جنگ تجاری چین وآمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب می‌زند

جهان صنعت نیوز| طبق پیش‌بینی‌های بلومبرگ جنگ تجاری چین و آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص جهانی آسیب وارد می‌کند.


جنگ تجاری آمریکا و چین عواقب بسیاری زیادی هم برای اقتصاد جهانی و هم اقتصاد دو کشور دارد.

طبق پیش‌بینی‌های بلومبرگ جنگ تجاری این دو قطب اقتصاد بزرگ جهان ۶۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص جهانی آسیب وارد می‌کند.

براساس این گزارش نمایندگان تجاری واشنگتن و پکن اگرچه اعلام می‌کنند در آستانه رسیدن به توافق هستند اما پس از آن دو کشور اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را علیه یکدیگر اعمال کردند و دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه شرکت هوآووی چین اعمال کرد. در حقیقت تحریم‌ها وارد فاز جدیدی مربوط به تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها شد.

تنش‌های تجاری بین دو کشور همچنان شعله‌ور می‌شود به عنوان مثال اعمال تعرفه‌های جدید بین دو کشور می‌تواند بازارهای جهانی را به باتلاق فرو ببرد. به عنوان مثال سناریویی که می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را ۶۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ کاهش دهد.

این در حالی است که بدون جنگ تجاری رشد اقتصادی چین ۰.۵ و رشد اقتصادی آمریکا ۰.۲ درصد می‌تواند رشد داشته باشد.

این در حالی است که اقتصاد جهانی تا ۰.۳ درصد افت پیدا خواهد کرد.

به هر حال جنگ تجاری بین دو کشور در حال پیشرفت است و هیچ کدام قصد عقب‌نشینی ندارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیراً اعلام کرده که قصد مصالحه هم ندارد. تنش‌های روبه پیشرفت ممکن است که در میزان واردات دو طرف تأثیرگذار باشد.

اخیراً رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تعرفه‌‌های وارداتی از چین را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد که در این زمینه تحلیلگران معتقدند در این صورت اقتصاد آمریکا ۰.۵درصد و اقتصاد چین ۰.۸ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر بازارهای جهانی هم از جنگ اقتصادی آمریکا و چین بسیار حساس هستند و انتظار می‌رود که تأثیر این جنگ تا ۱۰ درصد در سرمایه‌ها و دارایی‌های بازارهای جهانی تأثیرگذار باشد. چرا که این جنگ تجاری روی میزان مصرف کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر جدی دارد و می‌تواند تا ۰.۶ درصد در کاهش تولید ناخالص جهانی تأثیرگذار باشد و چین و آمریکا هم به ترتیب ۰.۹ و ۰.۷ درصد در کاهش تولید ناخالص داخلی‌شان مؤثر خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تجارت جهانی قربانی این بازی تعرفه‌ای دو کشور چین و آمریکا خواهد شد.

اعمال تعرفه‌ها از سوی آمریکا روی کالاهای چینی روبه افزایش است و همچنان ناامنی مبادلات جهانی بر جهان حکمفرما شده و روز به روز کاهش می‌یابد.

مؤسسه مودی اوایل این ماه اعلام کرد که صندوق بین‌المللی پول زنگ خطر را درباره عواقب تنش‌های تجاری این دو کشور به صدا درآورده و هشدار داده که جنگ اقتصادی دو کشور آمریکا و چین برای رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ بسیار خطرناک خواهد بود. چرا که می‌تواند اعتماد بازار را سلب کرده و قیمت را برای مصرف‌کنندگان افزایش دهد.

عمومی
شناسه : 22474
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا