بریتانیا سفیر ایران را احضار کرد

جهان صنعت نیوز:  وزارت خارجه بریتانیا، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن را احضار کرده است.


دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که این احضار در واکنش به بازداشت “غیر قابل قبول” راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران و برای ابراز “اعتراض شدید” بریتانیا صورت گرفته است.

سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، بازداشت سفیر این کشور در ایران را “نقض غیر قابل قبول کنوانسیون وین” دانست و خواهان تحقیق درباره این موضوع شد. این سخنگو گفت که چنین اتفاقی هرگر نباید تکرار شود.

سفیر بریتانیا در تهران شنبه شب، هم‌زمان با تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

این تجمع که برای یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در تهران برگزار شده بود با شعار حاضران به تجمعی اعتراضی تبدیل شد و نیروهای انتظامی و امنیتی گاز اشک‌آور شلیک کردند.

سفیر بریتانیا می‌گوید برای مراسم یادبود رفته و بعد از شروع اعتراض‌ها محل را ترک کرده اما پلیس ایران می‌گوید آقای مک‌ایر در حال فیلم گرفتن از اعتراض‌ها بوده است.

آقای مک‌ایر روز یکشنبه ۲۲ دی (۱۲ زانویه) برای اعتراض به حضور در “تجمع غیرقانونی” به وزارت خارجه ایران احضار شد. وزارت خارجه بریتانیا پیشتر بازداشت آقای مک‌ایر را محکوم کرده بود.

هواپیمای مسافربری خطوط اوکراین دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه تهران با پدافند سپاه پاسداران منهدم شد و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت: “به عنوان گام اول ما نیاز به تحقیقاتی همه‌جانبه، شفاف و مستقل برای دریافتن آنچه رخ داد داریم.”

“البته خانواده‌های چهار قربانی بریتانیایی مستحق عدالت و فرجام هستند و ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم تا هر آنچه را برای حمایت از آنها لازم است انجام دهیم، از جمله پی‌گیری گزینه‌های مربوط به پرداخت غرامت.”

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 82403
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا