ترامپ: اگر جای انگلیس بودم هزینه ۵۰ میلیارد دلاری خروج از اتحادیه اروپا را پرداخت نمی‌کردم

جهان صنعت نیوز| رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر به انگلیس در مصاحبه با یکی از نشریات این کشور گفت که اگر به جای انگلیس بود هزینه ۵۰ میلیارد دلاری خروج از اتحادیه اروپا را پرداخت نمی‌کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت که انگلیس باید از پرداخت ۳۹ میلیارد پوند برای خروج از اتحادیه اروپا امتناع کرده و اگر بروکسل هر آن چیزی را که انگلیس می‌خواهد ندهد باید گفت‌وگوهای برگزیت را ترک کند.

وی که در آستانه سفر به انگلیس با روزنامه «ساندی‌تایمز» مصاحبه می‌کرد گفت که حزب محافظه کار اشتباه می‌کند که «نایجل فاراژ» را که در انتخابات ماه پیش پارلمان اروپا پیروز شد در مذاکرات برگزیت به همراه ندارد.

ترامپ در این مصاحبه درباره هزینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت: اگر من به جای آنها بودم ۵۰ میلیارد دلار را پرداخت نمی‌کرد. این عدد بسیار زیادی است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به وزیران انگلیس هشدار داد که نباید به اشتراک گذاشتن اطلاعات در این کشور را با اجازه دادن به فعالیت شرکت هوآوی چین در انگلیس در زمینه شبکه تلفن همراه نسل پنجم، به خطر بیاندازند.

در سال ۲۰۱۶ دولت انگلیس طی یک همه‌پرسی موظف شد طی یک برنامه زمان‌بندی، سال ۲۰۱۸ از اتحادیه اروپا خارج شود. اما ترس از عواقب اقتصادی و سیاسی آن موجب شد دولت ترزا می تلاش کند برای اجرای تدریجی برگزیت با اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای را امضا کند. اما این توافق‌نامه پس از چندبار اصلاح نیز نتوانست در پارلمان انگلیس رأی بیاورد و خروج این کشور از اتحادیه اروپا هم‌چنان در هاله‌ای از سردرگمی قرار دارد.

ترزا می، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که بخشی از بریتانیاست و بخشی که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان بود.

این امر موجب شد پارلمان سه بار به توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا رأی منفی دهد. در صورتی که انگلیس بدون تصویب این توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

ناتوانی ترزا می در رسیدن به توافق با بروکسل موجب شد وی چند روز پیش استعفای خود را اعلام کند.

بسیاری از اعضای دولت او نظیر وزیر امور خارجه، وزیر محیط زیست و وزیر بهداشت، در حال رقابت بر سر پست خالی نخست‌وزیری هستند.

عمومی
شناسه : 23542
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا