان از انزوای آن در مخالفت با چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون در امور بین‌المللی است.

در بیانیه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین تاکید شده است: تصمیمات اخیر ایران که در پاسخ به شرایط ایجاد شده توسط آمریکا که شامل تحریم‌های اعمالی این کشور بر تمام کسانی که خواستار اجرای تعهداتشان تحت برجام بوده و باعث از بین رفتن تعادل در توافق شده، کاملا در راستای مقررات برجام است. به علاوه، تحولات اخیر هیچ ارتباطی به موضوعات مربوط به پادمان‌ها و وظایف شورای حکام ندارد. موضوعات مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در سازوکارهایی که مشخص شده بررسی خواهند شد.

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته با نقض یکجانبه تعهدات خود ذیل برجام از این توافق که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های گسترده، اعلام کرد در پی عدم تحقق وعده طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از این توافق، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد.

برنامه جامع اقدام مشترک در دو بند، به صراحت عنوان کرده است که احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق، به ایران این حق را اعطا می‌کند که اجرای بخشی یا تمام تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند. ایران در گام نخست، تعهد به سقف برجامی اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را تعلیق کرد.

عمومی
شناسه : 32297
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا