ایجاد ناامنی در صنعت غذا ضربه به اقتصاد کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهدی کریمی تفرشی» روز شنبه با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود، افزود: در سال ۹۷ صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به ۵.۵ میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجهی است.


وی اظهارداشت: صنایع غذایی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ کارگاه تولیدی در بین ۱۳ هزار کارگاه صنعتی با ۱۰ نفر کارگر و بیشتر، بزرگترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.

کریمی تفرشی با اشاره به اینکه صنایع غذایی ۱۶.۸ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: در صورت حمایت کافی، این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران تصریح کرد: بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند، بنابراین این صنعت نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می کند.

وی ادامه داد: بدون شک بدلیل حساسیت و اهمیت این صنعت در سلامتی مردم دستگاه‌های نظارتی مرتبط ملزم به کنترل و پایش و نظارت دقیق بر رعایت نکات ایمنی و استانداردها و ضوابط و مقررات در محصولات غذایی هستند، که این مساله،  همواره نگاه ویژه ای از سوی کارشناسان و متخصصان دستگاه‌های ذیربط بر تولیدات این صنعت متمرکز بوده است.

کریمی اضافه کرد: اتهامات بی اساس و غیرکارشناسانه و بدون مستندات کافی بویژه در ماه‌های اخیر نه تنها در راستای کمک به سلامت، امنیت غذایی و رشد این صنعت نبوده، بلکه به نوعی به بدبینی و سلب اعتماد از مردم و کاهش مصرف اقلام ضروری غذایی در جامعه منجر شده است.

وی گفت: صنعت لبنیات یکی از صنایعی است که به تازگی پس از موضوع کیک های آلوده مورد هجمه در کشور قرار گرفته است.

به گفته کریمی تفرشی ، آفلاتوکسین یک سم غذایی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند شیر، تخم مرغ، لبنیات می تواند به بدن انسان منتقل شود و سرطان زاست.

وی ادامه داد: با کنترل و پایش شدید سازمان غذا و دارو و استاندارد در سال‌های اخیر میزان آلودگی محصولات غذایی به این سم در کشور ما بشدت کاهش یافته است به طوری که آمار اداره کل غذا و دارو کمتر از ۳.۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالی که در بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

کریمی ادامه داد: ضمن اینکه احتمال وجود این سم به طور عمده در محصولات غذایی و لبنی غیرپاستوریزه بیشتر است که مردم باید این نکته را به دقت مورد توجه قرار دهند.

نایب رییس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: مساله کیک های آلوده که تعمدی بودن جاگذاری قرص ها با هدف ضربه زدن به صنعت غذا کاملا مشهود بود و به اثبات رسید یکی دیگر از اقدامات خرابکارانه در جهت تخریب صنعت خوشنام و موفق غذای کشور بود.

وی براین باور است که موضوع، فراتر از دشمنی با صنعت غذا بلکه به نوعی اقدام خصمانه علیه یک صنعت متمایز تعیین کننده در رشد اقتصادی کشور و متعاقبا ضربه به اقتصاد، اشتغال و تولید و اصل مهم اقتصاد مقاومتی در شرایطی به شمار می رود که کشور بیش از هر زمان دیگری به رشد اقتصاد غیرنفتی و حضور موفق در بازارهای جهانی نیازمند است.   

کریمی افزود: تبلیغات سوئی که متاسفانه بدون مستندات کافی صنعت غذا و بویژه صنعت لبنیات را در کشور مورد هجمه و کم‌لطفی قرار می دهند بدون شک به اعتماد مردم لطمه وارد کرده و مردم را از مصرف محصولات مغذی ضروری مانند شیر و لبنیات که  سرانه مصرف آنها در کشور ما بسیار پایین تر از شاخص جهانی است، محروم می کند.

وی با بیان اینکه اینگونه تبلیغات منفی در شرایط اقتصادی فعلی نوعی ضربه به تولید داخلی و ملی و برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: به علاوه به اشتغال و کارآفرینی و چرخه صنعت و تولید در کشور ضربه وارد کرده و از سوی دیگر جایگاه محصولات ایرانی را در بازاهای جهانی به مخاطره می اندازد.

کریمی تفرشی تصریح کرد: بنابراین صادرات غیرنفتی که در شرایط فعلی به شدت به رشد و توسعه نیازمند است آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی گفت: صنعت و تولید کشور در شرایط حساس اقتصادی نیازمند توجه و حمایت همه آحاد جامعه، سازمان ها و دستگاه‌های مختلف کشور است که می تواند موجب رونق صنعت غذا و توسعه صادرات غیرنفتی و به طبع رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

 

عمومی
شناسه : 85293
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا