آشفته بازار کاخ سفید

جهان صنعت نیوز| یکی از کسانی که این هشتگ را توییت کرده، برنی سندرز، دموکراتی است که نامزد انمتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۲۰۲۰ است.  سناتور سندرز نوشت: «نه به جنگ با ایران! این اتفاق، فاجعه‌ای تمام‌عیار خواهد بود». او اضافه کرد: باید ترامپ و بولتون که دوستدار جنگ‌های بدون پایان است، را متوقف کنیم. سندرز همچنین با انتشار ویدیویی در این رابطه اعلام کرد: در تلاش برای ایجاد ائتلاف و اجماعی در کنگره برای مجبور کردن ترامپ به کسب اجازه از کنگره برای ورود به هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.

او تاکید کرد: من به شدت در تلاش هستم تا ۵۱ عضو سنا و اکثریت مجلس نمایندگان مشخص سازند که پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران یا هر جای دیگری، ترامپ باید از کنگره اجازه بگیرد.

هیچ دولتی در آمریکا از زمان فرانکلین روزولت تا این حد در عرصه سیاست خارجی درگیر بحث‌ها و گفتمان‌ها درباره چگونگی ادامه کار نبوده است. سیاست خارجی آشفته دولت ترامپ شاهد خروج از توافق‌های تجاری چند جانبه و عقب‌نشینی از معاهده‌های امنیتی مشترک از جمله در ناتو بوده است.

متحدان رویگردان شدند و نرمی عجیبی مقابل برخی از دشمنان سابق نظیر روسیه دیده می‌شود. در یک جمله می‌توان گفت، صفات ترامپ نوعی آمریکایی‌گرایی (ناسیونالیسم افراطی و پوپولیسم) نسبت به عمل‌گرایی جهانی است. او به شدت مخالف توافق‌های تجاری چند جانبه است و توافق‌های انفرادی را ترجیح می‌دهد.

به صفر رساندن صادرات نفت

در پی اقدامات اخیر دونالد ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تنش میان تهران و واشنگتن به شدت افزایش یافت. اقدام دیگر آمریکا در تقویت حضور نظامی خود در منطقه و تهدید ایران به تعلیق برخی تعهدات خود در برجام، بر آتش این تنش افزوده است.

در کاخ سفید، ترامپ، که بار‌ها و بار‌ها در خصوص اجتناب از درگیری‌های طولانی مدت در خاورمیانه بحث کرده است، گزارشی از نیویورک تایمز را تکذیب کرده که می گفت ایالات متحده برنامه‌های خود را به روز کرده تا بتواند ۱۲۰ هزار نیرو را در صورت نیاز برای مقابله با ایران اعزام کند. وزیر امور خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری مشترک در سوچی با همتای روسی خود ضمن تاکید بر تکذیبیه ترامپ گفت: ما اساسا به دنبال جنگ با ایران نیستیم.

این در حالی است که حامیان سفت و سخت ترامپ از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ادامه سیاست‌های خصمانه علیه ایران از تمام کشورهای منطقه و جهان خواست که در کنار آمریکا بایستند و با ایران مقابله کنند. او گفت که ما باید به تقویت قدرت اسرائیل و هم پیمانی آن با آمریکا ادامه دهیم.

هرج و مرج داخلی

ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید آغاز به اخراج مردان دولتش کرد تا بتواند با کسانی که به اصطلاح در داخل و خارج با او هم صدا هستند، راحت تر و بدون انتقاد حکمرانی کند، از این رو افراد جنگ طلب و ستیزه جو را به کابینه خود دعوت کرد، یکی از آنها جان بولتون بود که به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا وارد کاخ سفید شد؛ کسی که شعارش «ابتدا جنگ» است، او پیش از هر مذاکره ای راه جنگ را باز می بیند؛ کسی که مخالف برجام بود، اما جنگ طلبی های بی حد و حصر او این روزها درباره دخالت نظامی در ایران به جایی رسیده که  نشنال اینترست از احتمال اخراج او خبر می دهد.

سرکشی های بولتون بالاخره کار دستش می دهد؛ مرد جنگ طلبی که از قبل از ورود به کابینه ترامپ هم از سال ۱۹۸۰ با همه دولت های آمریکا که رئیس جمهوری آن از جمهوری خواهان بود، از رونالد ریگان گرفته تا جرج بوش پدر و پسر، کار کرده و دونالد ترامپ هم او را به عنوان مشاور امنیت ملی دولت خود تعیین کرد.

بولتون فردی سرسخت است که به دلیل روش کاری اش، مورد انتقاد دیپلمات های آمریکایی و خارجی است؛ او در پرونده سازی برای عراق نقش داشته و در گذشته تاکید می کرد که عراق سلاح کشتار جمعی دارد، اما بعدها مشخص شد که این ادعا، دروغ و ساختگی بوده و دستاویزی برای حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳میلادی بود.

بولتون همچنین خواستار در پیش گرفتن گزینه نظامی علیه ایران و کره شمالی است؛ او گروه اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی، پیچیده و یک گروه استبدادی مسلح می داند و تلاش زیادی کرد تا دولت آمریکا توافق هسته ای با ایران را بر هم زند.

تاثیرگذاری بولتون

کارشناسان سیاسی از همان ابتدا از تاثیرگذاری بولتون بر ترامپ نگران بودند چراکه او جنگ را امری عادی جلوه می دهد؛ ژاک رید، سناتور دمکرات آمریکایی در مورد او گفته بود: نگرانم که بودن بولتون و ترامپ با هم باعث به آتش کشیدن همه جا شود؛

جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم گفته  بود که تصمیم ترامپ مبنی بر تعیین جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، بدترین اشتباه او از زمان انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا است، جیمی کارتر، بولتون را فردی جنگ طلب می داند که به دنبال سیاست های فاجعه انگیز است.

اکنون کسانی اطراف رئیس جمهوری آمریکا هستند که در گذشته منطقه را به سمت جنگی پیش بردند که باعث ایجاد چند دستگی میان کشورهای جهان عرب و جهان اسلام شد؛ کارشناسان در مورد قدرت گرفتن او هشدار داده و گفته بودند بولتون یکی از بدترین شخصیت های جنگ طلب آمریکا است.

تهدید ترامپ

کولین کاهل و جان بی ولفستال از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا درمقاله ای در روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نوشتند: «این جهانی است که بولتون تشکیل داده و ترامپ فقط در آن زندگی می کند». داگلاس مک گریگور، ژنرال بازنشسته آمریکایی، رقیب بولتون و جانشین احتمالی او در مقاله ای در اسپکتیتور یو اس ای نوشت: بولتون خود یک مشکل است… مشاور امنیت ملی آمریکا خطرناک شده است… این خطر به ویژه دیدگاه های ترامپ را تهدید می کند.

روزنامه واشنگتن پست چندی پیش گزارش داد، ترامپ نگران رویکرد مداخله جویانه بولتون در ونزوئلا است و گفته که مشاور امنیت ملی می خواهد او را به جنگ بکشاند.  برخی رسانه های آمریکا به نقل از مشاوران کاخ سفید از نارضایی ترامپ از راهبرد بولتون در ونزوئلا حکایت دارند. در رابطه با اختلافات تیم ترامپ درباره ایران برخی ناظران سیاسی براین باورند که با وجود تمایل تیم ضدایرانی و تندرو آمریکا در حوزه سیاست خارجی و درصدر آنها جنگ طلبی بولتون، خود شخص ترامپ علاقه‌ای به جنگ ندارد.

نمایندگان کنگره در نیمه تاریک

همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر، برخی نمایندگان کنگره ایالات متحده می‌گویند رئیس جمهوری آنها را در جریان تحولات و تصمیم‌های مربوط به ایران نمی‌گذارد. در این میان حتی برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نیز گله کرده‌اند که در مورد تصمیم‌ها و اقدامات دولت در رابطه با مسئله ایران، به قدر کافی اطلاعات در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود.

بسیاری از نمایندگان کنگره از جمله شماری از هم‌حزبی‌های ترامپ گفته‌اند که مایلند تا در نشست‌های محرمانه اطلاعاتی در مورد تهدیدهای خارجی و تصمیم‌های دولت به آنها داده شود. برخی نمایندگان دموکرات گفته‌اند که حتی جلسات اطلاع‌رسانی با مسئولان بلندپایه حتی اگر به صورت عمومی هم برگزار شود، سودمند خواهد بود. دولت‌های قبلی آمریکا به طور مرتب کنگره را در جریان تصمیم‌های مهم خود در زمینه امنیت ملی قرار می‌دادند.

به نظر می‌رسد خبر جنجالی قصد آمریکا به اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به منطقه خاورمیانه برای رویارویی با حمله اتمی ایران که دونالد ترامپ آن را تکذیب کرد، به طرح این انتقادها انجامیده باشد.

سیاست‌های جنگ‌طلبانه

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه سه‌شنبه گذشته هنگام خروج از محل کنگره در این زمینه به خبرنگاران گفت: به نظرم همه ما نمایندگان را اینجا در طرف تاریک ماجرا نگه داشته‌اند. امیدوارم در مورد وضعیت حاضر به ما اطلاع‌رسانی شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز خواستار آن شد که جلسه‌ای با حضور تمام اعضای کنگره برای اطلاع‌رسانی به آنان در این زمینه برگزار شود. با این حال یک دستیار پلوسی گفت که دولت آمریکا هنوز در مورد پذیرش یا رد چنین درخواستی اظهار نظر نکرده است.

آمریکا در چند وقت اخیر از طریق اقداماتی مبتنی بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه کابینه دونالد ترامپ و به ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی اش، یک جنگ روانی در منطقه خاورمیانه به راه انداخته که از جمله این اقدامات، بزرگ‌نمایی اعزام برخی ادوات جنگی به خلیج فارس است که گزارش ها حاکی از آن است که این اعزام‌ها روالی عادی است و پیش از این هم در خلیج فارس حضور داشته‌اند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که به نوشته «میدل ایست آی» در نشست اخیر وزرای امور خارجه عراق و آمریکا، پمپئو از عبدالمهدی خواسته تا این پیام را به تهران برساند که آمریکا به دنبال جنگ نیست و فقط یک توافق هسته‌ای جدید می‌خواهد.

آماده باش آمریکایی ها در عراق

ارتش آمریکا اعلام کرد، نیروهای این کشور در قالب ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش در عراق با توجه به تهدیدات احتمالی از سوی گروه‌هایی در منطقه به حالت آماده باش درآمدند. فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در بیانیه‌ای آورده است، اطلاعاتی امنیتی دال بر وجود تهدیداتی جدی علیه نیروهای آمریکا در نزد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور موجود است.

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در بالاترین سطح هشدار و در حالت آماده باش هستند. ما تهدیدات جدی که در آستانه وقوع علیه نیروهای آمریکایی هستند را تحت نظر داریم.

این اظهارات در توضیح حرف‌های کریستوفر گیکا، ژنرال انگلیسی و معاون فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش مطرح شد که در کنفرانسی خبری گفته بود، هیچ خطری رو به فزونی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی از سوی نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه و نیروهای حشد شعبی عراق وجود ندارد.

گیکا افزود: نیروهای ائتلاف فعالیت‌های شبه‌نظامیان شیعه (حشد شعبی) را از نزدیک رصد می‌کنند و ائتلاف تدابیر پیشگیرانه را در صورت افزایش سطح خطر در نظر خواهد گرفت. این اظهارات در سایه تنش‌های به وجود آمده بین آمریکا و ایران در منطقه مطرح می‌شوند.

ریسک رویارویی

از طرفی  وزارت خارجه آمریکا دیروز از کارمندان غیرضروری خود خواست تا از عراق خارج شوند. وزارت خارجه آمریکا دستور خروج تمامی کارمندان غیر ضروری آمریکا از عراق از سفارت آمریکا در بغداد و کنسول گری آمریکا در اربیل را صادر کرد. بدین ترتیب، صدور ویزاهای عادی در این دو مرکز به طور موقت تعلیق می‌شود.

پیشتر هم سفارت واشنگتن در بغداد به شهروندان آمریکایی هشدار داد که از سفر به عراق خودداری کنند. سفارت آمریکا در عراق به تمامی شهروندان آمریکایی توصیه کرده بود که با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها هوشیارانه عمل کنند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، در حالی که تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است، گفته که کشورش نگران ریسک رویارویی تصادفی به واسطه تنش در حال افزایش است که عملا به شکل ناخواسته در هر دو طرف وجود دارد.  سپس در روز سه شنبه گذشته اسپانیا موقتا یکی از ناو‌های خود را از ناوگان جنگی تحت رهبری ایالات متحده به سمت تنگه هرمز می‌رود خارج کرد. این امر به دنبال چالش عمومی و غیرمعمول به دولت ترامپ از سوی یک ژنرال انگلیسی بود.

ژنرال کریس گیکا، یکی از افسران ارشد نیرو‌های ائتلاف تحت حمایت ایالات متحده در مبارزه با گروه داعش، گفته: نه، هیچ گونه تهدیدی رو به افزایشی از سوی نیرو‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه وجود ندارد. گیکا، در یک کنفرانس ویدئویی از ستاد فرماندهی ائتلاف در بغداد، به خبرنگاران در پنتاگون گفت که ائتلاف، حضور نیرو‌های حمایت شده از سوی ایران را به همراه طیف وسیعی از دیگر نیرو‌ها نظارت می‌کند، زیرا این محیطی است که ما در آن قرار داریم.

اما او اضافه کرد: شمار قابل توجهی از گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه وجود دارد و از سوی هیچ یک از آن‌ها در این مرحله تهدیدی جدی و رو به افزایش دیده نمی‌شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 19017
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا