آغازی برای جریان سازی

حسن هانی زاده * بعد از ۴سال از جنگ نابرابر و ظالمانه عربستان علیه مردم یمن اکنون این ملت به موازنه قدرت دست یافتند و استراتژی توازن وحشت را برای مقابل با امریکا و عربستان سعودی و ائتلاف عربستان بوجود آوردند .


این سیاست توازن وحشت برگرفته از ساختار داخلی ملت یمن است به اعتبار اینکه مردم یمن علارغم محاصره دریایی ، زمینی و هوایی هرگز نتوانستند به امکاناتی فراملی دست پیداکنند، اکنون نیز هیچ کشوری نمی تواند به ملت یمن و انصاراالله و نیروهای انقلابی یمن اسلحه صادر کند چرا که یمن از زمین و دریا و هوا  از سوی امریکا و غرب تحت محاصره است.

چگونه می توان سلاح های پیشرفته مثل پهبادهایی که شرکت آرامکو را هدف قرار دادند به انصارالله رساند؟ این ناشی از ضعف امریکاست و نشان می دهد امریکایی ها نمی خواهند اعتراف کنند که یک مجموعه ای مانند انصارالله که  از حزب الله لبنان و محور مقاومت الگو گرفتند و با تکیه بر اعتبارات  بومی خود توانستند معجزه ای را به لحاظ نظامی  بوجود آوردند و خلق کردند اکنون یمن با تولید انواع موشک بالستیکی و پهبادهای پیشرفته عمق عربستان سعودی را هدف قرار می دهد.

اما از آنجایی که ۵۰ درصد از سهام شرکت آرامکو متعلق به امریکاست لذا این کشور حساسیت فوق العاده ای نشان می دهد از این جهت هدف قرار دادن تاسیسات نفتی عربستان در عمق خاک عربستان شکست بزرگی برای امریکا تلقی می شود واقعیت آن است که آمریکایی ها مایل  نیستند این شکست را متوجه قدرت نظامی مجموعه ای مانند انصارالله قرار بدهد.

لذا اتهام زنی را متوجه ایران می کنند ای کاش تهران این امکانات را داشت تا سلاح های پیشرفته در اختیار حوثی ها و انصارالله قرار می داد اما باید اذعان داشت که این امکانات  داخل یمن تولید می شود و ایران دسترسی به رساندن سلاح به انصارلالله ندارد .لذا این پیروزی بزرگی است وباید امریکا و غرب در سیاست هژمونی خود در منطقه تغییری ایجاد کنند.

چرا که امریکا عامل کشتار مردم یمن است.  در طول ۴سال گذشته امریکا انواع سلاح های پیشرفته در اختیار عربستان سعودی قرار داد انگلیس المان فرانسه در کشتار مردم یمن نقش داشتند زیرا ده هامیلیارد دلار اسلحه در اختیار عربستان قرار داده شد اما انچه امروز تعیین کننده است اراده ی جهاد در  برابر ستمگران است  .

انصارالله در طول چهارسال گذشته به این واقعیت رسیدند که با تکیه بر امکانات بومی می توانند در برابر عربستان ایستادگی کنند اکنون مردم یمن به این قدر ت رسیدند که عمق این کشور را مورد حمله قرار دهند .

در حال حاضر صادرات نفت عربستان از ده میلیون بشکه به کمتر از پنج میلیون رسیده و این یک فاجعه ی بزرگی برای بازارهای نفتی این کشور و مخصوصا امریکا ست که روی نفت عربستان حساس است . از این پس ملت یمن اراده کرده که عمق عربستان و منافع امریکا را هدف قرار دهند از طرفی شاهد هستیم که امریکا بدلیل ضعف ساختاری اتهام زنی را در برابر ایران اغاز کرده است مضاف بر آن بدلیل اینکه در آستانه تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رییس جمهور ایران در امریکا هستیم و دیده می شود که ترامپ و پمپئو که بعد از بولتون افراطی ترین چهره سیاسی امریکا ست

 با اظهاراتشان جریان سازی های علیه آقای  روحانی آغاز کرده اند تا به نحوی به دولت و کشور فشار بیاورند و افکار عمومی را علیه ایران تحریک و ایران را عامل ناامنی معرفی کنند در حالیکه آمریکا خودش ده ها میلیارد دلار اسلحه در اختیار عربستان قرار داده و در کشتار مردم یمن مشارکت کرده است.

البته در خصوص حضور آقای روحانی در مجمع عمومی باید تاکید کرد که  ممکن است با حضور ایشان در این مراسم مخالفت شود اما طبق قانون امریکا نمی تواند به رییس دولتی مثل ایران ویزا ندهد اما مقامات این کشور انتظار دارند که اقای روحانی دیداری با دونالد ترامپ داشته باشد امریکا فعلا در جهت سبک و سنگین کردن و ارزیابی اطلاعاتی است  مبنی براینکه روحانی با دونالد ترامپ ملاقات خواهد کرد یانه .

اگر قرار باشد ملاقاتی صورت نگیرد و درواقع آقای روحانی از این ملاقات پرهیز کند قطعا جریان سازی ها از جانب واشنگتن بیشتر  خواهد شد و احتمالا ویزاهای ایران را محدود به رییس جمهور و دو یا سه شخصیت می شود . به هرحال طبق انتظار ها این نشست اینده مجمع عمومی سازمان ملل به جریان سازی  شدید علیه ایران تبدیل خواهد شد.

*کارشناس مسائل بین الملل

یادداشت
شناسه : 48419
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا