امید می‌فروشند و ثروتمند می‌شوند

جهان صنعت نیوز: می دانید بهترین راهکار برای ثروتمند شدن چیست؟ بسته‌ای طراحی کنید با مضمون این‌که چگونه یک شبه ثروتمند شوید؟ اگر فن بیان خوبی داشته باشید، تبلیغات درستی هم انجام دهید به سرعت پولدار می‌شوید، آن‌هم بدون زحمت. ا

ین روزها بازار فروش بسته‌هایی مانند هوش مالی، چگونه ثروتمند شوید؟، آهن‌ربای ثروت و امثال آن به شدت داغ شده است. همواره در آموزش‌های اقتصادی عنوان می‌شود که باید در بازار نیازسنجی کنید، برای نیاز بازار خدمات ارائه داده و محصول طراحی کنید. نیاز بازار یک جامعه افسرده، خشمگین و بی انگیزه مانند ایران چیست؟ امید.

فروشندگان امید و انگیزه به راستی افرادی باهوش و خلاق هستند که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده و برای نیاز بازار، محصولی طراحی کرده‌اند، آن‌ها امید و انگیزه را به مردم می‌فروشند و مردم نیز چنان به این محصولات نیازمند هستند که حاضرند برای برخی از آن‌ها حتی ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند و امید بخرند.

بسیاری دیگر نیز بسته‌های کسب و کار اینترنتی یا ایده‌های استارتاپی می‌فروشند و میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنند. این امر حتی موجب شده بسیاری به مدیران استارتاپ‌ها به چشم کلاهبردار نگاه کنند.

به هر روی بسیاری از افرادی که دوره‌های روانشناسی یا اقتصادی به فروش می‌رسانند افرادی قابل اعتماد بوده و بسته‌های آموزشی بسیار کاربردی را به فروش می‌رسانند.

رونق فروش بسته‌های یک شبه ثروتمند شوید

بسته‌های اقتصادی که می‌گویند یک شبه ثروتمند شوید به شدت رونق گرفته و مردم نیز به شدت به آن مشتاق و علاقمند شده اند. اما دلیل این امر چیست؟

علیرضا درخشان، در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: این روزها بازار فروش بسته‌های اقتصادی که یک شبه شما را به ثروت می‌رسانند بسیار داغ شده است. بسیاری از افرادی که با عنوان پدر سئو، پدر بیت‌کوین، پدر آی‌تی و امثال آن در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده‌اند کوچکترین اطلاعی از حوزه ای که مدعی آن هستند، ندارند.

او افزود: یکی از این افراد که خود را پدر بیت‌کوین ایران نامیده است، حتی نمی‌داند سئو چیست. اما در همایش‌ها و سمینارهایش به خوبی صحبت می‌کند و ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار می‌کند. او ادعا می‌کند بیت‌کوین را اولین بار وارد کشور کرده است.

درخشان با ذکر مثال دیگری گفت: یکی دیگر از این افراد تا همین چندی پیش در سایت نت‌برگ همایش‌های رایگان برگزار می‌کرد اما اکنون برای هر همایش از شرکت‌کنندگان هزینه‌های کلانی دریافت می‌کند.

علیرضا درخشان با اشاره به اینکه بسیاری از ارائه کنندگان دوره‌های اینترنتی افرادی قابل اعتماد بوده و دوره‌های مناسبی را برای کاربران عرضه می‌کنند بیان کرد: ثروتمندترین افراد جهان مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس و مدیرعامل اپل هرگز بسته‌های آموزشی ثروتمند شدن را به فروش نمی‌گذارند. اگر این کار را انجام دهند درآمدهای کلانی خواهند داشت؛ اما هم از سوی دولت و هم مردم با انتقادها و شکایت‌های بسیاری مواجه می‌شوند.

او گفت: یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی در دنیا آن است که کتابی را شخصی بنویسد و با عنوان فرد ثروتمندی موفق چاپ کند.

درخشان تاکید کرد: پلیس فتا تنها در حال بررسی فیشینگ است در حالی‌که کلاهبرداری اصلی در فروش این بسته‌های اینترنتی انجام می‌شود.

بازار امیدفروشان رونق گرفته است

به گفته برخی متخصصان کسب و کارهای مجازی، جامعه ما ناامید و بی‌انگیزه شده و به همین دلیل بازار امیدفروشان رونق گرفته است.

محمود محمدی، مشاور کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با «جهان‌صنعت نیوز» اظهار کرد:فردی به همراه خانواده‌اش در حوزه فروش امید و انگیزه فعالیت می‌کنند و همایش‌های انگیزشی برگزار می‌کنند. خواهر وی نیز در این حوزه بسیار فعال است.

او افزود: اگر بازار را بخش بندی کنیم، افراد بسیاری در این حوزه وارد شدند، برخی از آن‌ها کانال‌هایی مانند اتحادیه نوابغ را ایجاد کردند، یکی از این افراد با «نسرین مقانلو» عکس می‌گرفت و او نیز همواره این فروشنده امید را تایید می‌کرد.

محمدی دلیل این امر را نبود امید و انگیزه در میان مردم عنوان کرد و اظهار کرد: بازار این افراد، فروش امید است، البته تمامی افرادی که در حوزه انگیزشی فعالیت می‌کنند لزوما بد نیستند. افرادی نیز مانند «برایان تریسی » هستند که امید و انگیزه می‌فروشند اما آموزش‌هایشان قابل اجرا است. او در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش تکنیک‌های فروش، سخنرانی و بسیاری از موارد کاربردی دیگر را آموزش می‌دهد که مردم می‌توانند در زندگی روزمره‌شان استفاده کنند.

او افزود: بسیاری از فروشندگان امید در ایران مولف هستند، با ترجمه کتاب‌ها و فیلم‌های انگیزشی دنیا به شدت رشد کرده‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه جامعه ناامید بازار خوبی برای رشد و فروش امید و انگیزه است بیان کرد: در جامعه ناامید بانک‌ها، فست‌فودها و سخنرانان انگیزشی به شدت رشد می‌کنند.

او درباره بسته‌های کسب و کار اینترنتی که به قیمت بالایی در فضای مجازی به فروش می‌رسند، اظهار کرد: بسته‌های استارتاپی یا ایده‌های راه‌اندازی استارتاپ‌ها به اندازه‌ای زیاد شده‌اند که امروزه بسیاری، فعالان استارتاپ‌ها را کلاهبردار می‌دانند. ایده‌های استارتاپی این روزها حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. بسیاری از من می‌پرسند این ایده ها را بخرم یا خیر و با وجود مخالفت‌های من یا دیگر فعالان استارتاپی باز هم بسته‌ها یا ایده‌های استارتاپی را خریداری می‌کنند.

این مشاور کسب و کارهای مجازی گفت: درباره مجوز داشتن یا نداشتن این افراد اطلاعی ندارم اما فعالیت می‌کنند و هیچ‌کس هم جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد.

او گفت: این روزها موج استارتاپ‌ها داغ شده است. زمانی نانو داغ بود، هوش مصنوعی، بلاکچین و بسیاری از حوزه‌های دیگر این روزها بسیار جذاب شده‌اند. مردم هم بدون آن‌که بدانند معنای واقعی آن‌ها چیست نسبت به این حوزه‌ها علاقمند هستند و حتی ذکر نام این حوزه‌ها موجب می‌شود بسیاری جذب فروشندگان ایده‌ها و بسته‌های راه‌اندازی کسب و کارها شوند. افراد شومن و دارای فن بیان بالا به راحتی با ذکر اسامی مانند استارتاپ‌ها مردم را جذب می‌کنند و بسته‌های خود را به فروش می‌رسانند. به‌طور مثال به مردم می‌گویند به شما می‌گوییم «اسنپ» چگونه به موفقیت رسیده است و شما هم می توانید کسب و کاری مانند اسنپ راه‌اندازی کنید و به همان میزان موفق شوید. مردم هم به راحتی فریب می‌خورند.

محمدی دلیل فریب خوردن مردم را نبود آگاهی و دانش به میزان کافی بیان کرد و افزود: عدم دانش موجب می‌شود تا کلمه‌ای مانند استارتاپ یا هوش مصنوعی به کار برود دیگران بگویند به‌به عجب کلمه‌ای و سپس بسته مورد نظر را به قیمت بالایی بخرند.  دلیل این امر ناآگاهی مردم در حوزه‌های استارتاپ‌ها و فناوری است.

او در رابطه با این‌که چرا مردم بسته‌های اقتصادی را از فروشندگان امید و انگیزه که اطلاعات چندانی درباره اقتصاد ندارند خریداری می‌کنند اظهار کرد: افراد آگاه و باسواد جامعه یا خجالت می‌کشند آموزش دهند، یا اینکه فن بیان ندارند و یا این‌که اگر کارگاه برگزار کنند دیگران آن‌ها را مسخره می‌کنند. این افراد بازاریابی را به درستی بلد نیستند، شومن‌های خوبی هم نیستند. بنابراین بازار را به شومن‌های بی‌اطلاع واگذار می‌کنند.

محمدی درباره مطالب و محتوای انگیزشی بیان کرد: بسیاری از اوقات در زندگی نیاز داریم یکی به ما بگوید همه چیز درست می‌شود، به‌ویژه در زمانی که اخبار، دولت و بسیاری دیگر می‌گویند نمی‌شود، ما نیاز به فردی داریم که به ما بگوید می‌شود.

بسته‌های انگیزشی بدنام شده‌اند

برخی از افرادی که تا همین چندی پیش از فروشندگان بسته‌های اقتصادی دفاع می‌کردند امسال معتقدند دیگر دست این افراد رو شده است و مردم متوجه کلاهبردار بودن این افراد شده‌اند.

پرویز زاهد، فعال حوزه فضای مجازی در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: اکنون مردم به پوشالی بودن و  غیرواقعی بودن بسته‌های کسب و کارهای اینترنتی و هوش مالی پی برده‌اند و بازار این افراد دیگر مانند گذشته گرم نیست.

او افزود: زمانی تبلیغات بسیاری برای بسته‌های جذب و هوش مالی در فضای مجازی منتشر می‌شد اما اکنون مردم متوجه شده‌اند مطالب علمی و متافیزیک هیچ محتوای آموزشی برای آن‌ها به همراه ندارند.

زاهد درباره دلیل استقبال مردم از بسته های انگیزشی و اقتصادی بیان کرد: دهه شصتی‌ها که دوران جوانی‌شان به آخر رسیده اما به جایی نرسیده‌اند به دنبال بسته‌ای بودند تا یک شبه به ثروت برسند و برای این امر حاضر شدند ریسک کنند. در گذشته از دعا و جادو  استفاده می شد اما اکنون بسته‌های انگیزشی و کسب و کارهای اقتصادی جایگزین آن‌ها شده است.

گزارشگر: صبا رضایی

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 43532
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا