اما و اگرهای پول فیس بوکی

جهان صنعت نیوز: از وقتی که زمزمه های شروع به کار «لیبرا»، ارز دیجیتال فیس‌بوک جدی شده، کارشناسان حوزه های پولی و سیاست گذاران دنیا موضع گیری های متفاوتی در این باره اتخاذ کرده و تلاش می کنند، زوایای آشکار و پنهان رواج این پول مجازی را بررسی و از تبعات ناگوار احتمالی آن جلوگیری کنند. با این حال اما و اگرهای پول فیس بوکی به همین جا ختم نمی شود


برخی از سیاست گذاران اروپایی رواج «لیبرا» (Libra) را تهدیدی برای حاکمیت مستقل پولی کشورهای خود ارزیابی کرده و اعلام کرده اند که از رواج آن جلوگیری خواهند کرد. اما سوال این است که مکانیزم ها برای جلوگیری از رواج ارز دیجیتال این غول فناوری جهان چیست؟

ملاقات نمایندگان فیس بوک با مقامات نهادهای ناظر بر مقررات مالی و پولی دنیا از جمله گام های اولیه ای است که برای شروع به کار لیبرا برداشته شده است.

اهمیت پول فیس بوکی به قدری است که قرار شده است مقام های ۲۶ بانک مرکزی در سوئیس جلسه ای داشته باشند تا سوالات و دغدغه های خود را درباره پول دیجتیال جناب آقای زاکربرگ مطرح کنند.

سوال اول این است که آیا «لیبرا» تهدیدی متوجه ثبات مالی جهان خواهد کرد یا خیر؟

شاید ایده اصلی این گردهمایی زمانی شکل گرفت که آقای برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه به خاطر این که ارز لیبرا را تهدیدی برای حاکمیت پولی می دانست، اعلام کردکه از گسترش لیبرا جلوگیری خواهد کرد.

آقای لومر که در نشستی مرتبط با مساله پول های رمزارز (cryptocurrency) سخنرانی می کرد گفت: «می خواهم کاملا صریح باشم. در شرایط فعلی ما نمی توانیم به لیبرا در خاک اروپا مجوز دهیم.»

فیس بوک به همراه اینستاگرام و  واتس اپ که همگی مرتبط با شرکت تحت نظارت مارک زاکربرگ هستند، درواقع بزرگترین کلنی جمعیتی دنیا را در کنار چین گرد هم آورده است. جمعیتی که در تمام نقاط جهان حضور دارند و ویژگی منحصر به فردی به عنوان یک کلنی جمعیتی دارد که سایر گروه های جمعیتی از آن بی بهره اند.

اگر چه مساله ارز دیجیتال پیش از این توسط مدیران برخی از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام هم مطرح شده است، اما فیس بوک در اوایل امسال به طور جدی از ایده خود دایر بر وارد کردن پول دیجیتال خود تحت عنوان «لیبرا» سخن گفت. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در کنار برخی از بزرگترین سازمان های مالی جهان مانند «پی پال» ، مستر کارت و ویزا پا به این عرصه بگذارد..

البته دنیا با مساله پول های دیجیتال بیگانه نیست و پیش از این ارز های مجازی مانند «بیت کوین»  و «واتریوم» به اندازه کافی نهادهای مالی جهان را به چالش کشیده و طرفدارانی هم برای خود دست و پا کرده اند، اما علاقه وافری که اینک به لیبرا نشان داده می شود، بیشتر از سایر ارز های دیجیتال است.

اما و اگرهای پول فیس بوکی

به گفته «آنا بنچیک»، رییس بورس دیجیتال نکستاش: «پول های دیجیتال نوآوری های تازه ای در اقتصاد جهان به شمار می روند و توانسته اند بازار تازه ای خلق نمایند و منافعی هم برای مشتریان و سرمایه گذاران به همراه آورده اند»

به باور کارشناسان پول های دیجیتال علاقه به این پول رمز گذاری شده، ناشی از نوع ماهیت فیس بوک، توانایی های آن و ویژگی های منحصر به فرد پول جدید است.

به گفته کارشناسان تفاوت لیبرا با پول های دیجیتال این است که این پول، ماهیتی متمرکز دارد، درست همان گونه که پول های مختلف از سوی بانک مرکزی ماهیتی متمرکز می گیرند.

در هرصورت طبق گزارشی که روزنامه فایننشال تایمز منتشر کرده و براساس نقل و قولهای این گزارش از مقامات مالی دنیا، قرار است در این جلسه نمایندگانی از بانک های مرکزی انگلستان و آمریکا حضور داشته باشند.

فیس بوک اعلام کرده است که از تلاش های جهانی برای به چالش کشیدن پول جدید این شرکت و پرداختن به نقاط ضعف و قوت آن استقبال می کند و به همین دلیل است که مدتی قبل از رونمایی از لیبرا آن را اعلام عمومی کرده است.

به گفته مسئولان این پروژه، از سه ماهی که از اعلام عمومی تولد لیبرا می گذرد، این مساله بیش از هر فعالیت مالی و فناوری مشابه در جهان مورد نقد و موشکافی قرار گرفته است. «مساله ای که ما از آن استقبال می کنیم و چنین گفت و گوهایی را در راستای آموزش سهامداران مناسب می دانیم.»

لیبرا (Libra) به معنی «ترازو» است و فیس بوک از این کلمه برای نامگذاری پول رمز گذاری شده خود استفاده کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 48923
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا